عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر کریمی: هرچند مشکلات بزرگ‌تر شده‌اند اما نسل جوانی که در دانشگاه مسئولیت می‌پذیرد در مواجه با مشکلات بزرگ، قدرتمندتر، هوشمندتر و تواناتر است

گالری عکس
در این نشست که روز شنبه ۱۳ بهمن ۹۷ در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، دکتر نفیسی رییس دانشکده پزشکی، در توضیح فعالیت شورای بازنگری پزشکی ۹۰گفت: این هفتمین نشست شورای عالی بازنگری پزشکی عمومی و نخستین نشست آن در دوره جدید مدیریت دانشگاه است که نشان می‌دهد اقدامات انجام‌شده درزمینهٔ بازنگری پزشکی عمومی حاصل تلاش همکاران دوره‌های مختلف دانشگاه است.

تشریح روند بازنگری پزشکی ۹۰

رییس دانشکده پزشکی با اشاره به گوشه‌ای از تاریخچه بازنگری پزشکی عمومی گفت: از سال ۱۳۸۴ بازنگری این دوره آغاز شد و مقدمات آن چند سالی به طول انجامید تا اینکه در سال ۱۳۹۰ به اجرا درآمد از همان زمان تاکنون این دوره روند پویا داشته و مرتب موردبازنگری قرارگرفته و ایرادات آن برطرف شده است.
وی افزود: بازنگری دوره پزشکی عمومی ابتدا از علوم پایه و  فیزیوپاتولوژی و مطب آغاز شد و در این مرحله بازنگری دوره کارآموزی و کارورزی را در دستور کار قرار داده‌ایم.
در ادامه دکتر سیما مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی به تشریح کامل فرآیند بازنگری دوره پزشکی عمومی پرداخت و گفت: برنامه پزشکی ۹۰ در علوم پایه و فیزپاتولوژی پیش رفته ولی در دوره کارآموزی و کارورزی نیاز به کار بیشتر و حمایت بیشتر دانشگاه دارد.
وی با بیان اینکه دانشجویان نخبه کشور در این دانشگاه مشغول تحصیل می‌شوند و لازم است هویت این عزیزان به‌عنوان یک پزشک در بخش‌های بالینی و بیمارستان‌ها ارتقا یابد افزود: باید اجازه دهیم دانشجویان در بخش‌های بالینی به‌عنوان یک پزشک مسئول، ایفای نقش کنند و تا وقتی این مسئولیت را تمرین نکنند نمی‌توانند دوره کارآموزی و کارورزی را پیش ببرند. برای تحقق این امر لازم است رییس دانشگاه و معاونت‌های درمان و آموزشی از این برنامه بیشتر حمایت کنند.
دکتر سیما تصریح کرد: در شرایط موجود با سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته نقش دستیاران تخصصی نیز در مدیریت و درمان بیماران در حال کمرنگ شدن است و امیدواریم با حمایت رییس دانشگاه بتوانیم اجازه دهیم دانشجویان دوره پزشکی عمومی در این شرایط بتوانند نقش موثرتری در تشخیص و درمان بیماران داشته باشند.

