عمومی | دانشگاه شیراز

برگزاری کنفرانس ملی اپتیک و فوتونیک ایران در دانشگاه شیراز

بیست و پنجمین کنفرانس اپتیک و فوتونیک ایران و یازدهمین کنفرانس مهندسی و فناوری فوتونیک ایران در دانشگاه شیراز برگزار شد.
این کنفرانس سه روزه با حضور بیش از ۴۰۰ نفر از پژوهشگران و متخصصان در سالن بین الملل مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ترتیب یافت و شرکت کنندگان درباره جدیدترین دستاورد های دانشگاهیان و مهندسان در زمینه اپتیک و لیزر به بحث و تبادل نظر پرداختند.
دکتر حمید نادگران ، رئیس دانشگاه شیراز در آیین گشایش این کنفرانس علمی گفت : بهره گیری از دانش و بینش انسان های اندیشمند و پویا و به کار گیری عنصر خلاقیت و تفکر در کارآفرینی مبتنی بر تولید ثروت و رفاه از علم ؛ باید بخشی از نقشه راه آموزش و پژوهش کشور در راستای ماندن در صحنه بین المللی و دفع حملات رقیبان باشد.
وی افزود : علم اپتیک و فوتونیک و صنعت فوتونیک می تواند نقش به سزایی در کسب مهارت های علمی و صنعتی و حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان داشته باشد.
استاد اپتیک و لیزر دانشگاه شیراز تصریح کرد: بی شک پرداختن به پژوهش های سنتی ، سلیقه ای و بی هدف ما را از مسیر یکپارچه و پویای استفاده از اپتیک و فوتونیک برای حل مشکلات مرتبط باز می دارد.
دکتر نادگران ادامه داد : از اقتصاد تک محصولی ، شکننده و ضربه پذیر نفت ؛ آبی گرم نخواهد شد و هیچ بهانه ای برای نسل های آینده کشور پذیرفتنی نیست.
وی ، عدم توجه به کیفیت ، توجه صرف به مقاله برای کسب رتبه های دانشگاهی، سطحی شدن علوم و غلبه تفکر کمّی بر کیفیت را از آفت های امروز نظام آموزش عالی برشمرد و تاکید داشت : عدم توجه به علوم پایه به ویژه ریاضی و فیزیک، معضلات عدیده ای برای آینده کشور برجای خواهد گذاشت.
رئیس دانشگاه شیراز اظهار امیدواری کرد برگزاری چنین کنفرانس هایی به ارائه راهکارهای عالمانه برای حل مسائل و مشکلات جامعه و صنعت منجر شود.
دکتر محمود حسینی فرزاد، دبیر اجرایی این کنفرانس هم گفت: آشنایی متخصصان و پژوهشگران دانشگاهی و مراکز پژوهشی و صنعتی کشور با فعالیت یکدیگر، مبادله اطلاعات و ایجاد ارتباط بین صنعتگران و پژوهشگران، آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی و فناوری در زمینه های گوناگون اپتیک و فوتونیک در کشور و تشکیل میزگردهای تخصصی از اهداف این کنفرانس است.
استاد بخش فیزیک دانشگاه شیراز افزود : محورهای تخصصی کنفرانس شامل : اپتیک غیر خطی ،اپتیک کوانتمی ، اپتیک هندسی ، اپتیک جو و سنجش از دور ، افزاره های بلور فوتونی ، افزاره های پلاسمونی ، افزاره های فراماده ، افزاره های فیبر نوری ، افزاره های نوری آلی و پلیمری، افزاره های نوری گرافنی ، افزاره های نوری نیمرسانا ، افزاره های تراهرتز ، انبرک نوری ، اندازه گیری بر پایه نور، بیوفوتونیک، پلاسما ، تصویربرداری ، سامانه های اپتوالکترومکانیکی میکرونی، سلول های خورشیدی، طیف نگاری، فناوری لایه های نازک، لیزرهای حالت جامد، لیزرهای نیمرسانا ، مگنتو فوتونیک، مهندسی اپتیک، نانوساختارها و نانو ذرات نوری وهولوگرافی می باشد.
دبیر اجرایی کنفرانس گفت: برگزاری نمایشگاه جانبی از توانمندی ها و دستاورد های حوزه لیزر و فوتونیک، میزگردهای تخصصی و کارگاه های آموزشی از دیگر بخش های بیست و پنجمین کنفرانس اپتیک و فوتونیک ایران و یازدهمین کنفرانس مهندسی و فناوری فوتونیک ایران در دانشگاه شیراز است.
دکتر محمدکاظم توسلی ، دبیرعلمی کنفرانس هم در آیین گشایش اظهار داشت : ۳۸۶ مقاله توسط دبیرخانه کنفرانس دریافت گردید که پس از داوری ، ۷۵ مقاله برای ارائه شفاهی و ۲۳۳ مقاله برای ارائه در قالب پوستر پذیرفته شد.
دکتر محمد کاظم مروج، رئیس انجمن اپتیک و فوتونیک ایران هم به بیان مطالبی درباره اقدامات و فعالیت های این انجمن علمی پرداخت.
در ادامه دکتر حمید لطیفی، استاد دانشگاه شهید بهشتی به عنوان پیشکسوت اپتیک و فوتونیک کشور در سال ۱۳۹۷ معرفی و نشان ویژه ''ابن هیثم'' به وی اهدا شد.