عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری

گردهمایی روسای مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با حضور دکتر داوود ثمری مدیر کل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی واحد: گردهمایی روسای مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با حضور دکتر داوود ثمری مدیر کل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر سعید قاضی مغربی رئیس واحد یادگار امام (ره) شهرری، دکتر نگهداری رئیس پژوهش استان تهران در سالن کنفرانس دانشکده مدیریت و حسابداری این واحد دانشگاهی برگزار گردید.

در این جلسه دکتر داود ثمری مدیر کل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت جانسوز حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت دهه مبارک فجر گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مولودهای خوب انقلاب جمهوری اسلامی ایران است که منشاء خدمات ارزنده ای در کشور ست که بعنوان بزرگترین دانشگاه حضوری دنیا در عرصه نظام آموزش عالی در حال فعالیت است.

دکتر ثمری با نگاهی اجمالی به دوره های مختلف آموزش عالی و عملکرد آن در زمان قبل و بعد از انقلاب اسلامی، عنوان کرد: قبل از انقلاب تعداد کل دانشجویان ایران یکصد و هفتاد هزار و چهار هزار استاد هیات علمی بوده است اما در حال حاضر ما بیش از چهار میلیون دانشجو و هشتاد هزار عضو هیات علمی فعال داریم و موفق به کسب جایگاه اول علمی در منطقه شده ایم.

وی افزود: رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل  شدن به یک دانشگاه حل مساله است که در این راستا باید بتوانیم مسائل و معضلات کشور را شناسایی و برای آن ها در مراکز تحقیقاتی خود راهکارهای پیدا نمائیم و باید بتوانیم پروژه های برون دانشگاهی را به خوبی راهبری کنیم.

مدیر کل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: برنامه های کیفی را در دستور کار خود قرار داده ایم و در یک اعتبار سنجی و ارزیابی از مراکز تحقیقاتی دانشگاه در حال حاضر ۱۲۰ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه آزاد اسلامی فعالند و برنامه اصلی ما ماموریت گرا کردن این مراکز است.

دکتر ثمری گفت: ساختار تشکیلات در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی دچار تغییر و تحولاتی شده است و در حقیقت به به سوی تخصصی شدن معاونت ها حرکت کرده ایم و افق بسیار روشنی برای مراکز تحقیقاتی ترسیم شده است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه یک چهارم از جمعیت دانشجو در استان تهران متمرکز شده است بیان کرد: باید درصدد افزایش تولیدات علمی و پژوهشی در تهران باشیم چرا که کارکردهای بسیار مهمی در زمینه انجام پروژه های پژوهشی برای ما دارد.

وی ضمن تاکید بر جذب و به کارگیری دانشجویان پژوهش محور در مراکز تحقیقاتی گفت: هدف مراکز صرفاً کسب درآمد نباشد و سعی شود تا با دعوت از اعضای هیات علمی تاثیر گذار و ایجاد انگیزه در آنان به بهینه کردن ساختارها و دستورالعمل ها کمک نمایند.

ثمری در پایان خواستار برگزاری این جلسات بصورت ماهیانه و تشکیل کارگروه تخصصی به منظور تدوین و تهیه برنامه های مشخص و مدون برای مراکز تحقیقاتی شد.

دکتر محمدی معاون مدیر کل مراکز تحقیقاتی و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هدف از برگزاری این گردهمائی بررسی مشکلات و ارائه راهکارهایی مناسب برای مراکز تحقیقاتی در زمینه پژوهش های کاربردی است.

محمدی افزود: با ایجاد انگیزه و مزیت های مختلف برای استادان و کم کردن موظفی تدریس آنان به دنبال تولید دانش فنی در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.

دکتر سعید قاضی مغربی  ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت بانوی دو عالم اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت یوم الله دهه و فجر و چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران گفت: امیدوارم با توجه به فضای مطلوبی که جمهوری اسلامی ایران در این برهه از زمان در اختیار ما قرار داده است موفق شویم فعالیت هایی برای آبادانی کشور عزیزمان داشته باشیم که مدیون خون پاک شهدا نباشیم.

رئیس واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری عنوان کرد: سه نسل گذشته دانشگاه رویکردی  آموزشی، پژوهشی وکار آفرینی داشتند  ماموریت های نسل چهارم تغییر کرده و به سمت مسئولیت های اجتماعی ورفع مسائلی که در جامعه وجود دارد سوق داده شده است بنابراین شناخت معضلات یک مهارت محسوب می شود.

وی با اشاره به این مطلب که  وظیفه یک استاد صرفاً آموزش و تدریس نیست افزود: دانشگاه آزاد اسلامی همانند دانشگاه دولتی نیست که اگر مراجعه مردمی نداشته باشد اموراتش از طریق بودجه دولتی انجام شود بنابراین برای بقاء باید خواسته های مردم را برآورده سازد و امروزه این خواسته ها صرفاً داشتن تحصیلات نیست بلکه باید فضایی فراهم شود تا دانشجو پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار گردد و این فضا را مراکز تحقیقاتی به راحتی میتوانند در دسترس ما قرار دهند.

قاضی مغربی هدف از تاسیس مراکز تحقیقاتی تعامل و همکاری و در حل مشکلات و استفاده بهینه از امکانات از دانشجویان پژوهش محور برای ارائه طرح های کاربردی بیان کرد.

عضو هیات علمی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری در پایان گفت: با کمک یکدیگر سعی کنیم تا قوانین را تسهیل و از دستورالعمل های دست و پا گیر دوری نمائیم.

در پایان این جلسه روسای مراکز تحقیقاتی استان تهران ضمن ارائه مشکلات خود با یکدیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند.