عمومی | دانشگاه شاهد

حضور معاونین دانشجویی دانشگاه های منطقه یک کشور در دانشگاه شاهد

به گزارش «روابط عمومی» دانشگاه ، چهاردهمین نشست معاونین دانشجویی دانشگاه های منطقه یک کشور به میزبانی دانشگاه شاهد ۹ بهمن ماه با حضور دکتر ثقفی رئیس دانشگاه، دکتر به نژاد معاون دانشجویی دانشگاه تهران و دبیر شورای معاونین دانشجویی دانشگاه های منطقه یک کشور و معاونین دانشجویی دانشگاه های منطقه یک کشور در دانشگاه شاهد برگزار شد.


در ابتدای این نشست دکتر جهان بین معاون دانشجویی دانشگاه از حضور معاونین دانشگاه ها و برگزاری این نشست در دانشگاه شاهد تقدیر و تشکر نمود.



سپس دکتر به نژاد  ضمن تشکر از دانشگاه شاهد به جهت میزبانی شایسته این نشست و تبریک  فرا رسیدن ایام چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی،  توسعه ی علمی و آموزشی کشور را جمله برکات انقلاب اسلامی و از نتایج جانفشانی شهدای گرانقدر این سرزمین دانستند.



در ادامه ی جلسه دکتر ثقفی رئیس دانشگاه نیز ضمن خیر مقدم به حضار، ایام خجسته و فرخنده دهه ی مبارک فجر انقلاب را تبریک و تهنیت گفتند.

رئیس دانشگاه سپس با اشاره به این مطلب که دانشگاه های کشور به عنوان خط مقدم تولید علم و پیشرفت و توسعه کشور باید راه حل های مناسب را برای حل مشکلات کشور ارئه دهند، گفتند: متاسفانه در حال حاضر دانشگاه ها سطح اختیارات دانشگاه ها با امکانات در اختیار برای حل مشکلات پیش روی آن ها تناسب ندارد و  همین عدم انعطاف کار را دشوار می کند.

رئیس دانشگاه با بیان این مطلب که می باید از تجربیات دنیا استفاده نمود، افزود: در بسیاری از مجامع علمی دنیا، دانشگاه ها در تامین منابع مالی خود مستقل هستند و این منابع را از حکومت ها و دولت ها تامین نمی کنند به همین دلیل کمتر دستخوش نوسانات مالی و بودجه دولت ها قرار می گیرند.

ایشان در ادامه با توجه به مشکلات مالی حال حاضر دانشگاه ها بیان کردند: ما در دانشگاه ها باید به بهره وری مناسب و تولید علم بپردازیم و بر روی پژوهش ها و توسعه علمی و آموزشی کشور متمرکز شویم اما با این روند فعلی هر ساله نگران تامین مالی حداقلی و اداره امور جاری دانشگاه ها از جمله امور پشتیبانی، رفاهی و حقوق و دستمزدها و .... هستیم و از رسالت اصلی خود باز می مانیم. و اکنون این سوال مطرح است که  ایا واقعا با وضعیت فعلی، وظایف و توقعاتی که جامعه از اموزش عالی وجود دارد قابل تحقق است؟



دکتر ثقفی افزودند: با تجربات بنده در این حوزه و اداره دانشگاه می بایست به سمت هدفمندی یارانه آموزشی و همچنین شفاف شدن وضعیت مالی دانشگاه ها، حرکت کنیم و معتقدم این کار شدنی است و می بایست مدلی برای آن در دانشگاه ها ارائه گردد.

رئیس دانشگاه در پایان سخنان خود گفتند: ما باید از ظرفیت هیات های امنا در جهت مطالبه گری و استقلال عمل دانشگاه ها استفاده کنیم و خود را از بدنه و ساختار اجرایی کشور به مانند دیگر مجامع علمی جهان جدا سازیم و مستقل عمل کنیم.

سپس دکتر به نژاد ضمن تشکر از سخنان دکتر ثقفی بیان کرد: شرایطی که در آن قرار داریم با آنچه که از دانشگاه ها توقع و انتظار می رود بسیار فاصله دارد و باید یک راه حل دیگری همچون: پرداخت یارانه آموزشی و پرداخت وام های تحصیلی برای این موضوعات بیندیشیم و انشاالله این موضوع به عنوان یکی از دستورات جلسات آتی این نشست قرار خواهد گرفت.




در ادامه ی این جلسه، حاضرین در نشست پیرامون دستورکار جلسه و مطالب مطرح شده، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در پایان این نشست، معاونین دانشجویی دانشگاه ها، ضمن حضور در کنار مزار شهدای گمنام دانشگاه، با ارمان های بلند شهیدان تجدید میثاق نمودند و نشست با اقامه نماز و صرف ناهار به اتمام رسید.