عمومی | پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری

تشرح فعالیت ها و اقدامات یکساله پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

تشرح فعالیت ها و اقدامات یکساله پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

دکتر مرتضی گل‌ محمدی رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه ‌های نیمه‌ گرمسیری فعالیت ها و اقدامات یکساله پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تشریح کردند .

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه ‌های نیمه ‌گرمسیری دکتر مرتضی گل‌ محمدی رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه ‌های نیمه‌ گرمسیری در گفتگویی با روابط عمومی ضمن تبریک فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به تشریح فعالیت ها و اقدامات یکساله پژوهشکده مرکبات و میوه‌ های نیمه ‌گرمسیری پرداختند .

ایشان در معرفی پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری گفتند، این پژوهشکده دارای ۷۰ نفر پرسنل که ۱۹ نفر عضو هیات علمی و ۴۹ نفر هم از محققین غیر هیات علمی و نیروهای فنی و تحقیقاتی و کادر اداری و ایستگاه‌های تابعه می‌باشند. همچنین تعداد ۲۵ نفر اعضای هیات علمی و محقق در ایستگاه های تخصصی نیمه گرمسیری در سایر استان ها با این پژوهشکده همکاری دارند. این پژوهشکده در چهلمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، متولی تحقیقات در زمینه مرکبات، انار، کیوی، زیتون، خرمالو و انجیر در ایران می باشد. و در حال حاضر دارای ۷۰ پروژه و طرح تحقیقاتی با مشارکت اعضای هیات علمی ستاد پژوهشکده، ایستگاه های تحقیقات مرکبات خرم آباد تنکابن و ایستگاه تحقیقات مرکبات شهید یاسینی کترا و ایستگاه های واقع در استان های دیگر شامل ایستگاه تحقیقات جیرفت، میناب، حاجی آباد هرمزگان، جهرم، داراب استان فارس و ایستگاه های تحقیقاتی انار یزد، ساوه، کازرون و ایستگاه های تحقیقاتی زیتون طارم، کازرون، کرمانشاه و رودبار و ایستگاه انجیر استهبان و با مشارکت دانشگاه ها و بخش خصوصی در حال اجرا می باشد .

ایشان تعداد پروژه های تحقیقاتی در دست اجرای میوه های نیمه گرمسیری این پژوهشکده در سال جاری را ۷۰ عنوان اعلام کردند که ۳۷ پروژه مرکبات، ۴ پروژه کیوی، ۴ پروژ انار، ۱۸ پروژه زیتون، ۵ پروژه انجیر و ۲ پروژه خرمالو می باشد .

همچنین از پروژه های خاتمه یافته، تولید و معرفی چهار رقم نارنگی کلمانتین جدید با نام های نارنگی زودرس زرین مناسب کشت در شمال کشور و نارنگی دیررس نارین مناسب کشت در مناطق خنک جنوب کشور، نارنگی کم بذر تابش و نارنگی بی بذر تابان و یک رقم زیتون جدید با نام آوان که تنها رقم روغنی مناطق نیمه گرمسیری کشور است و بیش از ۲۰ درصد روغن در میوه دارد و برای کشت در شرق استان خوزستان، مناطق نیمه گرمسیری استان فارس مثل کازرون و برخی مناطق استان کرمانشاه مناسب است این رقم جدید زیتون با حضور جناب آقای مهندس حجتی وزیر محترم جهاد کشاورزی در سومین جشنواره معرفی ارقام زراعی و باغی رونمایی شد .

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌ های نیمه‌ گرمسیری گفتند، طرح پژوهشی با عنوان آسیب شناسی تولید، بازاریابی و صادرات مرکبات و کیوی در استان مازندران با رویکرد ارائه برنامه استراتژیک و عملیاتی با همکاری استانداری مازندران در حال اجرا می باشد و گزارش نهایی طرح در ششمین جلسه کمیته ویژه مرکبات در پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری با حضور مهندس خیریان پور معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار استان مازندران و سایر مدیران کل استان، ارائه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

ایشان در ادامه گفتند، در سال جاری جهت بررسی میدانی وضعیت عارضه زوال مرکبات و تولید میوه در سال جاری و مسائل تغذیه ای مرکبات در مناطق جنوبی کشور از باغ های نارنگی سیاهو در استان هرمزگان، باغ های مرکبات جنوب کرمان، باغ های مرکبات شهرستان داراب، جهرم، قیر و کارزین در استان فارس  بازدید تخصصی به عمل آمد. همچنین امکان سنجی تولید لیموترش در گلخانه ‌های استان مورد بازدید قرار کارشناسان پژوهشکده قرار گرفته و برای ادامه کار راهکارهایی ارائه شد. همچنین در سال جاری از سورتینگ‌ها و انبارهای استان بازدید میدانی به عمل آمده و مشکلات نگهداری میوه‌ ها مورد بررسی قرار گرفت .

ایشان درباره همکاری با سازمان ها و ارگان ها گفتند، به سفارش سازمان جهاد کشاورزی مازندران پروژه‌های پژوهشی کاربردی مطالعه میدانی تاثیر پلار باغی در کاهش خسارت سرما و یخبندان در مرکبات و پروژه مطالعه کم‌آبیاری تنظیم شده روی عملکرد کمی و کیفی میوه مرکبات و بهره ‌وری آب آبیاری در حال اجرا می باشد. همچنین در سال جاری اولین پروژه دورگ‌ گیری انار در شمال کشور با مشارکت بخش خصوصی (شرکت انار صاحبی خاکزاد) در حال اجرا می باشد .

