عمومی | دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

مزایای شروع تغذیه نوزاد با شیر مادر در ساعت اول تولد/ بهترین راه تشخیص کفایت شیر مادر، وزن کردن دوره ای شیرخوار است


کارشناس برنامه کودکان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: بهترین زمان شروع تغذیه با شیر مادر، ساعت اولیه تولد نوزاد است زیرا نوزادان در این هنگام بسیار هشیار و فعال هستند.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج،فرناز شجاعی افزود: پس از زایمان طبیعی و یا سزارین با بی حسی موضعی اغلب تغذیه با شیر مادر را می توان بلافاصله شروع کرد که پس از سزارین با بیهوشی عمومی، تغذیه با شیر مادر به محض هشیاری مادر انجام می شود .

وی ادامه داد: از پایان ۶ ماهگی به بعد باید تغذیه با شیر مادر همراه با شروع غذاهای کمکی ادامه یابد و در سال دوم نیز شیر مادر نقش اساسی در تامین نیازهای شیرخوار همراه با غذاهای خانواده دارد.

وی ابراز داشت: همچنین شیر مادر تا پایان ۲ سالگی باید ادامه یابد و سپس در صورت تمایل شیرخوار می توان او را به تدریج از شیر گرفت .

نشانه های گرسنگی و سیری شیرخوار

شجاعی اظهار داشت: مادر باید به نشانه های گرسنگی و تمایل شیرخوار برای تعذیه از جمله، حرکت کره چشم، بهم زدن پلک ها، نگاه کردن به اطراف، حرکات دهان و اندام ها، مکیدن انگشتان و بردن هر چیزی به دهان توجه نماید و صبر نکند تا شیرخوار به خاطر گرسنگی گریه کند چون گریه و جیغ و کمانه زدن علامت دیر رس گرسنگی شیرخوار است.

وی اذعان داشت: شیرخوار هنگامی که سیر شود دفعات مکیدن او کم و با فاصله بیشتر و غیر تغذیه ای شده، صدای بلع او کم و متوقف می شود، علائم گرسنگی برطرف و با احساس راحتی و رضایت، به خواب می رود و خودش پستان را رها می کند و نیازی به خارج کردن از دهان او نیست .

شجاعی با بیان اینکه بهترین راه تشخیص کفایت شیر مادر وزن کردن دوره ای شیرخوار و رسم منحنی رشد او روی کارت رشد است، ادامه داد : معمولاً نوزادان در روزهای اول تولد کمی وزن از دست می دهند که نباید بیشتر از ۷ تا ۱۰درصد وزن تولدشان باشد.

وی اضافه کرد: این کاهش وزن در صورتی مجاز است که حال عمومی نوزاد خوب و مشکلی از جمله علائم کم آبی نداشته باشد، پستان مادر به شیر آمده و پر و خالی شود و مکیدن های نوزاد با بلع همراه باشد و دفعات شیر دادن نوزاد کمتر از ۸ بار در شبانه روز نباشد .

کارشناس برنامه کودکان معاونت بهداشت استان گفت: همزمان با افزایش شیر مادر در روزهای ۴ و ۵ نوزادان شروع به وزن گیری می کنند و طی یک تا دو هفتگی به وزن هنگام تولد خود و یا بیشتر می رسند که پس از آن طی ۶ ماه اول زندگی، افزایش وزنی حدود ۱۰۰تا ۲۰۰ گرم در هفته و یا ۶۰۰ گرم در ماه در صورت تغذیه انحصاری با شیر مادر مطلوب و نشان دهنده تغذیه کافی است .

وی افزود: در طول ۲ روز اول عمر تعداد ۱ تا ۲ کهنه خیس در روز برای نوزادانی که به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می شوند طبیعی است و از روز چهارم تولد تعداد ۶ کهنه مرطوب یا بیشتر در ۲۴ ساعت با ادرار کمرنگ نشانه دریافت کافی شیر مادر در شیرخوارانی است که به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می شوند .

شجاعی یادآور شد: از طریق تعداد دفعات مدفوع و خصوصیات آن نیز می توان به میزان دریافت شیر مادر پی برد بگونه ای که اولین مدفوع نوزاد سبز و سیاه تیره و قیری شکل است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در روز اول و دوم یک بار دفع دارد و تا ۴ یا ۵ روز پس از تولد به مدفوع بینابینی سبز و سپس نرم، دانه و زرد تبدیل می شود که از روز چهارم تولد تا یک ماهگی ۳تا ۸بار اجابت مزاج در ۲۴ ساعت نیز طبیعی است . ۵