عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

استقبال گسترده صاحبنظران و سخنرانان خارجی از نشست منطقه‌ای ۲۰۱۹

گالری عکس
در ابتدای این جلسه که دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ در سالن شورا برگزار شد، دکتر جعفریان، رئیس بین‌المللی مجمع جهانی سلامت، خبر از آغاز ثبت نام مدعوین داد و گفت: خوشبختانه تا کنون با تلاش همکاران، مقدمات کار به خوبی فراهم شده و به لحاظ اجرایی چالش جدی در مسیر اجرایی وجود ندارد.
وی مکاتبه با برخی از وزرای منطقه و مسئولان WHO را در حال اجرا خواند و افزود: غیر از بخش علمی، از برخی شخصیت ها همچون، دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور، دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و دکتر ظریف وزیر امور خارجه برای حضور در مراسم افتتاحیه و اختتامیه دعوت شده است.
دکتر جعفریان خواستار مدیریت و نهایی سازی سخنرانان داخلی و خارجی در هر پانل توسط سرگروه آن شد و تصریح کرد: انتظار داریم این مسئله تا اواخر هفته آینده به اتمام برسد و موضوعات هر سخنران مشخص و دعوت نامه های آنها ارسال شود. وی همچنین خواستار ارائه الگو و فرمتی یکسان برای ارئه سخنرانی ها شد.
در ادامه دکتر تکیان، دبیر علمی نشست منطقه ای ۲۰۱۹، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت نهایی سخنرانان در هر پانل گفت: در این نشست سه روزه علاوه رویداد یک روزه دانشجویی پیش از نشست اصلی، ۶ سرفصل شامل سلامت در شرایط ناپایدار، سلامت در جهان در حال گذار، توسعه پایدار سلامت، بیماری‌های غیر واگیر و سلامت روان، تغییرات اقلیمی و سلامت و آموزش علوم پزشکی و سلامت در قرن بیست و یکم خواهیم داشت.
وی به نهایی شدن ۳۰ پانل و ۴ plenary اشاره کرد و افزود: برخی از پانل ها به دلیل ناکافی بودن سخنرانان حذف شدند.
دکتر تکیان صاحب سبک بودن و شناخته شده بودن در سطح جهان را از جمله معیارهای انتخاب سخنرانان دانست و تصریح کرد: با کمک اعضای کمیته علمی تا کنون ۳۶۵ سخنران خارجی شناسایی شدند که از این میان ۹۹ سخنران از ۳۸ کشور به دعوت نامه ها پاسخ مثبت داده اند.
دبیر علمی نشست منطقه ای ۲۰۱۹، پیش بینی کرد با رایزنی های انجام شده ۲۰ سخنران دیگر از سازمان های بین المللی و دانشگاه های معتبر دنیا نیز به فهرست سخنرانان اضافه شوند.
وی خاطر نشان کرد: در مجموع با احتساب مسئولان سازمان های بین المللی و وزرای کشورهای منطقه، ۱۲۰ تا ۱۴۰ سخنران خارجی از ۵۰ کشور دنیا به همراه ۸۰ سخنرانان داخلی در نشست منطقه ای ۲۰۱۹ حضور خواهند داشت.
دکتر تکیان، همچنین برخی از برندگان جوایز نوبل را جزء مدعوین خواند و بیان کرد: خوشبختانه در بخش سخنرانان خارجی از شرایط خوبی برخوردار هستیم.
دبیر علمی نشست منطقه ای ۲۰۱۹، سپس مدت زمان هر پانل را ۹۰ دقیقه دانست و گفت: در هر پانل بین ۵ تا ۷ سخنران هریک به مدت ۵ دقیقه سخنرانی خواهند کرد و در نظر داریم تا مسئله خدمات عدالت محور و همچنین دسترسی افراد به خدمات سلامت در تمامی پانل ها مورد توجه قرار بگیرد و به آن پرداخته شود. همچنین در نظر است سه سند بین المللی نیز برای نخستین بار در طی نشست، رونمایی شود.
در پایان، هر پانل به صورت جداگانه مطرح و سخنرانان خارجی و ایرانی آن به مشورت گذاشته شد و ترکیب نهایی پانل ها تعیین شد.

خبر: نسیم قرائیان
عکس: جمشید ربیعی