عمومی | دانشگاه تهران

مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در این مراسم که با حضور معاون پژوهشی دانشگاه و اعضای هیات علمی و کارکنان دانشکده برگزار شد، دکتر الهه حجازی موغاری به‌عنوان رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی معارفه و از زحمات دکتر محمد خدایاری‌فرد در زمان تصدی این سمت قدردانی به‌عمل آمد.
دکتر محمد رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران در این جلسه با بیان اینکه باید از روحیه و زحمات دکتر خدایاری‌فرد در زمان تصدی این سمت قدردانی کرد، افزود: «ایشان فردی شجاع و دلسوز هستند و امیدوارم با روحیه بزرگی که دارند، در ادامه کارها و مسئولیت‌ها موفق باشند. هم‌چنین دکتر حجازی یک مدیر با سابقه‌اند و به‌ویژه در زمینه آموزشی فعالیت‌ها و خدمات بسیاری را ارائه داده‌اند و امید دارم بتوانند آثار مثبتی در دانشکده و جامعه به جای بگذارند».
وی با اشاره به برنامه پنج ساله سوم دانشگاه تهران، بین‌المللی شدن را یکی از اهداف آن برشمرد و گفت: «با توجه به شرایط فعلی همه دانشگاه‌ها باید به سمت بین‌المللی شدن گام بردارند. در دانشگاه تهران با کمبود مقالات بین‌المللی در زمینه علوم انسانی و علوم رفتاری مواجه هستیم و من در خواستم از اعضای هیات علمی این است که در این جهت فعالیت داشته باشند. ما باید برای دست‌یابی به یک دانشگاه بین‌المللی تحقیقات خود را با سایر کشورها به اشتراک بگذاریم».
معاون پژوهشی دانشگاه تهران در ادامه خاطر نشان کرد: «بسیاری از مقالات علوم انسانی بین رشته‌ای است که در این زمینه باید همکاری‌های مشترک و تشکیل هسته‌های پژوهشی صورت گیرد. هم‌چنین در باره جذب دانشجوی بین‌المللی باید شرایط و استعدادهای آنها در نظر گرفته شود و با دانشجویان داخلی مورد مقایسه قرار نگیرند. برخی از تقاضاهای جذب دانشجویان خارجی توسط گروه‌های آموزشی رد می‌شوند و من درخواست دارم در این زمینه گروه‌های آموزشی نگاه مثبت‌تری داشته باشند و این را هم در نظر بگیریم که این دانشجویان سفیران آینده ما در کشور خود خواهند بود».
دکتر رحیمیان با تاکید بر مسئولیت‌پذیری به‌عنوان یکی از ابعاد مهم دانشگاه‌ها و با اشاره به تشکیل خوشه‌های مشورتی در دانشگاه‌های سطح یک تصریح کرد: «در حال حاضر کشور با بحران‌هایی مواجه است که دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی می‌تواند راه‌کارهای مناسبی برای حل بحران‌ها ارائه دهد. تشکیل کارگروه در این دانشکده و بررسی نقطه نظرات ممکن است که در کوتاه مدت موثر نباشد، اما یقیناً در میان مدت و دراز مدت تاثیر مناسبی خواهد داشت».
به گفته وی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی در زمینه‌های ارزیابی کیفیت، مسائل فرهنگی، دانشجویی و مدیریتی می‌تواند به دانشگاه کمک کند.
دکتر محمد خدایاری‌فرد، رئیس پیشین دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه گزارش عملکرد دوره تصدی خود را ارائه کرده است، تمام موفقیت‌های دانشکده را حاصل تلاش جمعی برشمرد.
وی افزود: «من خود را در درجه اول مدیون هیات رئیسه پرتلاش و خلاق دانشکده می‌دانم. گزارش ارائه شده حاصل تلاش یک کار تیمی است. یک مدیر به‌ویژه در محیط دانشگاهی نمی‌تواند به تنهایی عملکرد مناسبی داشته باشد و از دکتر حجازی درخواست دارم تا این سیاست جمعی و اخلاقی را ادامه دهند».
دکتر خدایاری‌فرد با اظهار اینکه در شورای دانشکده همه اعضا معتقد بودند که در این سه سال فضای خوبی در دانشکده حاکم بوده است، گفت: «تمامی تلاش من بر این بود تا فضای دو قطبی در دانشکده ایجاد نشود. یقیناً محیط آرام‌بخش و به دور از هر گونه تنش به نفع دانشکده خواهد بود».
رئیس پیشین دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی تصریح کرد: «در دوران تصدی، من ریاست نکردم اما همیشه احساس مسئولیت داشتم و اخلاق‌مداری و رعایت اصول و موازین اخلاقی را مورد تاکید قرار داده‌ام؛ چون شان وشخصیت افراد به‌ویژه دانشگاهیان در هر سطوحی بسیار مهم‌تر از مسئولیت است».
وی با عنوان اینکه در این دانشکده افراد نخبه کشور جمع شده‌اند، گفت: «نیروهای جوانی که در این مدت جذب شده‌اند، سرمایه‌های اجتماعی و علمی دانشکده هستند که در زمینه تخصصی خود توان حل مشکلات جامعه را دارند و باید توجه بیشتری به آنها شود و مورد حمایت قرار گیرند».
دکتر خدایاری‌فرد خاطر نشان کرد: «تمام تلاش خود را برای موفقیت دکتر حجازی خواهم کرد. ایشان یک شخصیت علمی هستند که دانشگاه را خوب می‌شناسند و همه ما باید برای پیشرفت دانشکده همکاری لازم را با وی داشته باشیم ومورد حمایت قرار دهیم».
دکتر الهه حجازی، رئیس جدید دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی نیز در این مراسم ضمن تشکر از روسای پیشین دانشکده گفت: «طبیعتاً در هر مرحله‌ای با چالش‌ها، نقاط قوت و ضعف‌هایی مواجه بوده‌ایم و امیدوارم این دانشکده پیشرفت بیشتری کند و به جایگاه مناسبی دست یابد».
وی با بیان اینکه من نماینده اعضای هیات علمی و کارکنان این دانشکده در منصب مدیریت می‌باشم، گفت: «این منصب‌ها موقتند و البته روابطی که در این دوران ایجاد می‌شوند، پایدارند. من در برنامه‌ای که به رئیس محترم دانشگاه ارائه داده‌ام، هر سه گروه اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان را در نظر گرفته‌ام و همه تلاشم را خواهم کرد تا تمامی اعضای این دانشکده خود را در یک محیط آرام و حمایتی ببینند».
به گفته رئیس جدید دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی این دانشکده در زمینه‌های ارزشیابی و سنجش، روانشناسی و مشاوره و ارتباط سازمانی می‌تواند راه‌کارهای مناسبی را به دانشگاه ارائه دهد.
دکتر حجازی در پایان با تاکید اینکه همه برای پیشرفت دانشکده باید همکاری کنند، تصریح کرد: «این دانشکده ظرفیت‌های زیادی دارد که اگر در کنار هم قرار گیرند، می‌توانند دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی را به یک قطب بزرگ علمی در کشور تبدیل کنند».