عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

بیانیه همایش سیگار و سیاستگذاری سلامت محور

دخانیات سالانه در جهان ۶ میلیون نفر را به کام مرگ می­کشاند، اگر دست روی دست بگذاریم و مداخله ­ای نکنیم، ده سال آینده، این تعداد به ۸ میلیون نفر خواهد رسید. در کشور ما، مصرف کنندگان دخانیات که ۱۴.۱درصد جمعیت کشور را تشکیل می­دهند هرسال بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان را صرف خرید سیگار می ­نمایند که حاصلی جز به هدر رفتن منابع اقتصادی و بیماری­ های خطرناک ندارد. از سوی دیگر در ایران سالانه حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان صرف درمان بیماری­های ناشی از استعمال دخانیات می­شود و نزدیک به ۶۰ هزار نفر در اثر ابتلا به سرطان­ها و بیماری­های غیرواگیر خطرناک مرتبط با دخانیات می­ میرند. سیگار، عامل ۹۰ درصد سرطان­های ریه و ۲۵ درصد مرگ و میرهای قلبی عروقی و بسیاری از بیماری­های مهلک دیگر است. به علاوه در سال­های اخیر گرایش به دخانیات به خصوص قلیان، به سرعت در بین جوانان و نوجوانان افزایش یافته است. این درحالیست که کارشناسان معتقدند استعمال دخانیات، مقدمه ­ای برای گرایش به مصرف و اعتیاد به مواد روانگردان (مخدر و محرک) نیز به شمار می­رود.
تحقیقات نشان می­دهند که افزایش مالیات بر دخانیات، یکی از موثرترین روش­های هزینه­-اثربخش برای کنترل دخانیات و کاهش مصرف آن در جامعه بوده و تا حد زیادی از شروع مصرف در نوجوانان و جوانان جلوگیری می­ کند. در سال­های اخیر بسیاری از کشورهای دنیا، توانسته ­اند با پیروی از راهبردهای کنوانسیون جهانی کنترل دخانیات و اجرای قانون افزایش مالیات مبتنی بر خرده فروشی سیگار، علاوه بر کاهش مصرف و پیشگیری از بسیاری از سرطان­ها و بیماری­های غیرواگیر، درآمد و توان سرمایه­گذاری دولت را در بخش آموزش، بهداشت و سلامت جامعه افزایش دهند. اما متاسفانه در همین سال­ها راهبرد «افزایش مالیات مبتنی بر دخانیات» در راستای افزایش قیمت و کاهش مصرف، در کشور ما از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده است. در شرایطی که میزان مالیات مبتنی بر خرده فروشی دخانیات در بسیاری از کشورهای دنیا و منطقه، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد بوده و بعضی از کشورها در حال حرکت به سوی هدف «کشور عاری از دخانیات» هستند، در ایران مالیات بر خرده فروشی دخانیات کمتر از ۲۰ درصد است و این ضعف بزرگ در ساختار مالیاتی موجب شده دسترسی مردم به سیگار و قلیان، از دسترسی آنها به بسیاری از کالاهای ضروری مثل نان آسان­تر شود!
امروز ما، جمعی از ا­ساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ نمایندگان انجمن­های علمی و کانون­های مردمی فعال در زمینه کنترل دخانیات؛ جمعی از ورزشکاران و هنرمندان، داوطلبان سلامت؛ سفیران سلامت خانواده، دانشجو و دانش ­آموز؛ اینجا گرد هم آمده ­ایم تا در آستانه بررسی و تصویت لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، توجه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را به آثار مثبت «افزایش مالیات دخانیات»، بر سلامت و افزایش بهره­ وری جامعه جلب کرده و حمایت مجلس محترم را در این امر مطالبه نماییم.
خبر: نیکوسرشت