عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

رئیس دانشگاه با وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق دیدار کرد

گالری عکس یک

گالری عکس دو

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در جریان این دیدار که یکشنبه ۱۴ بهمن انجام شد، دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه و دکتر نوروزی، دبیر اتاق همکاری‌های علمی ایران و عراق نیز حضور داشتند.
دکتر کریمی، رئیس دانشگاه در آغاز ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی به وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق به پیشینه دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و گفت: تاریخچه این دانشگاه که بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه علوم پزشکی ایران است به راه‌اندازی دارالفنون توسط امیرکبیر در ۱۶۷ سال پیش برمی‌گردد.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون حدود ۱۲ هزار دانشجو در این مجموعه مشغول به تحصیل هستند که ۲ هزار نفر از آن‌ها را دانشجویان رشته‌های فوق تخصصی تشکیل می‌دهند.
دکتر کریمی مجموع اعضای هیات‌علمی دانشگاه را یک هزار و ۸۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: ۱۱ دانشکده و ۱۴ بیمارستان آموزشی با بیش از ۵ هزار تخت بیمارستانی در تمامی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی به ارائه خدمات آموزشی و درمانی در این مجموعه مشغول هستند.
وی در ادامه افزود: نزدیک به یک هزار دانشجوی بین‌المللی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند، گفت: با تکیه بر تحصیل ۱۸۰ دانشجوی عراقی در دانشگاه علوم پزشکی تهران و قرابت‌های فرهنگی میان دو کشور امید داریم همکاری‌های علمی بیش از گذشته گسترش یابد.
رئیس دانشگاه به سفر خود و معاون بین‌الملل دانشگاه در شهریورماه سال جاری به عراق و دیدار با وزیر وقت آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق اشاره کرد و بیان داشت: طی این سفر همچنین امکان بازدید از تعدادی از دانشگاه‌های و مراکز آموزش عالی این کشور نیز فراهم شد که حاکی از امکان توسعه تعاملات دانشگاهی داشت.
دکتر کریمی افزود: در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت جدی ایجاد شعبه خود در کشور عراق را با گذراندن مراحل قانونی و کسب مجوزهای اولیه پیگیری کرده که با توجه به ملاقات انجام شده با مسئولان آستان امام حسین (ع) و حضور دانشجویان مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا در دانشگاه، توافقاتی برای راه‌اندازی شعبه در این شهر مقدس صورت گرفته است.
وی ابراز امیدواری کرد که حضور وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق در ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران زمینه‌ساز حمایت از ایجاد شعبه دانشگاه در این کشور باشد.
دکتر قصی عبدالوهاب السهیل، وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق نیز گفت: بسیار خوشحالم که در این سفر امکان آشنایی و تعامل با برترین دانشگاه تخصصی و فوق تخصصی ایران در حوزه پزشکی فراهم شد.
وی با اشاره به حضور دانشجویان عراقی به ویژه در مقاطع Undergraduate در دانشگاه علوم پزشکی تهران طی سال‌های گذشته و اعطای بورسیه‌های تحصیلی به آن‌ها اظهار داشت: دیدگاه اینجانب در وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق تعمیق و توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور و همکاری در زمینه توسعه آموزش پزشکی در عراق است.
دکتر عبدالوهاب السهیل با تاکید بر پیشرفت‌های علمی ایران در عرصه‌های مختلف علوم پزشکی به ویژه سلول‌های بنیادی، ماموگرافی و پیوند کبد، پیشنهاد ایجاد مراکز پژوهشی مشترک، اجرای پروژه‌های پژوهشی مشترک میان دانشمندان و متخصصان دو کشور و برگزاری دوره‌های تخصصی کوتاه‌مدت سه تا شش‌ماهه برای اساتید عراقی را مطرح کرد.
وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق از ایجاد شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در این کشور حمایت می‌کند، بیان داشت: انتظار می‌رود این شعبه به لحاظ پیشرفت و کیفیت آموزشی در سطح دانشگاه علوم پزشکی تهران باشد.
