سرپرستان سراها بار اصلی ارتباط، تربیت و تداوم تربیت آموزشی را به دوش می کشند
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان؛ در بخشی از متن پیام دکتر خنیفر، رییس دانشگاه فرهنگیان در دوره توان افزایی سرپرستان شبانه روزی جدید الانتصاب آمده است: سرپرستان سراها بار اصلی ارتباط، تربیت و تداوم تربیت آموزشی را به دوش می کشند.
متن پیام به این شرح است؛
بسم الله الرحمن الرحیم
در آستانه چهلمین سال انقلاب شکوهمند اسلامی ایران هستیم. بنده به نوبه خود این سالروز بسیار مبارک و مهم را تبریک و تهنیت میگویم و ان شالله سرآغازی باشد بر آغاز فعالیت های جدید، مطلوب و اوج مند برای همه ما در هر جا و مکانی که هستیم. موضوعی که امروز میخواهم در مورد آن صحبت کنم در خصوص سرپرستان عزیز سراها است که آن را به اصطلاح سراداران می نامیم که در واقع آنان فعالان فرهنگی-دانشجویی هستند که بار اصلی ارتباط، تربیت و تداوم تربیت آموزشی را به دوش می کشند.
به همین دلیل است بنده برای این عزیزان آرزوی توفیق دارم و اشتغال و شروع فعالیت شان را به فال نیک می گیرم زیرا که وظایف بسیار سخت و سنگین و بسیار فاخر و ارزشمندی است؛ گاهی نقش مشاور را ایفا می کنند، گاهی نقش سازنده و گاهی نقش آموزش دهنده را به دوش می کشند.
و مخزن، معدن و ستگ صبور اسرار دانشجومعلمان هستند.
حضور مرتب در خوابگاه، ارتباط خوب با دانشجویان، صبر و اهتمام در حل مشکلات و حتی حضور به جا و به موقع نسبت به مسائل دانشجویی انتظاراتی است که از شما عزیزان داریم.
امیدوارم که در این وظیفه خطیر و مسئولیت بسیار ارزشمند شاهد فعالیت و گزارشات فاخر از جانب شما باشیم.
یکی از نکاتی که بنده بر روی آن تاکید دارم مشارکت دانشجومعلمان در فعالیت ها، در سراها، و برخی امور قابل تفویض است؛ یعنی دانشجو را به صحنه بکشید و حتی یک نظام پیشنهادات بین دانشجوی ساکن در سرا و سرپرست شبانه روزی تشکیل دهید.
گاهی دانشجومعلمان، برنامه ای را از سایر دانشگاه ها، دانشجویان و سایر نهاد های آموزشی و حتی بستگان می بینند و می شنوند که به نفع همه ماست از این تجربیات و پیشنهادها استفاده نماییم و آن ها را به حساب بیاوریم زیرا ما برای بارآوری دانشجومعلمان جمع شده ایم چه در مسائل آموزشی و کلاس درس، چه در مسائل فرهنگی- دانشجویی و پژوهشی و سایر فعالیت هایی که در این دانشگاه روی می دهد.
بنابراین اگر بخواهم حول ۵ نکته بسیار مهم در مورد سراداران صحبت کنم یکی از آن نکات مهم ارتباط است و دوم شنود موثر است. ما باید اجازه بدهیم تا دانشجومعلمان حرف بزنند، نقد کنند و حتی گاهی ایراد بگیرند چرا که آنان صادق و صریح هستند و حرف هایشان را به فال نیک می گیریم. سومین نکته در مورد این وظیفه خطیر و مهم این است که ما به آن ها ایده بهدیم و تجربیات خود را به دانشجومعلمان انتقال بدهیم. چهارمین نکته مکانی است که در آن مشغول به کار هستید، شما باید سراها را به عنوان کارگاهی نگاه کنید که نیاز به بازنگری دارد یعنی با چشم تیز نگاه کنید و نیازها و موارد را ببینید و آن را ارتقاء دهید.
پنجمین نکته مشاهده و بازدید از سایر دانشگاه ها و خوابگاه ها با نگاه خریدارانه است که از تجربیات و تغیرات و تحولات آن ها بهره مند و به عنوان ایده به ارمغان بیاورید.
بیشترین فعالیت شما سرپرستان سرا همان اصل ارتباط با دانشجو است و امنیتی را که در فضای سرا ایجاد می کنید که البته کنترل و نظارت هم وجود دارد. البته که بین دانشجویان از انواع و اقسام خرده فرهنگ ها وجود دارند که با ترغیب دانشجویان به امور مناسکی و عبادی، ایجاد جو نشاط و ورزش می توانیم سراها را از حالت خمودگی خارج و به سمت فعالیت های ارزشمند سوق دهیم.