انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک دانشگاه شیراز و شرکت فراسان
در مراسمی با حضور اعضای هیات رئیسه دانشگاه شیراز و مدیران شرکت فراسان ؛ تفاهم نامه همکاری مشترک توسط دکتر حمید نادگران رئیس دانشگاه شیراز و دکتر ظهیر امامی مدیر عامل شرکت تولیدی صنعتی فراسان به امضا رسید.
دکتر نادگران افزود : دانشگاه بدون صنعت نمی تواند دانش آموخته ماهر را تحویل جامعه دهد و صنعت هم بدون دانشگاه نمی تواند در عرصه پررقابت نیای کنونی دوام و بقا داشته باشد.
وی اظهار داشت : چرخه کور و باطل دانشگاه های نسل یک و دو ، دیگر پاسخگوی نیازهای جامعه و صنعت نیست و تکیه به اقتصاد تک محصولی ، شکننده و ضربه پذیری مانند نفت راهگشا نیست.
رئیس دانشگاه شیراز گفت : هم اکنون انگیزه بسیار قوی در این دانشگاه وجود دارد که بیش از پیش ارتباطات و تعاملات خود را با صنعت و جامعه گسترش دهد و برای این مهم برنامه ریزی های مناسب صورت گرفته که امضای تفاهم نامه با شرکت تولیدی صنعتی فراسان هم بر همین اساس است.
وی ادامه داد : چشم انداز «طرح پل» استفاده بهینه از دارایی های سرمایه ای و غیرسرمایه ای جهت تولید ثروت و اشتغال زایی در راستای توسعه پایدار است.
مدیرعامل شرکت فراسان ادامه داد:این ارتباط از طریق توسعه پژوهش های کاربردی در قالب تعریف پایان نامه های کارشناسی ارشد، دکتری و پسا دکتری جهت پویا سازی صنایع و تولید و بهره وری فناورانه است.
دکتر ظهیر امامی گفت: احیاء صنایع راکد و غیرفعال، بهره ور نمودن صنایع فعال و غیر بهره ور، ارتقاء سطح و به روزآوری فناوری صنایع، و تقویت رویکرد اقتصاد سبز در صنایع؛ ۴ هدف کلیدی طرح پل می باشد.
وی تصریح کرد : با توجه به تحریم های ظالمانه از یک سو و توانمندی های فراوان دانشگاه شیراز از سوی دیگر؛ می توان در حوزه های مختلف، پروژه های مشترک تعریف کرد تا مردم از نتایج و مزایای این طرح ها و تعامل دو مجموعه بهره مند شوند.
وی، مهمترین موانع همکاری صنعت و دانشگاه را تقاضا محور نبودن طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها، کمبود انگیزش، نبود اعتماد متقابل صنعت و دانشگاه، عدم تربیت نیروی مناسب برای حوزه صنعت، پایین بودن بودجه پژوهشی دانشگاه ها، عدم احساس نیاز صنعت به تحقیقات، توجه به چاپ مقاله ها برای افزایش جایگاه هیات علمی و فرآیندهای اداری دانست.
دکتر افضلی افزود: ''خانه صنعت'' با هدف نزدیک ساختن صنعت به دانشگاه در دانشگاه شیراز ایجاد شده و زمینه ای به وجود آمده که اساتید در رشته های مختلف بتوانند با مجموعه های برون دانشگاهی ارتباط پیدا کنند.