عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزاری نشست مدیریت بحران و پدافند غیر عامل در دانشکده بهداشت

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷، این نشست با حضور دکتر کریمی نیا مدیر کل بهداشت و درمان سازمان پدافند غیرعامل کشور، دکتر میر کتولی دبیر کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، دکتر اکبری ساری رییس دانشکده بهداشت، دکتر ذنوبی مدیر کمیته پدافند غیر عامل دانشگاه، دکتر مختاری آزاد هیات علمی و رییس آزمایشگاه ملی آنفلوانزا دانشکده بهداشت، دکتر ذاکریان معاون اداری و مالی دانشکده و دکتر استادتقی زاده مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایا دانشکده بهداشت برگزار شد.
در ابتدای نشست دکتر اکبری ساری ضمن معرفی حاضرین به بیان فعالیت های دانشکده که در خصوص پدافند غیر عامل انجام شده است پرداخت و گفت: باید سعی کنیم به گونه ای برنامه ریزی و فعالیت کنیم که در این زمینه ها منسجم تر، هدفمندتر، و موثرتر عمل کنیم و بر اساس شرایط و نیازهای موجود  مسئولیت  بعهده گرفته و در این راستا نقش خود را ایفا کنیم.
سپس دکتر ذنوبی بیان داشت:  دغدغه اصلی کمیته پدافند غیرعامل دانشگاه هماهنگی، همکاری و درست انجام شدن کارها است. با توجه به ظرفیت های علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ان شاءا.. بتوانیم کارهایی برای جامعه انجام دهیم که ملموس تر باشد و با هماهنگی های بیشتر درون سازمانی و خارج سازمانی بتوانیم در این خصوص گام برداریم.
در ادامه دکتر کریمی نیا گفت: دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به سوابق و قدمتش می تواند در زمینه پدافند غیرعامل در سطح دانشگاه و ملی نقش موثری ایفا کند.
امسال سازمان جهانی بهداشت ده تهدید عمده که بیشتر شامل بیماری های واگیر هست را اعلام کرده و آنفلوانزا هم یکی از آنهاست که دانشکده در این زمینه خیلی فعال است و دارای آزمایشگاه های ملی بوده و می تواند نقش موثری ایفا کند.
لازم است با توجه به شرایط کشور و با وجود تهدیدات و تحریم ها اقدامات پیش بینی کننده را انجام دهیم و سعی کنیم در حوزه تشخیص ظرفیت کشور را ارتقا دهیم و دانشکده بهداشت ظرفیت و بستر کمک به کشور در این حوزه را داراست.
وی همچنین اظهار داشت در زمینه ایمنی زیستی، کشور دارای آسیب پذیری است و در این خصوص نیز نیازمنداقدامات یکپارچه تری هستیم.
سپس دکتر میرکتولی گفت: همزمان با تقویت  اورژانس های کشور لازم است به ظرفیت تشخیصی نیز توجه ویژه شود. و افراد صاحب نظر کمک بیشتری در این حوزه انجام دهند.
دبیر کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشکده بهداشت در حیطه سلامت کشور نقش پررنگی دارد و اکنون که ما با تهدیدات متفاوتی در حوزه زیستی، پرتویی، شیمیایی، مسمویت ها و ... روبرو هستیم ضروری است زیرساخت ها را تقویت کنیم و برای این تقویت نیاز به کمک اساتید دانشگاه و استفاده از ظرفیت های دانشگاه و مراکز تحقیقاتی داریم. بایستی خودمان را برای تهدیدات نوین آماده کنیم.
سپس دکتر مختاری آزاد با تشریح فعالیت های مرکز ملی آنفولانزا به نقش و جایگاه جهانی و منطقه ای این آزمایشگاه اشاره کرد و گفت: این آزمایشگاه دارای سطح بالایی از استانداردهای جهانی است اما این کافی نیست و برای انجام فعالیت های ملی باید منابع انسانی و مالی و فضای فیزیکی بیشتری در اختیار اینگونه آزمایشگاه ها قرار داده شود.
همچنین دکتر ذاکریان به نقش و کارکرد گروه های دانشکده از جمله مهندسی بهداشت حرفه ای و بهداشت محیط اشاره کرد و اعلام کرد آزمایشگاه های این گروه ها دارای پیشرفته ترین تجهیزات آزمایشگاهی است و در سطح کشوری خدمات ارائه می دهد. و دانشکده آماده همکاری با وزارت بهداشت و سازمان پدافند غیرعامل است.
در ادامه دکتر استاد تقی زاده بیان داشت نقشه های مدیریت بحران و برنامه هایی که دانشکده بهداشت در این زمینه ارائه داده است جز کاملترین برنامه های ارائه شده در این زمینه است و گروه سلامت در بلایا  دانشکده با داشتن تعداد زیادی دانشجوی دکترا آماده همکاری آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای در این زمینه است.
در انتها رییس دانشکده بهداشت گفت: باید برای رسیدن به جامعه ای با ایمنی و امنیت بالا بخش های مختلف در کشور با یکدیگر تعامل فعال داشته باشند و هر سازمان و نهادی بر اساس کارکرد خود بخشی از این بار را به عهده بگیرد و دانشکده بهداشت بنا به رسالت و پتانسیل های موجود آماده است با توجه به شرایط و نیازهای کشور اقدامات لازم را در این زمینه به ویژه در حوزه های آموزش، پژوهش، ارائه خدمت و مشاوره انجام دهد. به نظر می رسد برای اولویت بندی و تقسیم کار و وظایف نیاز به یک ساز و کار علمی و اجرایی است که در چارچوب آن نقش و وظایف هر بخش مشخص و نسبت به انجام آن اقدام کند و پاسخگو هم باشد. امیدواریم با تداوم این نشست ها و حمایت سازمان پدافند غیرعامل و وزارت بهداشت این دانشکده نیز بتواند نقش خود را بهتر بیابد و به آن عمل کند.