عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر کریمی: وجود تعامل مثبت به پیشرفت دانشگاه شتاب بخشیده است

گالری عکس ( جمشید ربیعی)

گالری عکس ( حسین اکبریان )

گالری عکس ( وحید مزاجردی )
جشنواره ابن‌سینا هرساله به‌منظور تجلیل از فعالیت‌ها و دستاوردهای برجسته اعضای هیئت‌علمی دانشگاه در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمات ویژه، همزمان با سالروز تاسیس دانشکده پزشکی  (۱۵ بهمن سال ۱۳۱۳) برگزار می‌شود.
در بیستمین جشنواره ابن‌سینا که ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ در تالار ابن‌سینا برگزار شد، ابتدا دکتر صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه به معرفی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه در یک سال اخیر پرداخت و گفت: جشنواره ابن‌سینا به‌منظور قدردانی از یکسال تلاش، فداکاری وهمت تک‌تک عزیزانی که در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی و خدمات ویژه نقش‌آفرینی می‌کنند برگزار می‌شود.
سپس دکتر ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، با تشریح دستاوردهای نظام سلامت در چهل سال اخیر به نقش دانشگاه علوم پزشکی تهران در تولیدات علمی کشور اشاره کرد و گفت: ۳۴ درصد مقالات و ۴۳ درصد استنادات دانشگاه‌های کل کشور مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تهران است این درحالی است که فقط ۱۰ درصد اعضای هیئت‌علمی کشور در این دانشگاه فعالیت دارند.
پس‌ازآن، دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت، به بیان تاریخچه و سیر تحول آموزش عالی سلامت در چهار دهه اخیر پرداخت و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران از دانشگاه‌های برجسته و نماد آموزش عالی کشور است و هرساله درصد قابل‌توجهی از استعدادهای درخشان جذب این دانشگاه می‌شوند.

