عمومی | مرکز آموزش عالی شهید رجایی بابل

معاون دانشجویی دانشگاه در دوره توان افزایی سرپرستان شبانه روزی جدید الانتصاب: سرپرستان شبانه روزی در شاداب سازی و آرامش بخشی به محیط ...

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در صبح روز سه شنبه مورخ ۱۶/۱۱/۹۷ در افتتاحیه دوره توان افزایی سرپرستان شبانه روزی جدید الانتصاب با اشاره به تقارن دهه فجر با ایام فاطمیه و مزین شدن طلیعه آن به نام حضرت صدیقه طاهره (س) آن را فرصت مناسب تری برای ارائه پیام معنوی انقلاب اسلامی دانست و افزود: این ایام را باید به فال نیک گرفت و افزود: امید است از این ایام پربرکت استفاده بهینه کرد.

دکتر علی نژاد با بیان اینکه دانشجو متوجه پیرامون خود هست و دلسوزی ها و همدلی های اطرافیان را می بیند بیان کرد: ایجاد ارتباط حسنه و تعامل عاطفی با دانشجویان یکی از شروط اصلی ایجاد اعتماد است.

وی رعایت اخلاق اسلامی در منش، رفتار و حسن خلق در برخورد با دانشجویان را مهم دانست و تصریح کرد: ویژگی های نام برده خود موجب تعهد می شود و افزود: متعهد بود یک اصل اساسی می باشد که این تعهد در یک سرپرست سرا باید وجود داشته باشد

دکتر علی نژاد با بیان اینکه نقش سرپرستان سرای دانشجویی به اندازه مدیران دارای اهمیت است افزود: مدیران  شبانه روزی در سراها باید شناختی دقیق از دانشجومعلمان جوان و مشکلات و تعارضات آنان داشته باشند.

وی با بیان اینکه مدیران شبانه روزی باید مهارت های ارتباطی و همچنین راهکارهای متناسب با مسائل به وجود آمده را داشته باشند تاکید کرد: سرپرستان شبانه روزی در شاداب سازی و آرامش بخشی به محیط خوابگاه ها نقش چشمگیر و ارزنده ای دارند

دکتر علی نژاد رسیدگی به تغذیه دانشجومعلمان، حضور و نظارت در آشپزخانه ها و سلف سرویس ها و یاداشت کردن کمبودها را یکی دیگر از مسئولیت های سرپرستان دانست و افزود: توجه به این موارد نشان دهنده اهمیت و نگاه ژرفانه سرپرستان  به مرتفع سازی مسائل و ارائه راهکار می باشد.

عضو هیات رئیسه دانشگاه در ادامه با بیان اینکه مدیر سرا باید هم اقتدار داشته باشد و هم ارتباط صمیمانه ای با دانشجو برقرار کند تصریح کرد: مدیر سرا باید از بیان جملاتی که از قضاوت های کوبنده، تهدید،  سخنان غیر ضروری  و سرزنش نشات می گیرد، پرهیز نماید.

وی با بیان اینکه مدیر سرا باید با فرهنگ ها و آداب و رسوم ها آشنا باشد افزود: تفاوت های فردی و قومی عامل مهمی در شناسایی رفتار و نحوه برخورد با دانشجو است.

وی از جمله ماموریت های سرپرستان شبانه روزی را گسترش فرهنگ تعاون، همکاری، تفکر انتقادی، تصمیم گیری خلاق، گسترش عدل و انصاف، تقویت ایمان  و مهارت افزایی برشمرد و افزود: سرپرستان  شبانه روزی سعی نمایند گزارش فعالیت ها و اخبار سراهای دانشجویی را انعکاس دهند و محتوای مربوط به شیوه نامه سکونت، قوانین و مقرارت  سرای دانشجویی  را به دانشجومعلمان انتقال دهند.

دکتر علی نژاد  با اشاره به نظریه یادگیری اجتماعی تصریح کرد: یادگیری بر اثر تعامل افراد با یکدیگر و مشاهده رفتار به وجود می آید و مدیران سراهای دانشجویی باید الگوی مناسبی برای دانشجومعلمان باشند.

در پایان معاون دانشجویی دانشگاه احترام متقابل، توجه به تفاوت های فردی دانشجومعلمان، اعتماد به آنان، استفاده از پتانسیل های دانشجومعلمان و مشارکت آنان در برنامه ها را مهم دانست و بیان کرد: دانشجومعلمان امروز، همان دانش آموزان گذشته ای بودند که طرح های ارزنده ای در مدارس پیشنهاد و اجرا کردند.