عمومی | فرهنگستان علوم

برگزاری بیست و یکمین جلسه کمیسیون پیشبرد ریاضیات فرهنگستان

بیست و یکمین جلسه کمیسیون پیشبرد ریاضیات فرهنگستان علوم روز پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷ به ریاست آقای دکتر محمدرضا عارف ریاست کمیسیون برگزار شد.

در ابتدای جلسه آقای دکتر عارف ضمن خوشامدگویی به اعضا، بر ضرورت تشکیل جدی و منظم جلسات کارگروه و تدوین گزارش های مستند از مباحث اساسی، مطابق با اهداف کمیسیون، تاکید کرد تا ضمن بحث و جمع بندی موضوعات در کمیسیون، نتایج برای مسئولان ذیربط ارسال گردد. در ادامه آقای دکتر مگردیچ تومانیان رئیس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم مطالبی پیرامون افت کیفی و عدم علاقه به تحصیل در رشته ریاضی در دبیرستان ها بیان کرد و این مسئله را تهدیدی جدی برای رشته های ریاضی و مهندسی در دانشگاه ها برشمرد و در ادامه راهکارهایی برای برون رفت از این وضعیت برشمرد. ایشان همچنین اظهار داشت که حذف امکان استخدام فارغ التحصیلان علوم پایه در آموزش و پرورش (آیین نامه دانشگاه فرهنگیان) بر علاقه دانش آموزان و استقبال آنان به رشته ریاضی اثر منفی می گذارد. پس از بحث و تبادل نظر و تاکید بر اهمیت اتخاذ تصمیم سریع در این خصوص، مقرر شد جلسه آینده کمیسیون روز پنجشنبه دوم اسفندماه ۱۳۹۷ مختص این موضوع برگزار و از وزیر آموزش و پرورش، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش، رئیس دانشگاه فرهنگیان، نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و نماینده کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برای شرکت در جلسه دعوت شود. قرار شد آقایان دکتر رجالی و دکتر تومانیان گزارش مستندی از جمع بندی مباحث در جلسه ارائه دهند. پس از آن با عضویت حقوقی اتحادیه انجمن های ایرانی علوم ریاضی در کمیسیون پیشبرد ریاضیات فرهنگستان و با عضویت  حقیقی آقای دکتر حمید پزشک و خانم ها دکتر زهرا گویا و دکتر سهیلا غلام آزاد در کارگروه و کمیسیون پیشبرد ریاضیات فرهنگستان موافقت به عمل آمد.

در ادامه جلسه آقای دکتر محسن محمدزاده رئیس هیئت مدیره اتحادیه انجمن های علوم ریاضی گزارشی از برنامه ریزی های به عمل آمده برای برگزاری دومین سمینار علوم ریاضی و چالش ها ارائه و درباره اهداف و محورهای همایش توضیحاتی بیان کردند و اظهار داشتند که سمینار مزبور روزهای ۵ و ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد. آقای دکتر رجالی نیز گزارشی از معضل کنکور و نتیجه منفی آن در عدم توجه به مفاهیم اساسی و استدلال در مدارس ارائه و ضمن بیان مشکلات سهمیه بندی و همچنین استاندارد نبودن آزمون ها تاکید کرد که برای حل این معضل باید تصمیم عاجل اتخاذ گردد. در ادامه با تصریح بر اینکه آزمون های تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها نیز مشکلات اساسی پدید آورده است، قرار شد اولاً آقای دکتر رجالی در جلسه آینده کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گزارش ارائه کند و ثانیاً کارگروهی با حضور آقایان دکتر جعفر توفیقی، دکتر پرویز جبه دار مارالانی، دکتر مگردیچ تومانیان، دکتر علی رجالی و ۳ نماینده از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نمایندگان وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش تشکیل شود و طرحی در این خصوص تهیه و به کمیسیون ارائه گردد. قرار شد نخستین جلسه کارگروه روز پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ در فرهنگستان علوم تشکیل شود. آقای دکتر سیدمنصور واعظ-پور رئیس انجمن ریاضی ایران نیز در این جلسه نکاتی پیرامون اجرای طرحی برای تولید استانداردهای ریاضیات مدرسه ای ارائه کرد. آقای دکتر محمدزاده هم نکاتی پیرامون طرح نظام آمارشناسی بیان کرد. قرار شد چنانچه طرح آماده است برای ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ارسال شود. در بخش پایانی نشست درخصوص مشکلات خانه های ریاضیات تبادل نظر شد. قرار شد پیگیری شود که سال آینده نامه کمیسیون مجدداً در دستور کار شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد. در پایان مقرر شد از سال آینده جلسات کمیسیون هر ۶ هفته یک بار برگزار شود.

گالری تصاویر

روابط عمومی فرهنگستان علوم