دکتر عبدالوهاب السهیل از علاقه‌مندی کشورهای مختلف برای ایجاد شعب دانشگاهی در عراق خبر داد و گفت: با تکیه بر نزدیکی دو کشور به لحاظ فرهنگی، اولویت این وزارتخانه بر همکاری با جمهوری اسلامی ایران است تا ثابت کند که شیعیان امکان پیشرفت در زمینه‌های علمی و تخصصی‌ترین مباحث را دارند.
وی در پایان به مذاکرات میان دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه کوفه در حوزه پیوند کبد و سلول‌های بنیادی و دانشگاه مستنصریه در زمینه تشخیص سرطان سینه و همکاری‌های پژوهشی اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به علاقه‌مندی دو دانشگاه عراقی برای توسعه همکاری‌های در حوزه‌های ذکر شده باید به صورت عملیاتی‌تر و در قالب دوره‌های کوتاه‌مدت، بلندمدت و آموزش دانشجویان، اساتید و متخصصان برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود.
در ادامه، دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه به ارائه توضیحات تکمیلی در خصوص توانمندی‌های آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه پرداخت.
وی با تاکید بر اینکه اعضای هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیش از صد دانشگاه دنیا در پنج قاره جهان در ارتباطند، افزود: ۱۷ درصد از مجموع مقالات این اساتید با همکاری محققان خارجی به چاپ می‌رسند.
معاون بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد: طبق گزارش نظام رتبه‌بندی QS دانشگاه علوم پزشکی تهران در رنک ۳۰۰-۲۵۱ جهانی قرار دارد ضمن اینکه پایگاه استنادی ISC این مجموعه را در جایگاه نخست دانشگاه‌های جهان اسلام در حوزه پزشکی قرار داده است.
دکتر کردی با اشاره به اینکه بیشترین تعداد دانشجویان عراقی این دانشگاه در مقطع دکترای عمومی مشغول به تحصیل هستند، افزود: این در حالی است که مقاطع دندانپزشکی عمومی، دکترای داروسازی، کارشناسی ارشد، دکترای تخصصی و کارشناسی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
وی همچنین به مقوله انتقال بین‌المللی تکنولوژی نیز اشاره کرد و گفت: در بحث انتقال دستگاه‌ها و داروهایی که توسط اعضای هیات‌علمی این دانشگاه ساخته شده، امکان همکاری مشترک وجود دارد.
معاون بین‌الملل دانشگاه به معرفی اتاق همکاری‌های علمی ایران و عراق؛ مستقر در دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخت و گفت: دکتر نوروزی، عضو هیات‌علمی دانشگاه به عنوان دبیر این اتاق فعالیت می‌کند و شناسایی زمینه‌ها و پتانسیل‌های همکاری دانشگاهی با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی کشور عراق و تسهیل همکاری واحدهای مختلف دانشگاه با واحدهای مشابه در دانشگاه‌های کشور هدف از طریق این دفتر پیگیری می‌شود.
دکتر کردی همچنین پیرو صحبت‌های وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق در خصوص همکاری با دو دانشگاه مستنصریه و کوفه تصریح کرد: هیات دانشگاه مستنصریه از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه بازدید کرده و برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های تخصصی ویژه اعضای هیات‌علمی این دانشگاه و اجرای دوره‌های دکترای تخصصی بالینی در حال انجام است.
وی اضافه کرد: همچنین دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی توافقاتی با دانشگاه کوفه در خصوص اجرای مشترک دوره کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی انجام داده ضمن اینکه آمادگی همکاری در خصوص راه‌اندازی مرکز ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی بیماری‌های سینه در بصره بنابر درخواست‌های مطرح شده وجود دارد.
رئیس دانشگاه در جمع‌بندی این نشست با تاکید بر اینکه برای ایجاد شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در عراق باید عملیاتی‌تر جلو برویم و ریشه‌ای‌تر تصمیم بگیریم، گفت: این شعبه می‌تواند بستری برای جذب دانشجویان عراقی و حتی منطقه باشد و در آینده نزدیک به مجموعه‌ی آموزشی بسیار قوی تبدیل شود.
دکتر کریمی افزود: متاسفانه دو کشور در ضوابط اداری این کار با مسائلی روبرو هستند و ما مسئولان هستیم که با نگاه به آینده و حرکت رو به جلو باید تسهیل گر و راهگشای این تصمیم بزرگ باشیم.

خبرنگار: مهناز وحیدی
عکاس: جمشید ربیعی، مهناز وحیدی