عمومی | مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند

دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:با معرفی رقم جدید چغندر علوفه ای بنام " کارا " مشکل علوفه کشور رفع خواهد شد

به گزارش روابط عمومی موسسه، دکتر کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در نشست خبری به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با شعار "چهل سال بالندگی، امنیت غذایی، کشاورزی دانش بنیان و بهره ور" با حضور جمع کثیری از نمایندگان رسانه های جمعی و خبرنگاران روز شنبه ۱۳ بهمن ۹۷ در سالن اندیشه سازمان ، قابلیت ها و توانمندی های تحقیقاتی کشاورزی کشور را برشمرد. دکتر خاوازی ضمن ارائه گزارشی از اهم دستاوردهای جدید تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی، به سالانه ۱۵۰ دستاورد موفق و ارزشمند جهت ترویج بین کشاورزان اشاره کرد که توانسته بسیاری از مشکلات بهره برداران را مرتفع و رتبه ایران در عرصه بین المللی را ارتقاء بخشد.
معاون وزیرجهاد کشاورزی در خصوص تحقیقات موسسه اصلاح و تهیه بذر چغندرقند بیان داشت: معرفی ۳۰ رقم چغندرقند پس از انقلاب اسلامی باعث شده میانگین تولید حدود ۲۵ تن در هکتار به بیش از ۵۰ تن در هکتار برسد که صرفه جویی ۴ الی ۵ میلیون دلار عاید کشور نموده است. کمک این موسسه به بخش تولید باعث شده تا تولید چغندرقند از سال ۱۳۹۲ با تولید ۳/۴ میلیون تن به تولید حدود ۸ میلیون تن در سال ۱۳۹۶ برسد و تولید شکر از یک میلیون و صدو بیست هزار تن به دو میلیون و سی هزار تن به لحاظ بهره وری بیشتر از آب رسیده است.
رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تغییرات آب و هوایی و تغییر اقلیم را یکی از دغدغه های مهم تحقیقاتی این سازمان دانست که با گسترش محصولاتی مناسب اقلیم کشور پیگیری می شود. وی به ارائه چغندر قند کشت پائیزه و یا کشت نشائی اشاره داشت و استفاده از ماشین آلات مناسب را حائز اهمیت دانست.
وی به معضلاتی که در استان های گیلان و مازندران در کشت دوم بعد از برنج وجود دارد اشاره نمود و افزود: با معرفی رقم جدید چغندر علوفه ای بنام "کارا" برای کاشت پس از برداشت برنج می توان در اراضی مازندران رقم جدید را کشت نمود. رقم کارا می تواند حداقل ۱۰۰ تا ۳۰۰ تن علوفه تر عاید بهره بردار نماید، این رقم در نقاطی از استان گیلان نیز قابل کشت است.