عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

دکتر خاوازی در نشست خبری دهه فجر چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اعلام داشت: با معرفی رقم جدید چغندر علوفه ای بنام "کارا" مشکل علوفه کشور رفع خواهد شد

دکتر خاوازی در نشست خبری دهه فجر چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اعلام داشت:
با معرفی رقم جدید چغندر علوفه ای بنام "کارا" مشکل علوفه کشور رفع خواهد شد

دکتر کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در نشست خبری به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با شعار "چهل سال بالندگی، امنیت غذایی، کشاورزی دانش بنیان و بهره¬ور" با حضور جمع کثیری از نمایندگان رسانه های جمعی و خبرنگاران شنبه ۱۳بهمن ۹۷ در سالن اندیشه سازمان ، قابلیت ها و توانمندی های تحقیقاتی کشاورزی کشور را اعلام داشت.
دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان ضمن گرامی داشت دهه مبارک فجر در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ضمن ارائه گزارشی از اهم دستاوردهای جدید تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی، به سالانه ۱۵۰ دستاورد موفق و ارزشمند جهت ترویج بین کشاورزان اشاره کرد که توانسته بسیاری از مشکلات بهره برداران را مرتفع و رتبه ایران در عرصه بین المللی را ارتقاء بخشد.
وی دستیابی به رقم های جدید حوزه زراعی و باغی، دام، طیور، شیلات را از دستاوردهای محققان این سازمان برشمرد که با توجه به آموزش نیروی انسانی ماهر و بهره مندی از تکنولوژی های جدید مورد استفاده قرار می گیرد و امید می رود که  تولید محصولات فناورانه، نظارت بذر و نهال، کود و سم، حفاظت ذخایر ژنتیکی به پیشبرد کشاورزی دانش بنیان  در همه عرصه های بخش کشاورزی کمک نماید.
معاون وزیرجهاد کشاورزی به تعداد ۳۰۳ دستاورد پژوهشی سازمان طی ۱۱ سال اخیر اشاره داشت و افزود: تولیدات کشور در سال ۱۳۵۷ حدود ۲۶ میلیون تن بوده که در سال ۱۳۹۲ به ۹۷ میلیون تن و در سال ۱۳۹۷ به ۱۲۲ میلیون تن رسیده است. این توفیقات مرهون پشتیبانی جدی سازمان تحقیقات در تولید دانش، آموزش و ترویج، مراقبت های علمی از هسته های اولیه تولید، شناسایی و پایش منابع تولید، مدیریت ذخایر ژنتیکی، مشارکت در سیاست گذاری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی است.
رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با توضیح در خصوص فعالیت ۲۰ موسسه تحقیقاتی و یک موسسه آموزشی ترویج سازمان به صرفه جویی سالانه ۵۰۰ میلیون دلار ارز کشور اشاره داشت که از طریق کارهای پژوهشی سازمان عاید کشور شده است. وی با اشاره به بذور اصلاح شده ای مانند گندم، جو، ترتیکاله، سویا، کنجد، گلرنگ، سورگوم، ارزن و لوبیا بیان داشت: با زحمات محققان ما از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۹۶ تعداد۲۲۰ رقم بذر جدید به بهره برداران معرفی شده است که  تعداد ۶۰ رقم از این ارقام مربوط به ۵ سال گذشته بوده است.
دکتر خاوازی به دو رقم گندم به عنوان ارقام متحمل به خشکی توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و  بذر اشاره کرد و بیان داشت : از محل کاشت تنها ارقام گندم سیروان برای مناطق سرد و پیشگام برای مناطق معتدل به میزان ۲/۷ میلیار متر مکعب در مصرف آب کشور صرفه جویی شده است، علاوه بر این رقم مهرگان که کیفیت محصول را ارتقاء داده و در رقم رخشان زارعین پیشرو توانسته اند تا ۱۲ تن در هکتار محصول برداشت نمایند از دیگر ارقامی هستند که با سال های متمادی تلاش محققان این سازمان به عرصه تولید معرفی شده است. وی با اشاره به تحقیقات ارزشمند موسسه تحقیقات کشاورزی  دیم در معرفی ارقام بیان داشت: ۵۱ درصد ارقام کشاورزان از ارقام اصلاح شده  و بقیه ارقام بومی استفاده شده بومی منطقه است. درخصوص مناطق نیمه گرمسیری نیز ۸۸ درصد گندم دیررس حاصل فعالیت موسسه تحقیقات دیم در جو۹۰ درصد، حبوبات ۷۰ درصد و عدس ۹۰ درصد می باشد. اگر در سال ۱۳۹۲ ذخایر استراتژیک گندم کشور ۳۰ روز بوده اکنون به ۳۰۰ روز رسیده که بخشی از آن مرهون تلاش همکاران در سازمان تحقیقات است.
