عمومی | دانشگاه علم و صنعت ایران

محصول سالها تحقیقات محققان دانشگاه علم و صنعت ایران، مجوز تولید گرفت

محصول سالها تحقیقات محققان دانشگاه علم و صنعت ایران، مجوز تولید گرفت


پروتز عصبی پاراواک (Parawalk) ، پس از اخذ استانداردهای لازم، مجوز تولید از اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت دریافت کرد و آماده ارائه به مراکز کلینیکی کشور و افراد واجد شرایط است .
دکتر عباس عرفانیان امیدوار ( رئیس پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی ایران )، با اعلام این خبر گفت: یکی از پروژه ‌های پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی، طراحی و ساخت پروتز عصبی «گام برداشتن» تحت عنوان پاراواک است و پژوهشگران این مرکز در دانشگاه علم و صنعت ایران، پس از ۲۵ سال تلاش، موفق به طراحی و ساخت یک پروتز عصبی حرکتی منحصر به فرد برای ایجاد حرکت و رفع مشکلات حرکتی در افرادی خاص از مبتلایان به ضایعه نخاعی کمری شدند که اکنون پس از اخذ استانداردهای لازم، مجوز تولید را از اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت دریافت کرده و در حال حاضر می‌توان گفت آماده ارائه به مراکز کلینیکی کشور و افراد واجد شرایط است .
پروتز عصبی حرکتی پاراواک، یک سیستم قابل حمل میکروالکترونیکی با کنترل تراشه ریزپردازنده‌ است که بر مبنای سیستم عصبی مرکزی انسان، حرکت را در عضو ایجاد و کنترل می‌کند و برای ایجاد حرکت ‌های ایستادن، گام برداشتن و نشستن بعضی از افراد دچار ضایعه نخاعی کامل در سطح پشتی، بدون استفاده از بریس به کار می‌رود. علاوه بر کاربردهای حرکتی، سیستم پاراواک دارای کاربردهای درمانی بوده و از پوکی استخوان، آتروفی عضلانی و زخم بستر جلوگیری می‌کند و باعث بهبود در وضعیت قلبی عروقی و عملکرد سیستم گوارش بیمار می ‌شود .
به گفته رئیس پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی ایران ، تحقیقات در زمینه این پروتز در ایران از سال ۱۳۶۸ آغاز شده و تا کنون بیش از ۱۰۰ مقاله از نتایج تحقیقات این گروه در زمینه فناوری عصبی به چاپ رسیده است .
بنابر گفته دکتر عرفانیان امیدوار، در دنیا تنها یک نوع پروتز عصبی «گام برداشتن» تایید شده که در آمریکا تحت عنوان parastep تولید و عرضه می شود. قیمت این سیستم به تنهایی (شامل آموزش نیست)، بالغ بر ۱۳ هزار دلار است و این موضوع در حالی است که کارایی سیستم پاراواک با نمونه مشابه آمریکایی خود (پارااستپ) مقایسه شده و برتری سیستم پاراواک نسبت به سیستم آمریکایی، در مجله ISI به چاپ رسیده است .

Sapp.ir/iust_iran