دکتر گل محمدی چاپ برنامه تحقیقاتی گروه  ژنتیک و به نژادی، تدوین برنامه تحقیقاتی گروه فیزیولوژی و فناوری پس از برداشت، ادامه تدوین برنامه تحقیقاتی گروه مدیریت و فناوری تولید، مشارکت در تدوین و چاپ برنامه تحقیقاتی استراتژیک موسسه تحقیقات علوم باغبانی، تدوین فناوری‌ها و توانمندی ‌های فناورانه موسسه جهت چاپ در کتاب مجموعه فن‌های سازمان، تدوین دستورالعمل زیتون، ادامه اضافه نمودن یافته‌های تحقیقاتی به کتاب مجموعه یافته ‌های تحقیقاتی موسسه از جمله تدوین برنامه و گردآوری در سال ۹۷ می باشد .

ایشان درباره آموزش و انتقال یافته‌های پژوهشکده مرکبات و میوه ‌های نیمه‌ گرمسیری گفتند، ۴۱ دوره آموزشی ترویجی ویژه مروجان پهنه، ۴۱ دوره معادل ۳۲۸ ساعت دوره آموزشی برای بهره برداران مرکبات، کیوی و میوه های نیمه گرمسیری، ۲۲ مورد بازدیدهای دانشجویی و دانش آموزی معادل ۴۵۳ نفر و ۹ سخنرانی علمی در سال ۹۷ انجام شده است .

وی همچنین درباره یافته‌های ترویجی چاپ شده گفت، افزایش کیفیت و کاهش ضایعات میوه مرکبات در انبار با استفاده از پوشش‌دهی میوه، معرفی زیتون رقم امین روغنی بسیار پاکوتاه  مناسب برای احداث باغ متراکم، معرفی زیتون رقم مشکات  دیررس و با قابلیت برداشت  روغنی و کنسروی (دو منظوره)، مدیریت بهتر تاک‌های کیوی‌فروت هایوارد بر اساس شناخت مراحل رشدی و تعیین گرده زای مناسب برای برخی از ارقام زیتون از جمله یافته‌های ترویجی چاپ شده در سال ۹۷ هستند .

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌ های نیمه‌ گرمسیری گفتند، در سال جاری ۲ دستنامه با عناوین ساماندهی ذخایر توارثی مرکبات و راهنمای کاشت، داشت، برداشت و عرضه مرکبات و یک کتاب با عنوان ویژگی های ریخت شناسی برخی از نژادگان انجیر ایرانی و ۲ نشریه فنی با عناوین هرس بازجوان ‏سازی درختان مسن زیتون و اصول احداث باغ مدرن مرکبات و ۱۸ نشریه فنی با عناوین مختلف میوه های نیمه گرمسیری به چاپ رسیده است. همچنین ۶ اپلیکیشن مربوط به محصولات مرکبات، زیتون، انار و انجیر تولید و ثبت شده است. همچنین ۲۴ عنوان اپلیکیشن از نشریات فنی و ترویجی منتشر شده پژوهشکده آماده سازی و برای ثبت ارسال شده است .

دکتر گل محمدی درباره فعالیت های روابط عمومی پژوهشکده در یک سال گذشته گفتند، حضور در نمایشگاه های  هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار تهران در آذر ۹۶، حضور در هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و سومین فن بازار استان مازندران در آذر ۹۶، حضور در نمایشگاه بین المللی کشاورزی در ساری در مهر ماه ۹۷، حضور در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار تهران در دی ماه ۹۷، حضور در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری و چهارمین فن بازار استان مازندران در آذر ۹۷، برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی در پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری همزمان با ششمین جلسه کمیته ویژه مرکبات در دی ماه ۹۷، انتشار بیش از ۲۰۰ خبر و اطلاعات علمی و پژوهشی از یک سال گذشته تاکنون، انتشار ۴۴ شماره خبرنامه روابط عمومی تا به امروز و بروزرسانی پورتال از جمله فعالیت های روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه‌ های نیمه‌ گرمسیری عنوان کردند .

ایشان همچنین درباره نشان و جایزه‌های ملی پژوهشکده مرکبات و میوه‌ های نیمه‌ گرمسیری گفتند، کسب عنوان پژوهشگر برتر هفته پژوهش و فناوری سال ۹۷ سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی از پژوهشکده مرکبات و میوه‌ های نیمه‌ گرمسیری و دریافت لوح تقدیر از  دکتر خاوازی معاون محترم وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و انتخاب پورتال پژوهشکده مرکبات و میوه ‌های نیمه ‌گرمسیری به عنوان سه پورتال برتر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در مراسم بزرگداشت بیست و ششمین دوره هفته کتاب و دریافت لوح تقدیر از دکتر خاوازی معاون محترم وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی از نشان و جایزه‌های ملی پژوهشکده مرکبات و میوه‌ های نیمه‌ گرمسیری در سال جاری بودند .

دکتر گل محمدی در پایان اظهار داشتند، اقدامات ارزشمندی در خرید، تجهیز و تکمیل آزمایشگاه و گلخانه های تحقیقاتی با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و پانصد میلیون ریال انجام شده است.