عمومی | دانشگاه مازندران

ارایه گزارش عملکرد معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران

هم زمان با چهلمین فجر انقلاب اسلامی صورت گرفت :

ارایه گزارش عملکرد معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، هم زمان با چهلمین فجر انقلاب اسلامی، دکتر علی اکبر باقری خلیلی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران، گزارشی از فعالیت ها و عملکرد چندساله این معاونت را ارایه کرد .

در ذیل متن کامل این گزارش را ملاحظه می کنید :

آموزش عالی در استان مازندران از سال ۱۳۴۹ با تاسیس مدرسه عالی علوم اقتصادی و اجتماعی، مدرسه علوم کشاورزی ساری، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، مرکز تربیت دبیر فنی نوشیروانی بابل و مرکز تحصیلات تکمیلی بابلسر شکل گرفت و بر اساس لایحه پیشنهادی دولت موقت و تصویب شواری عالی انقلاب، در تاریخ ۲۶ /۶ /۵۸ از ادغام این مراکز دانشگاه مازندران به صورت رسمی تاسیس شد .

امروز دانشگاه مازندران به عنوان مولود انقلاب اسلامی در آستانه ۴۰ سالگی قرار دارد. تحولات ساختاری طی سال های اخیر، برنامه های توسعه بزرگ ترین دانشگاه دولتی استان را دست‌خوش تغییراتی کرده که در آخرین آن ها دو مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی بابل و علوم کشاورزی ساری در سال ۸۶ به دانشگاه ارتقا یافته اند. از این رو، در راستای تحقق قانون تشکیل دانشگاه مازندران مصوب ۲۶ /۶ /۵۸ شورای انقلاب فرهنگی، برنامه توسعه دانشگاه مازندران مطابق احکام و اهداف سند چشم انداز توسعه جمهوری اسلامی ایران تهیه و تنظیم شده است .

دانشگاه مازندران طی سال های ۸۰-۶۸، تعداد ۱۶۸۹۹ دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی(کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) پذیرش کرده است که از این تعداد، ۷۵۱ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۱۶۱۴۸ دانشجوی مقاطع کاردانی و کارشناسی می باشند. اکنون پس از تفکیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، دارای ۱۱ دانشکده و حدود ۱۱۰۰۰ دانشجوی در حال تحصیل می باشد .

برخی از فعالیت های حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی را می توان در دو بخش: الف) اعضای هیات علمی، ب) دانشجویی، به قرار ذیل برشمرد :

الف) اهم فعالیت ها در بخش اعضای هیات علمی :

۱- تدوین «برنامه جامع توسعه دانشگاه، چشم انداز ۱۴۱۷» برای اولین بار: یکی از مهم ترین اقدامات دانشگاه، تشکیل کمیته تهیه و تدوین برنامه جامع توسعه (سند راهبردی) بوده که این برنامه در تاریخ ۳۰ /۱۰ / ۹۷ توسط هیات امنای دانشگاه، نهایی شد .

۲- اصلاح و بهبود هرم اعضای هیات علمی دانشگاه :

یکی از مهم ترین و بنیادی ترین راه های ارتقای سطح و رتبه دانشگاه که منجر به جذب بودجه بیشتری نیز می گردد، اصلاح و بهینه سازی هرم اعضای هیات علمی است و یکی از سیاست های مهم دانشگاه و معاونت آموزشی، اصلاح و بهبود هرم اعضای هیات علمی دانشگاه می باشد که این امر از طریق فراخوان جذب دانشگاه که مرتباً بر اساس برنامه ریزی های دفتر جذب وزارت عتف انجام می گیرد، رو به پیشرفت است .

۳- ساماندهی مدرسان حق التدریس دانشگاه :

یکی از کاستی ها در ارتباط با مدرسان حق التدریس که خود ناشی از کاستی در هرم اعضای هیات علمی است، فقدان فرایند بررسی وضعیت علمی، آموزشی و پژوهشی آنان در دانشگاه بوده است. در همین راستا، ساماندهی و شناسنامه دار کردن مدرسان حق التدریس از سال ۹۵ در دستور کار قرار گرفت و دانشکده ها و گروه های آموزشی، اقدام به برگزاری مصاحبه و تکمیل فرم های مربوط و اولویت بندی آنان نمودند و در نهایت، در کمیته ای با حضور رییس دانشگاه، مدرسان حق التدریس براساس تخصص و امتیازات اکتسابی و شایستگی های فرهنگی، مشخص شدند .

۴- بهبود نسبت اعضای هیات علمی ارتقا یافته :

یکی از اقدامات درخشان هیات ممیزه دانشگاه، تلاش برای ارتقای اعضای هیات علمی به دانشیاری و استادی بوده و از سال ۱۳۹۴ تا کنون، ۶۵ عضو هیات علمی ارتقا یافته اند(۳۸ نفر به داتشیاری و ۲۷ نفر به استادی) .

