عمومی | معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

تلاش برای دستیابی به سهم مناسبی از بازارهای داخلی و بین‌المللی


صندوق توسعه فناوری‌های نوین در پارک فناوری پردیس معاونت علمی تا امروز ۱۱ سال است که تلاش دارد هر طرح مبتنی بر فناوری بتواند به سهم مناسبی از بازارهای داخلی و بین‌المللی دست یابد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق توسعه فناوری‌های نوین به عنوان ارائه کننده متنوع‌ترین خدمات مالی تجاری‌سازی فناوری در کشور، بر مبنای آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰۰ قانون برنامه سوم توسعه کشور و اساسنامه مصوب هیات محترم وزیران، از بهمن ۱۳۸۶ تاسیس شده است.

این صندوق که در پارک فناوری پردیس معاونت علمی فعالیت می‌کند، تاکنون پس از گذشت ۱۱ سال توانسته است از طریق بهره‌مندی از مشاوران خبره و شبکه همکاران خود در زیست‌بوم فناوری کشور، تاثیر قابل‌توجهی به‌منظور رفع دغدغه‌های تامین مالی شرکت‌های فناور، ایجاد کند.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نهادهای متولی توسعه فناوری، نحوه تخصیص و هزینه‌کرد منابع مالی به‌صورت موثر، سریع، هدفمند و تخصصی به طرح‌های فعال در حوزه علم و فناوری در اقصی نقاط کشور است. از این رو صندوق توسعه فناوری‌های نوین با دارا بودن اختیارات قانونی و با حمایت دستگاه‌های اجرایی و پارک‌های فناوری، شرکت‌های فناور را در تجاری‌سازی محصولات خودیاری می‌کند.

سهامداران این صندوق، پارک فناوری پردیس معاونت علمی ریاست جمهوری؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ شرکت کارآفرینی و فناوری ایران (کفا)؛ موسسه توسعه فناوری نخبگان؛ موسسه توسعه علم و فناوری ایرانیان هستند.

ماموریت صندوق توسعه فناوری‌های نوین ارائه خدمات مالی به‌منظور کمک به تولید، توسعه و فروش فناوری‌های نوین است. با توجه به چشم‌انداز این صندوق پیش‌بینی می‌شود هر طرح مبتنی بر فناوری با شرط توجیه‌پذیر بودن بتواند به سهم مناسبی از بازارهای داخلی و بین‌المللی دست یابد.

اهداف

صندوق توسعه فناوری‌های نوین با هدف جبران عدم تمایل نهادهای مالی سنتی (همچون بانک‌ها) برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان به دلیل ریسک بالای آنها تاسیس شده است.

از دیگر اهداف صندوق توسعه فناوری‌های نوین می‌توان به جبران خلاء ناشی از فقدان ادبیات مشترک بین بانک‌ها و محققان و نوآوران خصوصاً در مسائل مربوط به دانش فنی؛ ایجاد کسب‌وکارهای جدید در حوزه‌های مختلف فناوری‌های پیشرفته؛ تسریع در فرایند تبدیل ایده به ثروت (نوآوری) و جلوگیری از بروکراسی معمول اشاره کرد.

این صندوق همچنین با هدف توانمندسازی و مشاوره شرکت‌های فناور برای پیشبرد اهداف خود (مشاوره مالی، امور مالیات و بیمه، پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت کیفیت، برنامه‌ریزی و کنترل هزینه و غیره) فعالیت می‌کند.

فعالیت

اساس فعالیت صندوق توسعه فناوری‌های نوین بر مبنای ارائه خدمات مالی و تسهیلاتی به اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت یارانه، تسهیلات کوتاه‌مدت و بلندمدت، پرداخت تمام یا بخشی از سود تسهیلات و جرائم متعلقه و ارائه خدمات ضمانت‌نامه‌های برای اجرای طرح‌های پژوهشی، فناوری، نوآوری و تجاری‌سازی نتایج پژوهش‌ها است.

جذب و یا هدایت منابع مالی دولتی، بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز و سایر صندوق‌ها در راستای اهداف و وظایف و اختیارات صندوق؛ سرمایه گذاری خطرپذیر ( VC ) در طرح‌های پژوهشی و فناوری؛ مشارکت و سرمایه‌گذاری در ایجاد، توسعه، راهبری و توانمندسازی شرکت‌های پژوهشی و فناوری و دانش‌بنیان از دیگر فعالیت‌های این صندوق محسوب می‌شود.

همچنین این صندوق ماموریت تضمین پرداخت تعهدات و اقساط طرح‌های پژوهشی و فناوری در قرارداد به منظور تسریع و تسهیل در اجرای طرح‌ها و قراردادها به‌منظور جلوگیری از وقفه در اجرای طرح‌ها را نیز بر عهده دارد.

همکاری با موسسات و نهادهای داخلی و خارجی و عضویت در مجامع تخصصی مرتبط در راستای اهداف صندوق؛ اخذ و اعطای کارگزاری و عاملیت منابع مالی اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی در حوزه پژوهش و فناوری دیگر اقدامات صندوق توسعه فناوری‌های نوین است.

از جمله فعالیت‌های دیگر این صندوق می‌توان به ارائه خدمات ارزیابی و امکان‌سنجی طرح‌های کسب‌وکار و نظارت، ارزش‌گذاری پروژه‌ها و طرح‌های پژوهشی و فناوری؛ مشارکت در تدوین سیاست‌ها و اولویت‌ها و مقررات مرتبط با اهداف صندوق‌ها در کشور و کمک به ساماندهی و هم‌افزایی حمایت‌های موجود در کشور اشاره کرد.

پایان پیام/۲۹