روند ۲۰ ساله بیانگر مسیر درست پیشرفت دانشگاه

سپس دکتر کریمی رییس دانشگاه، ضمن گرامیداشت یاد دکتر باستان حق، رییس اسبق دانشگاه، به بیان تفاوت‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران با سایر دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: این تفاوت در مقایسه هیئت‌علمی و مدل مدیریتی دانشگاه نسبت به  دانشگاه‌های دیگر به‌خوبی قابل‌مشاهده است. همین‌که امروز دکتر ظفرقندی، دکتر لاریجانی، دکتر جعفریان روسای پیشین دانشگاه و بنده در کنار هم می‌نشینیم و برای دانشگاه تصمیم می‌گیریم نشان‌دهنده تفاوت و ویژگی‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
رییس دانشگاه با اشاره به سیر تحولات دانشگاه، منشا این تحول را از ۲۰ سال پیش دانست و گفت: از زمان ریاست دکتر ظفرقندی و حضور  دکتر قدسی در معاونت پژوهشی در سال ۱۳۷۷  که جشنواره ابن‌سینا برای نخستین بار برگزار شد، تفکر پیشرفت در دانشگاه حاکم بوده و پس‌ازآن نیز معاونان پژوهشی دیگر مانند دکتر لاریجانی و...این روند را ادامه دادند.
وی تعامل مثبت حاکم در دانشگاه را موجب شتاب بخشیدن به روند پیشرفت دانشگاه دانست و افزود: به دلیل روابط خوبی که در دانشگاه حاکم است، در دوره‌های مختلف هیچ رییس دانشگاهی برخلاف پیشرفت دانشگاه حرکت نکرده و تمامی تصمیمات روبه‌جلو بوده است؛ البته ممکن در بعضی زمینه‌ها اختلاف‌سلیقه وجود داشته باشد که این طبیعی است.
دکتر کریمی بابیان اینکه روندی که از ۲۰ سال پیش در دانشگاه پایه‌گذاری شده و اکنون ادامه دارد نشان می‌دهد که دانشگاه در مسیر درستی قرار دارد افزود: این دانشگاه در بین ۲۵۰ دانشگاه برتر پزشکی جهان قرار دارد و هدف‌گذاری شده که به رتبه زیر ۲۰۰ برسد.
وی با تاکید بر حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم گفت: دانشگاه نسل سوم یعنی تولید ثروت، تولید قدرت و امنیت و تقویت کشور. دانشکده پزشکی که نیمی از ظرفیت دانشگاه را دارد به‌خودی‌خود دانشکده نسل سوم است؛ چراکه پزشکان عمومی و متخصصان محصول این دانشکده هستند و بلافاصله وارد بازار کار و خدمت به مردم و جامعه می‌شوند. بنابراین آموزش همچنان هدف اصلی دانشگاه است  و بایستی تمامی تسهیلات موردنیاز آن فراهم شود.  در مورد سایر دانشکده‌ها مانند داروسازی و فناوری‌های نوین و... که در ارتباط با صنعت هستند و از پتانسیل لازم برخوردارند نیز رسیدن به نسل جدید دانشکده‌ها هدف‌گذاری شده که باید محقق شود.
رییس دانشگاه با اشاره به راه‌اندازی پارک علم و فناوری گفت: با مجوز وزارت بهداشت، پارک علم و فناوری در دانشگاه ایجاد می‌شود. قطعه زمینی در منطقه ۱۸ به این پارک اختصاص‌یافته که به اعتقاد بسیاری از همکاران، بهترین فضای ممکن برای ایجاد پارک است و امیدواریم مراحل ساخت و تجهیز آن به‌سرعت پیش برود. با ایجاد این پارک زنجیره دانشگاه نسل سوم تکمیل می‌شود.
دکتر کریمی در بخش دیگری از سخنان خود با حمایت‌طلبی از دکتر لاریجانی و دکتر ملک‌زاده از اعضای هیئت‌علمی جوان گفت: جایگاه دانشگاه بیانگر ظرفیت و تلاش اعضای هیئت‌علمی است. اگر انتظار داریم روند رو به رشد دانشگاه ادامه پیدا کند بایستی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که اساتید باتجربه، دست جوان‌ترها را بگیرند تا آنان قدرت پیدا کنند و بتوانند به پیشرفت دانشگاه کمک کنند. هر دو شما بزرگواران رویکردتان حمایت از جوانان در عرصه‌های آموزشی و پژوهشی است و چه‌بهتر که  این فرهنگ‌سازی با حمایت شما در دانشگاه صورت بگیرد.
رییس دانشگاه در تکمیل این بخش از سخنان خود با تاکید براینکه اساتید باتجربه که سال‌ها برای پیشرفت دانشگاه تلاش کرده‌اند باید نگرش خود را نسبت به شاگردان و همکاران جوان‌تر خود تغییر دهند افزود: برای دانشگاهی مانند دانشگاه تهران پسندیده نیست که بخش‌های آن وابسته به یک نفر باشد و وقتی استادی پس از سی سال خدمت بازنشسته شد آن بخش دچار مشکل شود. اساتید باتجربه بخش‌ها باید به شاگردان و استادیارهای جوان میدان دهند و حداقل ۵ نفر را به‌عنوان جانشین خود برای آینده بخش‌ها تربیت کنند. البته هیات علمی جوان در این دانشگاه معمولا بیش از چهل سال سن دارند.
وی افزود: بازنشستگی در دانشگاه براساس قوانین و ضوابط انجام می‌شود و  اگر می گوییم نسل جوان باید مورد حمایت قرار گیرند، به معنی بازنشستگی زودهنگام و یا دیرهنگام اساتید باتجربه نیست. با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشگاه کهنی است بسیاری از بخش‌ها و دپارتمان‌های آن نیاز به همفکری و تبیین رویکرد جدید دارد که امیدوارم این امر محقق شود.
توضیح اینکه، به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب و تقارن آن با جشنواره، گروه موسیقی ناجا، سرودهای حماسی را به‌طور زنده اجرا کردند.
در ادامه مراسم از برگزیدگان این دوره از جشنواره تجلیل شد.
برگزیدگان بخش پژوهشی
دکتر وفا رحیمی موقر پژوهشگر برگزیده علوم بالینی
دکتر امیرحسین محوی پژوهشگر برگزیده علوم پایه
دکتر محمود اعظمی پژوهشگر جوان
دکتر مهدی یاسری پژوهشگر جوان
محمدهادی دهقانی، جایزه مقاله برگزیده براساس بیشترین ارجاعات
دکتر محمدرضا آی دکترای فیزیک پزشکی، فناور برگزیده
برگزیدگان بخش آموزش
دکتر محمدصادقی جایزه آموزشگر برگزیده
دکتر ملیحه برازنده تهرانی جایزه آموزشگر برگزیده
دکتر علی حسین ثابت جایزه آموزشگر برگزیده
دکتر وحید سلیمی جایزه آموزشگر برگزیده
دکتر عبداله قربان زاده جایزه آموزشگر برگزیده
دکتر معصومه ایمانی پور جایزه تلاش در عرصه توسعه آموزش پزشکی
در بخش خدمات ویژه
دکتر سیدرضا رئیس کرمی الگوی رفتاری اخلاق، تعهد حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی
برگزیدگان دانشگاه تهران
دکتر بی‌بی راضیه یزدان‌پرست پژوهشگر برگزیده
دکتر امید شعاعی جایزه طرح پژوهشی برگزیده

خبرنگار: سمیرا کرمی

عکس: جمشید ربیعی