۵- تشکیل کمیته ترفیع دانشگاه :

تشکیل«کمیته ترفیع دانشگاه» و تشکیل جلسات آن در دانشکده و به ریاست رییس دانشکده یک دیگر از اقدامات رضایت بخش دانشگاه می باشد که از جمله اهداف عمده آن، ارتقای اعتبار و استقلال دانشکده ها، توسعه بیش از پیش تعامل اعضای هیات علمی با مسوولان دانشکده ها، اشراف و نظارت بیشتر و دقیق تر دانشکده ها بر فعالیت های علمی و پژوهشی اعضای هیات علمی و سرعت و دقت بیشتر در رسیدگی به درخواست ها و پرهیز از اتلاف وقت در رسیدگی به تراکم درخواست های اعضای هیات علمی دانشکده های مختلف بود .

۶- بازنگری دستورالعمل اعطای پایه ترفیع استحقاقی سالیانه :

یکی دیگر از اقدامات معاونت آموزشی، بازنگری مستمر دستورالعمل اعطای پایه ترفیع استحقاقی سالیانه اعضای هیات علمی و تسهیل و به روز نمودن مواد آن است .

۷- کارگاه های توانمندسازی و دانش افزایی اعضای هیات علمی :

با توجه به سوابق و مستندات موجود در دفتر هیات اجرایی جذب، برگزاری مداوم و متناوب کارگاه های توانمندسازی و دانش افزایی اعضای هیات علمی اعم از آموزشی و معرفتی، یکی دیگر از فعالیت های مفید معاونت آموزشی و دفتر نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه قلمداد می شود. این کارگاه در شیوه ها، شگردها و رفتارهای آموزشی اعضای هیات علمی، به ویژه اعضای جدید که منجر به اصلاح شیوه های تعامل و ارتقای سطح کیفی می شود، بسیار مفید بوده و خواهندبود .

۸- نشست با روسا، معاونان و مدیران گروه های آموزشی :

نشست سالانه و پایان نیم سال با روسا، معاونان و مدیران گروه های آموزشی با حضور رییس دانشگاه و هیات رییسه، از دیگر اقدامات معاونت آموزشی است. در این نشست ها هریک از شرکت کنندگان به بیان دیدگاه های انتقادی، کاستی ها، درخواست ها و پیشنهادات اصلاحی می پردازند که طبیعتا در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها برای رفع نقایص و اجابت درخواست ها موثر است .

۹- تدوین دستورالعمل انتخاب اعضای حقیقی هیات ممیزه دانشگاه

تدوین دستورالعمل انتخاب اعضای حقیقی هیات ممیزه دانشگاه از جمله فعالیت های دیگر معاونت آموزشی است .

ب) اهم فعالیت ها در بخش دانشجویی :

۱- تشکیل کمیته تصویب پایان نامه ها و رساله ها

تشکیل«کمیته تصویب پایان نامه ها و رساله های دانشگاه» به منظور رعایت تخصص، ارتقای کیفیت و سرعت در تصویب از دیگر اقدامات معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی است .

۲- ساماندهی ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره های دکتری و کارشناسی ارشد

ساماندهی ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره های دکتری و کارشناسی ارشد بر اساس شرایط علمی- پژوهشی و مراتب علمی اعضای هیات علمی، از دیگر اقداماتی بود که توانست هم در سقف پذیرش بدون برنامه، محدویت ایجاد کند؛ هم دانشجویان بهتری پذیرفته شوند و هم اعضای هیات علمی با صرف وقت بیشتر، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری را بهتر و دقیق تر راهنمایی نمایند .

۳- تدوین شیوه نامه اجرایی آیین نامه های آموزشی :

تهیه و تدوین شیوه نامه اجرایی آیین نامه های آموزشی دوره های دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی از دیگر فعالیت های حوزه معاونت آموزشی است. نکته قابل تامل این که دانشگاه مازندران از سال ۹۳ به طور مستمر برای آیین نامه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دکتری شیوه نامه های لازم را نگاشته و هرساله نیز آن ها را بازنگری می نماید .

۴- برنامه های درسی و سرفصل های مربوط :

بازنگری و بهینه سازی برنامه های درسی و سرفصل های بعضی از رشته ها در شورای برنامه ریزی و شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه را می توان گامی دیگر در جهت ساماندهی نظام آموزشی و ارتقای کیفیت آن در معاونت آموزشی به شمار آورد .

۵- دولت الکترونیک یا مدیریت سبز :

یکی از فعالیت های مفید معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، برنامه نظام مند این معاونت برای توسعه «دولت الکترونیک یا مدیریت سبز» است که می توان آن را در موارد ذیل خلاصه کرد :

۱) ثبت نام و انتخاب واحد اینترنتی کلیه ورودی های جدید در دوره های تحصیلات تکمیلی .

۲) اتخاذ تدابیر لازم برای ثبت نام و انتخاب واحد اینترنتی دانشجویان دوره های کارشناسی .

۳) راه اندازی سیستم سما پیام در سال ۹۵ که موضوعات و مسایل ضروری و فوری در کوتاه ترین زمان به صورت پیام به اعضای هیات علمی و دانشجویان ارجمند اطلاع رسانی می شود .

۴) راه اندازی سیستم مدیریت درخواست: دانشجویان با استفاده از این سیستم، بی نیاز از مراجعات حضوری و پیگیری کاغذی امور بوده، می توانند فرایند انجام درخواست خود را مرحله به مرحله، پیگیری نموده و از نتایج آن با خبر شوند و در آخرین مرحله، نتیجه درخواست را دریافت نمایند یا اصل مدارک را از دفاتر یا کارشناسان مربوط دریافت کنند .

۵) یکی از برنامه های مهم و طرح های بزرگ معاونت آموزشی، الکترونیکی کردن پرونده های آموزشی دانشجویان یا بایگانی الکترونیک است که قرارداد آن در سال ۹۶ بسته شد و در حال انجام است .

۶) یکی از خلاها در حوزه مدیریت سبز یا سیستم الکترونیکی دانشگاه، سیستم سامد(سامانه استعلام مدارک دانشگاهی) است که برنامه آن در حال تدوین است .

۷) جدیدترین اقدام در حوزه مدیریت سبز، مربوط به نامه تاریخ ۱۰ /۰۵ /۹۷ معاون آموزشی وزارت علوم است که در تاریخ ۰۱ /۰۵ /۹۷ در شورای تحصیلات تکمیلی مطرح و مصوب و برای اجرا به دانشکده ها ابلاغ شد. هدف از این نامه، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در سطح دانشگاه است تا از دریافت نسخ چاپی پایان نامه ها و رساله های دانشجویی(غیر از موارد خاص که در شیوه نامه مستثنی شده باشد) اجتناب شود و لازم است که اقدامات مرتبط با جلسات دفاع از پایان نامه و رساله ها نیر با نسخه الکترونیکی صورت پذیرد .

۶- اعطای تسهیلات ویژه برای پذیرش دانشجویان برتر آزمون سراسری :

با توجه به ضرورت پذیرش دانشجویان مستعد و ممتاز، معاونت آموزشی دانشگاه، پیشنهاد اعطای تسهیلات ویژه به رتبه های برتر آزمون سراسری دوره کارشناسی سال ۹۶ و بعد از آن را برای انتخاب دانشگاه مازندران در مراجع ذیصلاح به تصویب رساند و در حال اجراست .

۷- دانشجویان المپیادی

توجه به وضعیت آموزشی و آماده سازی دانشجویان واجد شرایط شرکت در المپیاد علمی منطقه ۲ و مرحله کشوری از دیگر اموری است که معاونت آموزشی دانشگاه بدان پرداخته است. المپیادهای مختلف، فرصتی مناسب برای شناخت و کشف استعدادهای نخبه و درخشان، ایجاد رقابت سالم در بین دانشجویان و در مجموع ارزش و منزلت نهادن به دانشجویان برتر، به عنوان ارزشمندترین سرمایه های کشور است .

۸- پذیرش دانشجویان غیرایرانی :

معاونت آموزشی دانشگاه در حوزه پذیرش دانشجویان غیرایرانی پنج(۵) اقدام بسیار مهم انجام داد :

۱) اخذ مجوز مرکز آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیرایرانی( آزفا )

۲) تاسیس دفتر دانشجویان غیرایرانی

۳) تشکیل شورای اداری دانشجویان غیرایرانی

۴) تفاهم نامه ها و قراردادهای آموزشی با دانشگاه های خارج از کشور

۵) انتصاب مسوول جذب دانشجویان غیرایرانی در کشورهای عربی و فارسی زبان


۹- اخذ مجوز رشته های جدید

۱۰- تفاهم نامه ها و قراردادهای آموزشی با دانشگاه های داخل

۱۱- برگزاری آزمون های متعدد سازمان سنجش آموزش کشور

۱۲- همچنین این دانشگاه از سال ۱۳۸۶ به عنوان دانشگاه منتخب استان، نقش هدایتی و نظارتی بر تمامی دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی- غیر دولتی، دانشگاه های آزاد، پیام نور، جامع علمی کاربردی و آموزشکده های فنی و حرفه ای را برعهده دارد .