دیدگاه اعضای شورا نسبت به بازنگری پزشکی
۹۰

سپس هریک از اعضای شورا به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند. دکتر سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه، با اشاره به تلاش‌های بسیاری که در بازنگری پزشکی ۹۰ صورت گرفته گفت: در شرایطی که ارتقا دوره پزشکی عمومی در کشور مطرح نبوده، تیم توانمندی در دانشکده پزشکی روی این مقوله کار کردند و این بازنگری صورت گرفته و تاکنون پیشرفت‌های خوبی هم داشته است.
وی با بیان اینکه کارهای انجام‌نشده بسیاری در زمینه بازنگری پزشکی ۹۰ وجود دارد گفت: باید ارتباط بخش‌های بالینی و بیمارستان‌ها با دانشکده پزشکی بیشتر شده و بخش‌های جنرال برای آموزش دانشجویان تقویت شوند.
در ادامه دکتر امینی مشاور رییس دانشگاه، با بیان اینکه تدوین و  بازنگری پزشکی ۹۰ کار دشواری است که در دانشکده پزشکی صورت گرفته افزود:   با توجه به اینکه  سند توانمندی‌های دانش‌آموختگان دوره پزشکی عمومی تدوین‌شده است بایستی ارزیابی مقایسه‌ای از فارغ‌التحصیلان ورودی ۹۰ و سال‌های قبل انجام شود.
وی این ارزیابی را در تشخیص بهبود کیفیت آموزشی موثر دانست و گفت: باید بدانیم تلاش‌های بسیاری که برای بازنگری پزشکی ۹۰ صورت گرفته، نتیجه مطلوبی در توانمندسازی فارغ‌التحصیلان جدید، به نسبت دوره‌های قبل دارد؟
پس‌ازآن، دکتر میرزازاده رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی کشور، با بیان اینکه ارتقا دوره پزشکی عمومی به‌تنهایی از عهده دانشکده پزشکی برنمی‌آید و نیاز به حمایت دانشگاه دارد افزود:  تغییر زیرساخت‌ها و بهبود کیفیت آموزش ازجمله کارهای بزرگی است که نیاز به حمایت دانشگاه دارد.
وی افزود: با توجه به اینکه سالانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰دانشجو وارد دوره کارورزی می‌شوند بایستی زمینه آموزش آنان در بیمارستان‌ها فراهم شود و باید همه دست‌به‌دست هم دهیم تا چالش‌های متعدد پیش روی آموزش آنان از میان برداشته شود.

