عمومی | دانشگاه محقق اردبیلی

افتتاح پروژه های عمرانی شهرستان اردبیل و دانشگاه محقق اردبیلی / آغاز عملیات اجرایی فاز سوم دانشکده فنی و مهندسی و خوابگاه دانشجویی

همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی و با حضور معاون فرهنگی-سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور، استاندار و جمعی از مسئولان اردبیل، پروژه های عمرانی شهرستان اردبیل و دانشگاه محقق اردبیلی افتتاح و عملیات اجرایی فاز سوم دانشکده فنی و مهندسی و خوابگاه دانشجویی دانشگاه به صورت رسمی آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مهندس اکبر بهنام جو استاندار اردبیل در این مراسم با بیان اینکه تاکنون در همه برهه های انقلاب، ملت و مسئولان توانسته اند با وحدت و همکاری تمام مشکلات را حل کنند، گفت: در حال حاضر نیز اقداماتی که در استان انجام شده در سایه وحدت بوده است .
وی تاکید کرد: در حال حاضر در سایه وحدت و همدلی مردم و مسئولان، اجرای پروژه راه آهن، افتتاح بیمارستان امام رضا (ع)، پیگیری اتصال راه آهن آذربایجان به پارس آباد و اجرای راه های متعدد در استان انجام شده است.
بهنام جو با اشاره به پیشرفت ها و اقدامات اخیر دانشگاه های استان و به ویژه دانشگاه محقق اردبیلی، تصریح کرد: در حالی که پیش از انقلاب این استان فاقد مرکز آموزش عالی معتبر بود، اما همزمان با انقلاب اسلامی با تاسیس دانشکده کشاورزی این دانشگاه و در ادامه راه اندازی دانشگاه های مختلف در استان، تعداد دانشجویان مشغول تحصیل استان از حدود ۳۰ نفر  به حدود ۴۰ هزار نفر رسیده است.
استاندار اردبیل تاکید کرد: علی ‌رغم تحریم ‌ها و فشارها با مدیریت توانمند توانسته‌ ایم اقدامات قابل توجهی در بخش‌های مختلف انجام دهیم، بدون این که تحریم ‌ها مانع روند کار ما شوند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی صالحی معاون فرهنگی-سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور نیز گفت: این دانشگاه که مزین به نام مقدس و محقق اردبیلی است از افتخارات منطقه بوده و نقش ماندگار اردبیل در احیای مکتب اهل بیت و سیره شیعی بسیار مهم است.
وی افزود: یکی از بزرگترین آثار انقلاب اسلامی نوع نگاه راهبردی است که در عرصه علم و دانش به برکت امام خمینی و اندیشه های نابی که مقام معظم رهبری بعد از امام خمینی ایجاد کردند رقم خورد.
صالحی تصریح کرد: دانشگاه ها باید به جنبه تعلیم و تربیت توجه ویژه داشته باشند.
معاون فرهنگی-سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور با اشاره به آثار و برکات انقلاب اسلامی، گفت: برای مثال در حوزه زنان، ما قبل از انقلاب ناشر زن نداشتیم ولی امروز بیش از ۷۰۰ ناشر زن سابقه نشر کتاب دارند، در حوزه موسیقی قبل از انقلاب جشنواره ثبت شده موسیقی نداشتیم ولی امروز ۱۱ جشنواره رسمی در این حوزه به صورت سالانه در کشور برگزار می شود.
وی با بیان اینکه انقلاب قله ای ترسیم کرده است که تا آن قله فرسنگ ها فاصله داریم، ولی دستاوردهای انقلاب امروز معجزه گونه است، اظهارامیدواری کرد: در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی با رشد سریع تر و برنامه ریزی های جامع تر بتوانیم خلاهای موجود را برطرف کنیم و قدرت فزاینده رو به رشد جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل را به الگویی برای ملت ها و دولت ها تبدیل کنیم.
دکتر عزیز حبیبی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه ما در چهلمین سال تاسیس دانشگاه محقق اردبیلی قرار گرفته ایم، گفت: دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۱۳۵۷ با پذیرش ۳۰ نفر دانشجو فعالیت علمی خود را آغاز کرده است.
وی افزود: امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از دستاوردهای بسیار بزرگ انقلاب اسلامی در استان اردبیل تاسیس دانشگاه محقق اردبیلی است که به یک درخت تنومند و آبروی علمی منطقه تبدیل شده است.
حبیبی ادامه داد: امروز تعداد دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی به حدود ۱۱ هزار نفر رسیده است و پرسنل دانشگاه نیز از کمتر از ۱۰ نفر در بدو تاسیس به حدود یک هزار نفر در سالجاری رسیده است که ۳۸۵ نفر از آنان اساتید معزز هستند که در کنار کارشناسان و کارمندان پرتلاش دانشگاه بیش از پیش در ارتقای رتبه دانشگاه در نظام های ملی و بین المللی قدم بر می دارند.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه خوشبختانه امسال کارهای خوبی با حمایت های استاندار اردبیل و نمایندگان مجلس در دانشگاه محقق اردبیلی انجام شده است، گفت: امسال در کنار اجرای طرح های عمرانی متعدد در دانشگاه، ۱۰۰ میلیارد ریال نیز تجهیز، نوسازی و بازسازی خوابگاه ها، آمفی تئاترها و مجموعه های دیگر دانشگاه اختصاص یافته است تا دانشگاه بتواند زیرساخت های خود را بیش از پیش گسترش دهد.
وی تصریح کرد: در کنار پروژه های متعدد که در حال اجرا است، پروژه دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، مجموعه کارگاهی و آزمایشگاهی دانشکده فنی و مهندسی، شروع پروژه های جدید فاز سوم دانشکده فنی و مهندسی و خوابگاه دانشجویی نیز از امروز به صورت رسمی عملیاتی می شود که تابستان امسال مطالعات آنها توسط همکاران دانشکده فنی و مهندسی انجام شده است.
جواد زنجانی فرماندار شهرستان اردبیل نیز گفت: بهره برداری از این طرح ها و پروژه های اقتصادی در شهرستان اردبیل موجب تحول خواهد شد .
وی با بیان اینکه امسال تحرک و شتاب پروژه ها در اردبیل افزایش یافته است، افزود: هم اکنون نیز چهار پروژه اقتصادی با اشتغالزایی یک هزار و ۲۰۰ نفر در دست اجرا است که اوایل اسفند ماه به بهره برداری می رسد.
زنجانی اضافه کرد: این پروژه ها ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و برای اجرای آنها شش هزار میلیارد ریال هزینه شده است.
فرماندار اردبیل با اشاره به پروژه های بهداشتی و درمانی در حال اجرا در اردبیل گفت: بیمارستان ترومای اردبیل ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به زودی افتتاح می شود. همچنین اورژانس مرکزی اردبیل نیز در حال اتمام بوده و اواخر سال به بهره برداری خواهد رسید.
لازم به ذکر است پروژه های شهرستان اردبیل شامل ۴۳ طرح سرمایه گذاری، اقتصادی و خدماتی با یک هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال اعتبار ، ۶۸ پروژه دستگاه های اجرایی با اعتبار یک هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال اعتبار ،۱۲۰ پروژه عمران شهری و روستایی با اعتبار ۸۴۰ میلیارد ریال و ۱۹ پروژه فرهنگی و آموزشی با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال می باشد که مورد بهره برداری قرار گرفت.
همچنین پروژه های دانشگاه محقق اردبیلی نیز خرید تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی، تعمیر و بازسازی سالن آمفی تئاتر دانشگاه، تعمیرات اساسی خوابگاه پسران یک، شهید رحیمی و اداره اموال، نوسازی و راه اندازی غذاخوری آزاد دانشگاهیان، سکوبندی و تجهیز هشت آزمایشگاه دانشکده علوم و تجهیز آمفی تئاتر ساختمان شیخ صفی، اجرای روکش آسفالت بخشی از محوطه غربی، نصب سایبان پارکینگ محوطه غربی و واحد حمل و نقل، تعمیرات ایستگاه پمپاژ آب مصرفی، ارتقای سیستم های روشنایی محوطه دانشگاه، تعمیرات اساسی مهمانسرای دانشکده کشاورزی مغان و رنگ آمیزی نرده ها و دیوارهای مشرف به خیابان دانشگاه می باشند.
گفتنی در ادامه با حضور استاندار و جمعی از مسئولان در محل پروژه های عمرانی فاز سوم دانشکده فنی و مهندسی و خوابگاه دانشجویی، عملیات اجرایی این پروژه ها به صورت رسمی آغاز شد.