معاون وزیرجهاد کشاورزی در خصوص تحقیقات موسسه اصلاح و تهیه بذر چغندرقند بیان داشت: معرفی ۳۰ رقم چغندرقند پس از انقلاب اسلامی باعث شده میانگین تولید حدود ۲۵ تن در هکتار به بیش از ۵۰ تن در هکتار برسد که صرفه جویی ۴ الی ۵ میلیون دلار عاید کشور نموده است. کمک این موسسه به بخش  تولید باعث شده تا تولید چغندرقند از سال ۱۳۹۲ با تولید۳/۴ میلیون تن به  تولید ۸/۱ میلیون تن در سال ۱۳۹۶ برسد و تولید شکر از یک میلیون و صدو بیست هزار تن به دو میلیون و سی هزار تن به لحاظ بهره وری بیشتر از آب رسیده است.
رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی از تاسیس موسسه تحقیقات برنج کشور پس از انقلاب اسلامی نام برد و بیان داشت: کل ارقام معرفی شده ۵۲ رقم بوده که ۲۶ درصد سطح زیرکشت آن توسط ارقام پرمحصول می باشد و برنامه ای برای اصلاح ارقام هاشمی در دست انجام است. معرفی برنج آنام که محصولی معطر است (که نیاز آبی کم تری دارد) و رقم طاهر و قدسی که در شرائط کم آبی تحمل بیشتری دارد و در خشکه کاری مورد استفاده بوده از جمله دستاوردهای آن موسسه  است؛ همچنین موسسه تحقیقات پنبه کشور هم پس از انقلاب تاسیس شده که تاکنون ۱۲ رقم پنبه مناسب را به زارعان معرفی نموده است که رقم ساجدی از آن جمله می باشد.
وی فعالیت موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال را نظارت بر نهاده های تولید نام برد که سال گذشته ۶۵۰ هزار تن بذر محصولات مختلف را مورد ارزیابی و گواهی قرار داده است. تحویل ۴۹۲ هزارتن گندم گواهی شده و ۲۰ میلیون نهاده شناسه دار به کشاورزان از جمله دستاوردهای ارائه شده آن موسسه است.
دکتر خاوازی در بخش دیگری از سخنان خود تولید واکسن را از وظائف حاکمیتی سازمان نام برد که موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی عهده دار آن است. وی بیان داشت: در تولید واکسن دامی ۳۵ فرآورده در اختیار بخش قرار می گیرد که ۹۵ درصد واکسن های مورد نیاز کشور را تامین می نماید. در واکسن های طیور ۱۱ فرآورده تولید می شود که ۲۵ درصد واکسن مورد نیاز کشور است و در واکسن انسانی موسسه رازی ۷ فرآورده تولید می کند که ۸۵ درصد واکسن های مورد استفاده پزشکی را پوشش می دهد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی در رابطه باهمکاری سازمان تحقیقات با موسسه های بین المللی بیان داشت: هم اکنون سازمان با عضویت در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD)  مجوز صادرات و واردات بذر های ایرانی یا  نهال ها را بدست آورده و نشان تولیدی ایران در سایر کشورها اعتبار دارد. وی درخصوص دسترسی به آخرین دستاوردهای علمی بیان داشت: خوشبختانه سازمان با فعالیت محققان خود یافته ها و دستورالعمل های فنی ذی قیمتی گردآورده که با توجه به تعداد زیاد بهره¬برداران، میزان سواد و سن آنها انتقال آنها به عرصه تولید، فعالیت و کارسنگینی را  طلب می کند که امیدواریم هرچه سریعتر محقق شود.
رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تغییرات آب و هوایی و تغییر اقلیم را یکی از دغدغه های مهم تحقیقاتی این سازمان دانست که با گسترش محصولاتی مناسب اقلیم کشور پیگیری می شود.  وی به ارائه چغندر قند کشت پائیزه و یا کشت نشائی اشاره داشت و استفاده از ماشین آلات مناسب را حائز اهمیت دانست. دکتر خاوازی از دانش تراریخت به عنوان یک دانش فنی نو نام برد که سازمان تلاش دارد به عنوان یک مسئولیت حاکمیتی آن را دنبال نموده و از لحاظ فنی و آزمایشگاهی بحث نظارت و کنترل آن را دنبال نماید. وی رخدادها در این زمینه را شامل ۲۰۰ نمونه در دنیا نام برد که هم اکنون ۲۲ رخداد با لحاظ جوانب سلامتی، اجازه ورود به کشور را دارد و بیان داشت: به مانند بسیاری از تکنولوژی ها در دنیا مانند آنتی بیوتیک و غیره، این تکنولوژی نیز می تواند در صورت تایید برای کشور مفید باشد.
وی به یک رقم پنبه تراریخت در کشور اشاره نمود و بیان داشت: یک رقم پنبه تراریخت توانسته مجوز وزارت بهداشت را دریافت کند و هم اکنون ضروری است مجوزی هم برای  روغن تولیدی از این پنبه اخذ شود تا بتوانیم آن را برای کمیته معرفی رقم در سازمان ارسال کنیم.
دکتر خاوازی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در ارتباط با برنامه این سازمان برای رفع نیاز علوفه کشور در سال های آینده توضیح داد: با تدوین یک برنامه مدون و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی، سازمان تحقیقات خواهد توانست گیاهان علوفه ای جدیدی را طی برنامه پنج ساله  به بخش کشاورزی معرفی نماید. وی به معضلاتی که در استان های گیلان و مازندران در کشت دوم بعد از برنج وجود دارد اشاره نمود و افزود: با معرفی رقم جدید چغندر علوفه ای بنام "کارا" برای کاشت پس از برداشت برنج می توانیم در اراضی مازندران رقم جدید را کشت نماییم. رقم کارا می تواند حداقل ۱۰۰تا ۳۰۰  تن علوفه تر عاید بهره بردار نماید، این رقم در نقاطی از استان گیلان نیز قابل کشت است. همچنین برنامه ای برای کاربرد گیاه خارشتر برای نقاط کم آب وجود دارد ؛ این گیاه با دارا بودن حدود ۱۱ درصد پروتئین  مناسب کشت بوده و چنانچه مجلس شورای اسلامی اعتبار مورد نیاز را در اختیار سازمان قرار داهد کار آموزش،  ترویج و توسعه ای آن شروع می شود تا در اختیار تولید علوفه کشور قرار گیرد. وی سرمایه گذاری برای تولید علوفه  با استفاده از سرشاخه نیشکر در خوزستان را از دیگر دستاوردهای تحقیقاتی ارزشمند این سازمان نام برد که هم اکنون در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور برای بهره برداری این دانش فنی توسط بخش خصوصی اقدام هایی در حال انجام است.
معاون وزیرجهاد کشاورزی در رابطه با ارزش اقتصادی فعالیت های سازمان بیان داشت: با مطالعه دانشگاه تهران مشخص شد به ازای هر یک ریال سرمایه گذاری در بخش تحقیقات سازمان، ۲۵ ریال سود نصیب کشور گردیده است. در مطالعه دیگر در زمینه ارائه ارقام گندم، در دوره ۲۰ ساله به کشاورزان،  به ازای هریک ریال صرف سرمایه در تحقیقات گندم آبی، ۲۶ ریال عایدات داشته است. و در آخرین مطالعه که انجام شده مشخص شد از تعداد ۷۰۰ پروژه که  به طور تصادفی ارزیابی شده است به ازای هر پروژه تحقیقاتی که در سازمان انجام یافته حدود ۳۳۰ میلیون تومان به بخش کشاورزی عایدات وارد شده است.

روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی