ادغام هدفمند مراکز آموزشعالی زمینهساز اثرگذاری بیشتر دانشگاهها
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان؛ نشست خبری کارگروه دانشگاهیان، علم و فناوری ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در استان یزد برگزار شد.
در این نشست، سیدمهدی کلانتر، رئیس بنیاد نخبگان استان یزد با بیان اینکگه شش کارگروه برای معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی ایجاد شده است، گفت: ارائه دستاوردها توسط این کارگروهها سبب میشود از سویی مردم بدانند چه خدماتی در طی ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب انجام شده و از سوی دیگر سیاستگذاران میتوانند از این اطلاعات استفاده و راهکارهایی برای دستیابی به استانداردها کسب کرد .
وی افزود: یکی از مصوبههای کمیتهها، تقدیر از دکتر ملک افضلی بهعنوان استاد ممتاز با مسئولیتهای متعدد در سطح کشور است که در طی سالهای پس از انقلاب خدمات ویژهای را برای سلامت کشور ارائه کردهاند و امروزه بهعنوان یکی از مشاوران سازمان بهداشت جهانی هستند .
رئیس بنیاد نخبگان استان یزد تصریح کرد: همایش ملی پاسداشت نخبگی، «نکوداشت استاد حسین ملک افضلی اردکانی؛ استاد ممتاز دانشگاه علومپزشکی تهران بههمت بنیاد نخبگان استان یزد، چهاردهم بهمنماه جاری در بیمارستان شهید صدوقی برگزار خواهد شد .
قاسم برید لقمانی؛ عضو هیئتعلمی و معاون دانشگاه یزد نیز اظهار داشت: این کارگروه به موضوع تاریخچه آموزش عالی در قبل و بعد از انقلاب خواهد پرداخت. فلسفه وجودی دانشگاهها و روند طی شده توسط آن در سالهای انقلاب نیز یکی دیگر از موضوعات این کارگروه است.
وی ادامه داد: اکنون ۵۰ مرکز آموزش عالی کوچک و بزرگ در استان با ۷۰ هزار دانشجو و ۱۴۶۰ عضو هیئتعلمی، ۱۱۵۰ رشته تحصیلی و بیش از ۱۴ هزار فارغالتحصیل حضور دارند که این ارقام نشاندهنده پتانسیل بالای استان است.
معاون دانشگاه یزد با بیان اینکه فلسفه وجودی و رسالت دانشگاه آموزش، پژوهش و خدمات است، اظهار کرد: در ابتدا دانشگاههای نسل اول آموزش محور بودهاند و نسل دوم دانشگاهها معروف به علم محور با کارهای پژوهشی هستند . دانشگاه دانشبنیان دانشگاه نسل سوم است درحالیکه دانشگاههای نسل چهارم بهدنبال چگونگی ایجاد رفاه عمومی هستند.
عضو هیئتعلمی دانشگاه یزد در پایان تصریح کرد: با توجه به تعدد دانشگاه، اعضای هیئتعلمی، دانشآموخته و دانشجو و برای خدمترسانی بهتر به جامعه بومی، ادغام مراکز آموزشعالی با هدف مشخص و ماموریتگرا شدن آنها یک ضرورت است. پرهیز از موازیکاری و اصلاح سرفصل دروس دانشگاهی نیز از راههای مهم برای رسیدن به نقطه مطلوب است.