عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

چاپ مطلب استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در مجله لنست با عنوان «امکان علم بدون مرز در دوره ترامپ»

در پی درج نامه دکتر آخوندزاده در مجله نیچر - معتبرترین مجله علمی جهان - در آذرماه امسال با عنوان «ترامپ نمی تواند رشد علمی ایران را متوقف کند»، سر هورتون، سردبیر مجله لنست در ایمیلی ضمن تایید مطالب این نامه از دکتر آخوندزاده خواست کمک کند تا ترامپ نتواند این کار را انجام دهد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به نوشتن مطلبی با عنوان «امکان علم بدون مرز در دوره ترامپ» اقدام کرد که این مطلب امروز منتشر شد.
دکتر آخوندزاده در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه گفت: در این مقاله سعی کردم داستان چهل سالگی انقلاب را بیان کنم ضمن اینکه تلاش کردم از موضع ضعف مطلب ننویسم چون اعتقاد دارم هر چقدر در دنیا با اعتماد به نفس باشید حتی دشمنان هم به شما احترام می گذارند. ما ۴۰  سال است که تحریم هستیم و حتی با هشت سال جنگ و حملات شیمیایی صدام روی پای خود ایستاده ایم.
وی افزود: در این مقاله تاکید کردم هیچ وقت آمریکا قابل اطمینان نبوده و برای مثال به بحث گفتگوی تمدن ها توسط جناب خاتمی، رئیس جمهور وقت اشاره کردم و اینکه بوش ایران را محور شرارت دانسته بود.
دکتر آخوندزاده گفت: ایران برجام را با اروپا و امریکا را پذیرفت اما آمریکا ان را نقض کرد. در مقاله خود آورده ام که بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب و با وجود انواع و اقسام تحریم ها ما هنوز سر پا هستیم و ان شاءالله جشن ۴۰ سالگی را هم می گیریم.
وی افزود: در پایان این مرقومه آمده است ایرانیان با همکارانشان در سراسر دنیا تلاش می کنند که نگذارند رئیس جمهوری که دوست دارد دور هر چیزی دیوار بکشد این بار دور علم دیوار بکشد. زیرا با تحریم مالی در واقع امکان خرید کتاب، مجله و شرکت در کنگره های علمی وجود نخواهد داشت.
دکتر آخوندزاده در پایان همزمانی چاپ این مقاله با ۴۰ سالگی انقلاب را خوش یمن دانست.
خبرنگار: مهدی گلپایگانی