عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

شکوه چهل سالگی، دستاوردهای حوزه غذا و دارو پس از پیروزی انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی را باید سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران، منطقه، جهان اسلام و جهان غیراسلام دانست. رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) از انقلاب اسلامی با عناوینی چون «معجزه قرن» و «انفجار نور» یاد کرده و همین کلمات برای توصیف عظمت و بزرگی انقلاب اسلامی کفایت می‌کند.

دهه فجر و فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت مغتنمی برای بازخوانی انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در حوزه‌های گوناگون می‌باشد.

حوزه غذا وداروی کشور نیز در سال‌های پس از انقلاب اسلامی شاهد رشد و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای بوده است از تولید داروهای مهمی همچون نانوداروها تا توسعه صنعت غذایی کشور همه آنها مرهون تلاش مردان و زنان تلاشگری است که با ایثار و از خود گذشتگی برای داشتن ایرانی آباد و سربلند تلاش می کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در سال های اخیر تهیه برنامه‌های عملیاتی و اجرایی کردن اقدام‌های استراتژیک در دستور کار قرار گرفت اظهار کرد: بر این اساس در ۵ سال اخیر ۲۷۰عنوان اقدام استراتژیک در این معاونت اجرایی شده است.

دکتر عباس اخگری خاطر نشان کرد: موفقیت های این معاونت در حوزه برنامه ریزی موجب شده که برنامه عملیاتی کشوری در حوزه معاونت غذا و دارو در این دانشگاه تدوین و در سطح کشور ابلاغ شد و بر اساس ارزیابی ها، اجرای برنامه کمتر از یک درصد انحراف داشته و رتبه‌بندی بالایی در سطح کشور داشته است.

وی ایجاد مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم به عنوان دومین مرکز پس از تهران را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد و اظهار کرد: راه اندازی این مرکز موجب تدوین و اجرای برنامه جامع اطلاع‌رسانی عمومی و تخصصی به گروه‌های پزشکی و پیاده‌سازی طرح پاسخگویی ۱۴ ساعته به سوالات دارویی در سامانه ۱۹۰ مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم (از ساعت ۸ لغایت ۲۲) شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، راه‌اندازی مرکز ADR (بررسی و ثبت عوارض ناخواسته دارویی) را از دیگر اقدامات موثر در این معاونت عنوان کرد و گفت: تدوین و اجرای برنامه جامع ثبت و بررسی عوارض ناخواسته دارویی (ADR) در تمامی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و شبکه‌های بهداشت و درمان زیر پوشش دانشگاه و افزایش ۱۰۰ درصدی گزارش­های عوارض ناخواسته داروها (ADR) در این معاونت از دستاوردهای این مرکز به شمار می رود.

دکتر اخگری راه‌اندازی مرکز DUE دانشگاه (بررسی و تجویز مصرف منطقی دارو در بخش بیمارستانی) و تدوین و اجرای ده ها دوره بازآموزی برگزارشده در راستای تجویز و مصرف منطقی دارو برای پزشکان و داروسازان را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد.

وی تصریح کرد: ارتقاء سواد سلامت مردم در حوزه کاهش مصرف خودسرانه دارو از مهمترین برنامه های این معاونت است و در این راستا تا کنون صدها برنامه آموزشی (برنامه‌های اجراشده از طریق صدا و سیما، رسانه‌های عمومی، همایش‌ها، جلسات آموزشی و محصولات آموزشی نوشتاری حضوری و الکترونیک و استفاده از ظرفیت بالای داوطلبین سلامت و کلیه رده‌های دانش آموزان) برگزار شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: تدوین و اجرای برنامه بازرسی ۲۴ ساعته از داروخانه‌ها، انبارها و محل‌های نگهداری غیرقانونی اقلام دارویی در سطح استان،اجرای برنامه تلفیق دارو در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه و تدوین و اجرای برنامه بازرسی ۲۴ ساعته از کارخانه ها و کارگاه های تولید فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در سطح استان از دیگر اقدامات در راستای ارتقاء سلامت به شمار می رود.

دکتر اخگری، تدوین و اجرای برنامه تامین، نگهداری و توزیع داروهای مخدر و نظارت بر عملکرد واحدهای مصرف‌کننده این داروها در سطح بیمارستان‌ها و شبکه‌های بهداشت و درمان تابعه دانشگاه، کلینیک‌های سوءمصرف مواد و بیماران صعب‌العلاج،تدوین و اجرای برنامه ارتقاء نظارت بر رعایت زنجیره سرد داروهای توزیعی توسط شرکت‌های پخش دارو و برنامه‌ریزی، اقدام و پیگیری در خصوص کمبودهای دارویی در سطح داروخانه‌های بیمارستانی و سرپایی استان خراسان رضوی را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد.

وی توسعه فیزیکی آزمایشگاه، ایجاد و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی را از دیگر اقدامات عنوان کرد و گفت: ایجاد آزمایشگاه‌های تخصصی مولکولار بیولوژی در زمینه کنترل و تشخیص آلودگی‌های میکروبی به روش مولکولی و تشخیص و شناسایی فرآورده‌های تراریخته و ایجاد آزمایشگاه کنترل دارو و مقدمات لازم در خصوص راه‌اندازی روش‌های آزمون داروها جهت کنترل کیفیت فرآورده‌های دارویی از جمله این اقدامات است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تجهیز آزمایشگاه با خرید تجهیزات تخصصی آزمایشگاهی

GC  -  HPLC  - TIRATOR  ,KARL FISHER  -  GRAVIMETRIC  DILUTER  ; BAG MIXER ; FLEXI PUMP  - ANALYTICAL BALANCE   را از دیگر اقدامات برشمرد.

دکتر اخگری ،راه‌اندازی برنامه ثبت و پیگیری گزارش مشکلات کیفی تجهیزات و ملزومات پزشکی (MDR)،تدوین و اجرای برنامه منطقی کردن مصرف ملزومات پزشکی در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه،نوسازی و تکمیل ست‌های جراحی ارتوپدی کل مراکز درمانی،تدوین و اجرای برنامه شناسه دار کردن و ثبت‌نام اصناف و توزیع‌کنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی شهرستان مشهد،راه‌اندازی اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل و شیر خشک از دیگر اقدامات عنوان کرد.

وی با اشاره به اجرای برنامه جامع مشترک در خصوص ساماندهی عطاری‌ها و برخورد با متخلفین تصریح کرد: همچنین در  این راستا بخش گیاهان طبیعی، سنتی در داروخانه‌های فعال تدوین و به اجرا در آمد.

{jcomments on}