تربیت پزشک عمومی شعار  اصلی دانشگاه

در ادامه دکتر کریمی رییس دانشگاه به جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده پرداخت و گفت: آموزش اولویت اصلی دانشگاه است ازاین‌رو در انتصاب روسای بیمارستان‌ها، نقش آموزشی آنان را نیز موردتوجه قرار داده‌ام. به‌عنوان‌مثال دکتر مهرپور را که از جنس فعالیت‌های آموزش است به‌عنوان رییس یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های دانشگاه منصوب کردم.
وی با تاکید بر پررنگ شدن نقش معاونان آموزشی بیمارستان‌ها در فرآیندهای آموزشی گفت: بارها در جلسات مختلف بر انتخاب معاونان آموزشی قوی و توانمند در بیمارستان‌ها تاکید کرده‌ام. معتقدم باید به مدیران جوان و توانمند میدان داد. درعین‌حال که بر عملکرد آنان نظارت داریم باید اجازه دهیم جوان‌ترها بیشتر فعالیت کنند. جوانانی که در دانشگاه مسئولیت می‌پذیرند نیز باید یادشان باشد که در اثر مسائل روزمره، اعتقادات و شعارهای آموزشی گذشته خود را فراموش نکنند.
رییس دانشگاه با اشاره به روند تغییر اختیارات و عملکرد دانشکده پزشکی در طول سال‌های مختلف گفت: از زمانی که من معاون و رییس دانشکده پزشکی بودم تاکنون، تغییرات بسیاری در دانشکده رخ‌داده است. با تغییر چارت دانشگاه، اختیارات دانشکده پزشکی محدودتر شده و با حرکت به سمت فوق تخصصی و شاخه‌شاخه شدن رشته‌ها، آموزش پزشکی عمومی دچار آسیب جدی و جایگاه کارورزان تضعیف‌شده است. از سوی دیگر خواسته‌های دانشجویان نخبه نیز تغییر کرده است.
دکتر کریمی با تاکید بر اهمیت جایگاه روسای بخش‌ها در آموزش دانشجویان گفت: بارها به دکتر نفیسی، دکتر سهراب پور و دکتر رضایی تاکید کرده‌ام که تعامل و همکاری خود را با یکدیگر بیشتر کنند. معتقدم جایگاه رییس بخش مهم‌تر از رییس دانشگاه است لذا هنگام انتصاب روسای بخش‌ها باید دعوتشان کنید و از آنان برنامه بخواهید و اولویت‌های دانشگاه را با آنان درمیان بگذارید. در جذب هیئت‌علمی‌های جوان نیز با آنان مصاحبه کنید و خط‌مشی دانشگاه را به آنان گوشزد کنید.
رییس دانشگاه، تربیت پزشک عمومی را شعار  اصلی دانشگاه دانست و  افزود: به‌منظور تحقق این شعار از مدیران گروه‌های آموزشی دعوت می‌کنیم در جلسات هیئت‌رئیسه شرکت کنند و گزارش عملکرد گروه خود را ارائه دهند. قصدمان این است که داخل گروه‌های آموزشی نور بیندازیم و نسبت به عملکرد آنان بازخورد بدهیم.
وی با تاکید بر اهمیت جایگاه دانشکده پزشکی گفت: دانشکده پزشکی می‌تواند نقش پررنگ‌تری در آموزش پزشک عمومی و راهبری هیئت‌علمی جوان داشته باشد. با این جمعی که دورهم جمع شده‌اند معتقدم دانشکده پزشکی باید قویت تر عمل کند و صدای دکتر نفیسی و دکتر سهراب پور در ارتقا حوزه آموزش بلندتر شنیده شود.
دکتر کریمی بر لحاظ فعالیت‌های آموزشی اعضای هیئت‌علمی در روند ارتقا و ترفیع آنان تاکید کرد و گفت: باید جای فعالیت‌های آموزشی در ارتقا و ترفیع اعضای هیئت‌علمی باز شود.
رییس دانشگاه با بیان اینکه آموزش تحت تاثیر حوزه درمان آسیب‌دیده است افزود: وظیفه اصلی ما آموزش است اگر آموزش ارتقا پیدا کند درمان هم در دل آموزش پیشرفت می‌کند. بیمارستان‌های بهارلو و ضیائیان جزئی از فرآیند آموزش پزشک عمومی هستند و نباید نقش بیمارستان‌های امام خمینی، شریعتی و سینا در این فرآیند نادیده گرفته شود.
دکتر کریمی با اشاره به پیشینه ارزشمند دانشگاه گفت: توجه به قدمت دانشگاه به معنی فخرفروشی نسبت به گذشته و نداشتن دستاوردی برای زمان حال نیست بلکه این پیشینه یادآور این است که ما وظیفه سنگینی برعهده داریم. در طول این سال‌ها جابه‌جایی مسئولان باعث نشده  دانشگاه از هدف اصلی خود دور شود. راه دانشگاه مشخص است و ما هم باید در همان جهت گام برداریم.
رییس دانشگاه با تاکید براینکه باوجود همه کمبودها، دانشگاه باید به تلاش‌های خود ادامه دهد افزود: من به آینده امیدوارم و معتقدم این شرایط موقتی است. ما درگذشته هم شرایط سخت‌تر از این را تجربه کرده‌ایم و آنچه از دانشگاه باقی می‌ماند نیروی انسانی است که آموزش‌دیده‌اند. دانشجویان نخبه، این دانشگاه را برای تحصیل خود انتخاب می‌کنند و وظیفه ماست که طب عمومی را به آنان آموزش دهیم.
وی افزود: در دوره ما انترن ها جایگاه ویژه‌ای داشتند اما اکنون جایگاه آنان تضعیف‌شده است اینکه نباید اجازه داد رزیدنت‌ها بیماران را ویزیت کنند تفکر درستی نیست. هرچند که مشکلات بزرگ‌تر شده‌اند اما معتقدم نسل جوانی که در دانشگاه حضور دارد و مسئولیت امور مختلف را می‌پذیرد؛ قدرت، هوشمندی و توانایی مواجه‌شدن با مشکلات را دارد. نباید ناامید شد چراکه راه آینده روشن است.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی