عمومی | دانشگاه مازندران

ارایه گزارش عملکرد پژوهشی و فناوری دانشگاه مازندران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، هم زمان با چهلمین فجر انقلاب اسلامی، دکتر محمدحسین فاطمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران، گزارشی از فعالیت ها و عملکرد چندساله پژوهشی و فناوری دانشگاه را ارایه کرد.
در ذیل متن کامل این گزارش را ملاحظه می کنید:

در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، دانشگاه مازندران با سپری کردن چهل‌ سال پرتلاش و پرافتخار، در حال حاضر حدود ۱۱ هزار دانشجوی مشغول به تحصیل داشته که از این تعداد ۲۸۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، ۹۸۵ دانشجو در مقطع دکتری و مابقی نیز در مقطع کارشناسی می باشند.
در سال‌های گذشته، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با تمرکز بر روی تولید علم در ایران و مطرح نمودن موضوعاتی چون جنبش نرم‌افزاری و جهاد علمی، زمینه‌های خوبی را برای پیشرفت در عرصه علوم و فنون نوین در کشور فراهم ساختند. سرعت پیشرفت علمی در ایران براساس گزارش محافل علمی بین‌‌المللی، ۱۱ برابر سرعت متوسط رشد علم در جهان است. این عدد نشان می‌دهد که ایران با چه سرعت بالایی در حال کم‌کردن فاصله خود نسبت به کشورهای پیش‌رفته جهان می باشد.
در طول ۴۰ سال پس از انقلاب، جایگاه ایران در آموزش، گستردگی تحصیلات تکمیلی، پژوهش و فناوری و تولید علم جهان، با یک جهش روبرو بوده است. طی ۲۰ سال اخیر، مدارک و مقالات علمی ثبت شده توسط پژوهشگران کشور از ۹۸۳ مدرک در سال ۱۳۷۶ به ۴۹۶۹۶ مدرک تا پایان سال ۱۳۹۶ رسیده است که این عدد، افزایش بیش از ۵۰ برابری را نشان می‌دهد. همچنین کشور ایران با کسب جایگاه ۱۶ در فهرست تولیدکنندگان علم جهان، با رشد سالانه ۲۲ درصدی طی دهه اخیر به بزرگ‌ترین جهش علمی جهان در حوزه‌های علوم، فنی و مهندسی دست یافته است. بنا بر گزارش پایگاه استنادی آی اس آی، سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا تقریبا ۹/ ۱ در صد مقالات دنیا است.  این سهم در مقالاتی که جزو ۱ درصد برتر هستند؛ بر اساس گزارش پایگاه استنادی ISI، ۹ /۲ درصد است.
در راستای تحولات کشوری، در دانشگاه مازندران نیز با روند حرکت به سمت دانشگاه های نسل سه و چهار، زیرساخت¬ های آزمایشگاهی، امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای پژوهش، رشد قابل توجهی داشته است و ضمن تاسیس بیش از هفتاد ازمایشگاه و کارگاه، ده ها میلیارد تومان صرف تجهیزات نموده است که  بخش عمده ای از این پژوهش ها در مجموعه های تحصیلات تکمیلی، خصوصا دوره های دکترا متمرکز و توسعه پیدا کرده است. همچنین در دهه اخیر با توجه به توسعه بیشتر مراکز رشد و پارک¬ های علم و فناوری، مراکز پژوهشی و پژوهشگاه ها، زیر ساخت های لازم برای ورود به عرصه فناوری و تجاری ¬سازی فراهم است.¬
حاصل اقدامات صورت گرفته در این مدت، اجرای بیش از ۵۲۰ طرح پژوهشی داخلی و خارجی  و ارایه بیش از۲۷۵۰۰ مقاله در همایش های معتبر علمی، چاپ ۷۳۸۸ مقاله علمی در مجلات معتبر علمی پژوهشی داخلی و بین المللی، ثبت چندین اختراع شرکت در بیش از ۵۳۰ همایش علمی بین المللی و اعزام بیش از ۶۰ نفر از اعضای هیات علمی به فرصت های مطالعاتی بوده است.
اعضای هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه در سال ۲۰۱۷ بیش از ۷۸۰ مقاله علمی پژوهشی منتشر کرده‌اند که بر این اساس، سرانه تولید مقاله هر عضو هیات علمی دانشگاه بیش از ۲ می باشد.
هم اکنون دانشگاه مازندران براساس آخرین رتبه بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمره دانشگاه‌های جامع سطح ۲ در تراز عملکرد ملی و با ماموریت محوری توسعه آموزش، پژوهش و فناوری و کمک به رفع چالش‌های ملی قرار گرفته است و به لحاظ ارتباطات و تعاملات خارجی ¬دوره‌های مشترک، فرصت مطالعاتی دانشجویان و اعضای هیات علمی نسبت به گذشته رشد زیادی وجود داشته است. دانشگاه مازندران براساس رتبه بندی موسسه تایمز که یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی جهان است، در زمره ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان و در بین دانشگاه‌های داخلی در رتبه ۱۲ قرار دارد. همچنین در حوزه های فنی مهندسی و علوم پایه، دانشگاه مازندران جزء ۱% دانشگاه های موثر جهان قرار دارد و پنج نفر از اعضای هیات علمی آن جزء ۱% دانشمندان پر استناد جهان قرار دارند.

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه های گروهی