عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

کارویژه‌ شبکه افکارسنجی دانشگاه‌های ایران؛ خوانش دقیق جهان ذهنی کنشگران، افکار و نگرش‌های آنان در زیست جهان دانشگاه است

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر زهرا پارساپور افزود: این نوع نگرش به علم، نقش و رسالت نهاد دانشگاه را محدود به نگاه صرف فنی و آموزشی ندانسته، بلکه آنرا به مثابه یک روانه فرهنگی و اجتماعی و یک جریان پرپیچ و تاب اجتماعی می‌شناسند. چنین مدلی از دانشگاه است که عرصه سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی در آن اهمیت پیدا می‌کند.
به گفته دکتر پارساپور، سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی رویکردی جدید است که در پی شناخت، تحلیل، آینده‌نگری و ارائه راه‌هایی برای مواجهه با پدیده‌های پیچیده و چند وجهی اجتماعی و فرهنگی دانشگاه‌ها می‌باشد.
وی افزود: مسائل فرهنگی و اجتماعی نظام آموزش عالی ایران بنا به دلایلی از اهمیت بسیار برخوردار بوده و نیازمند توجه ویژه سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان این حوزه می‌باشند. سیاست‌گذاران این حوزه نیازمند آن هستند که در مجموعه تحت مدیریت خود اطلاعات مناسب و دقیقی داشته باشند؛ از اثرسنجی سیاست‌های جاری گرفته تا تشخیص روندهای آتی.
دکتر پارساپور خاطرنشان کرد: عدم وجود داده‌های مورد نیاز برای اتخاذ تصمیمات صحیح و یا اتخاذ تصمیم براساس اطلاعات نادرست یا ناقص، سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها را از مسیر اصلی‌اش منحرف کرده و تبعات سنگینی برای جامعه و دانشگاه خواهد داشت. همین ضرورتها است که مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها را در سالیان اخیر به عنوان یکی از جریان‌های مهم علمی و پژوهشی تبدیل کرده است.
به گفته وی، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی این معاونت بنا به رسالت و ماموریت‌های خود مجموعه برنامه‌ها و سیاست‌هایی را تدوین و به مرحله اجرا گذاشته است. یکی از این ماموریت‌ها پایش وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است. علی‌رغم اقدامات موثری که در این زمینه در طول سالیان گذشته وجود داشته، اما پراکندگی مطالعات صورت گرفته از یک‌سو و گستره وسیع مراکز و نهادهای آموزش عالی از سوی دیگر موجب تاثیر حداقلی این اقدامات و فعالیت‌ها شده است. از این رو این معاونت اقدام به تاسیس و راه‌اندازی «شبکه افکارسنجی دانشگاه‌های ایران» به منظور شناخت بهتر و بیشتر مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های تحت پوشش این وزارتخانه کرد.
دکتر پارساپور تصریح کرد: ایجاد این شبکه و دسترسی به داده‌های متقن می‌تواند فرآیند سیاست‌گذاری حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها را تسهیل و مبتنی بر واقعیت‌های موجود در دانشگاه‌ها کند. داده‌هایی که علاوه بر تحلیل وضعیت امروز دانشگاه‌ها می‌تواند به عنوان منبعی برای روندپژوهی و دنبال کردن تغییرات اجتماعی درون دانشگاه‌ها مورد بهره‌گیری قرار گیرد.
وی افزود: شورای سیاستگذاری شادا پس از تهیه اساسنامه و ترسیم چشم‌انداز و ماموریت‌های آن، اولین دوره آموزشی "آشنایی با فنون و مهارت های افکارسنجی" ویژه کارشناسان فرهنگیِ معاونت فرهنگی دانشگاه‌های وزرات علوم تحقیقات و فناوری و وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی را برگزار کرد. از نتایج این دوره می توان به مشارکت موفقیت آمیز معاونان فرهنگی وزراتخانه‌های مذکور در راستای توانمندسازی کارشناسان فرهنگی در امر پژوهش اشاره کرد. این کارشناسان که بازوی اجرایی شعب دانشگاهی شادا هستند به پیشبرد برنامه‌های شادا یاری خواهند رساند و از پتانسیلِ دانشجویان مستعد و توانمند استفاده خواهند کرد.
دکتر پارساپور هدف از طراحی این دوره آموزشی را آشناییِ کارشناسان فرهنگی و اجتماعی با پیش‌نیازهای تخصصی در زمینه چیستی پژوهش و اصول پروپوزال نویسی، نمونه‌گیری، پرسشگری، طراحی پرسشنامه و سایر مهارت‌های مورد نیاز در این زمینه دانست تا در نهایت بازنمایی دقیقی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها داشته باشند.
ل.م ۵۴/ع.ع۵۷