عمومی | پژوهشگاه علوم ورزشی

اعلام آمادگی پژوهشگاه علوم ورزشی برای کمک به استعدادیابی فدراسیون‌ها

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم ورزشی، دکتر علی شریف نژاد درباره هدف پژوهشگاه از برپایی نشست هم‌اندیشی بررسی رویکردهای نوین در استعدادیابی ورزشی، گفت: بر اساس اهداف پژوهشگاه و سیاست‌گذاری‌هایی که انجام‌شده تلاش بر این است تا سطح دانش فنی در حوزه‌های مختلف ورزشی را ارتقاء دهیم و در این راستا در پژوهشگاه علوم ورزشی کارگروه استعدادیابی ورزشی و استعداد پروری تشکیل‌شده که در این کارگروه با حضور اساتید علمی و همچنین روسای برخی از فدراسیون‌ها سعی داریم آخرین یافته‌های حوزه استعدادیابی را موردبحث و تبادل‌نظر قرار دهیم.
دکتر علی شریف نژاد درباره هدف پژوهشگاه از برپایی نشست هم‌اندیشی بررسی رویکردهای نوین در استعدادیابی ورزشی، گفت: بر اساس اهداف پژوهشگاه و سیاست‌گذاری‌هایی که انجام‌شده تلاش بر این است تا سطح دانش فنی در حوزه‌های مختلف ورزشی را ارتقاء دهیم و در این راستا در پژوهشگاه علوم ورزشی کارگروه استعدادیابی ورزشی و استعداد پروری تشکیل‌شده که در این کارگروه با حضور اساتید علمی و همچنین روسای برخی از فدراسیون‌ها سعی داریم آخرین یافته‌های حوزه استعدادیابی را موردبحث و تبادل‌نظر قرار دهیم .
وی گفت: در این جلسه با حضور پروفسور پیون هان رئیس دپارتمان استعدادیابی دانشگاه هلند و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی که در بحث استعدادیابی فعالیت می‌کنند و همچنین برخی از اساتید علمی دانشگاه‌ها به دنبال آن هستیم تا روش‌های نوین استعدادیابی ورزشی را موردبررسی قرار دهیم و آن را به‌روزرسانی کنیم .
وی اضافه کرد: این کارگروه تخصصی که از امروز فعالیت خود را در پژوهشگاه آغاز کرده است هدفش به‌روزرسانی روش‌های نوین استعدادیابی در دنیاست تا بتوانیم از طریق این اطلاعات و با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های اجرایی فعالیت‌های جدیدی را در خصوص استعدادیابی آغاز کنیم .
شریف نژاد ادامه داد: در دهه ۷۰ اولین پروژه‌های تحقیقاتی در گرایش‌های مختلف علوم ورزشی در حوزه استعدادیابی انجام‌شده است و این مسئله همیشه از دغدغه‌های اصلی پژوهشگاه بوده تا بتوانیم در این زمینه اطلاعات به‌روز دنیا را در اختیار فدراسیون‌های ورزشی قرار دهیم. در حال حاضر با رویکرد جدید بین‌المللی و تعاملاتی که با دنیا درزمینه استعدادیابی داریم تلاش خواهیم کرد گام‌های موثری درزمینه استعدادیابی ورزشی برداریم. الآن پژوهشگاه به دنبال آن است تا این مسئله را متمرکز و هدایت نماید .
وی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه اعلام آمادگی می‌کند که به‌عنوان یک مشاور علمی آخرین یافته‌ها و اطلاعات علمی را در اختیار فدراسیون‌ها که تمایل به همکاری با ما در زمینه استعدادیابی دارد قرار دهد. البته باید بگویم این مسئله زمان‌بر است و در بهترین حالت ممکن پنج‌تا ۱۰ سال آینده نتایج کار آن به‌صورت پژوهشی مشخص می‌شود و ما نمی‌توانیم بگوییم که برای المپیک ۲۰۲۰ می‌توانیم در زمینه استعدادیابی کار خاصی انجام دهیم .
رئیس پژوهشگاه علوم ورزشی تصریح کرد: یکی دیگر از رویکردهایی که در این جلسه شاهد آن بودیم حضور نمایندگان وزارت ورزش، آکادمی ملی المپیک، اداره کل تربیت بدنی، بنیاد ملی نخبگان و روسای برخی از فدراسیون‌های ورزشی بود که نشان از تعامل علم و عمل بین پژوهشگاه و دستگاه‌های اجرایی است. ما همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی خود را موضوع استعدادیابی عنوان می‌کردیم و امیدوارم با تشکیل این کارگروه تخصصی بتوانیم در جهت کمک به فدراسیون‌ها گام موثری را برداریم و شاهد استعدادیابی به صورت علمی در آینده باشیم .
وی در پایان گفت: سعی داریم موضوع استعدادیابی را با هدایت وزارت ورزش و جوانان به صورت عملیاتی در رشته‌های مختلف ورزش به اجرا درآوریم. البته پژوهشگاه علوم ورزشی تنها می‌تواند مشاوره‌های تخصصی به فدراسیون‌ها و وزارت ارائه دهد و کار اجرایی توسط وزارت ورزش و جوانان انجام می‌شود. ماهیت پژوهشگاه کارهای پژوهشی است و ما دنبال کار اجرایی نیستیم. پژوهشگاه به عنوان بازوی مشاور در زمینه استعدادیابی در کنار دستگاه‌های اجرایی و فدراسیون‌های ورزشی خواهد بود. هدف ما بر این است تا بتوانیم کار استعدادیابی را به صورت علمی به ویژه با رویکرد آخرین یافته‌های کاربردی در دنیا دنبال کنیم و در نهایت اجرای کار را به وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون‌های ورزشی بسپاریم. امیدوارم که بتوانیم در آینده در خصوص استعدادیابی علمی به نتایج خوبی دست پیدا کنیم .
منبع : ایسنا