عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

دکتر رسول زارع  معاون پژوهش و فناوری در همایش "بررسی اثرات به کارگیری سایبان در کاهش اثرات تنش های محیطی" افزایش ۳۰ درصدی عملکرد در عرصه باغداری را از جمله مزیت های اجرای این طرح برشمرد

دکتر رسول زارع  معاون پژوهش و فناوری در همایش "بررسی اثرات به کارگیری سایبان در کاهش

اثرات تنش های محیطی" افزایش ۳۰ درصدی عملکرد در عرصه باغداری را از جمله مزیت های اجرای این طرح برشمرد

همایش یک روزه دفتر امور پژوهشی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در راستای تشریح طرح کلان " اثرات به کارگیری سایبان در کاهش خسارت تنش های محیطی در باغ های کشور " ، با حضور دکتر رسول زارع معاون پژوهش و فناوری سازمان ، دکتر داراب حسنی رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور، دکتر بنی عامری مجری طرح توسعه گلخانه های کشور، دکتر دانشیان مدیرکل دفتر امور پژوهشی، دکتر نیکویی سرپرست دفتر امور اقتصادی، مجریان پروژه های مربوطه، رئیسان موسسه ها و پژوهشکده های مرتبط  روز سه شنبه ۹ بهمن ماه جاری در سالن فجر سازمان  برگزار شد.

دکتر رسول زارع معاون پژوهش و فناوری سازمان با تشریح اهداف طرح سایبان برای بهره برداران، آن را برای سال ۹۸ دارای نتایج مثبت ارزیابی کرد و  افزایش ۳۰ درصد عملکرد در عرصه باغداری را  از مزایای طرح دانست. وی طرح مذکور را از  طرح های کلان سازمان تحقیقات نام برد که در سال های اخیر بخشی از اعتبارات سازمان به آن اختصاص یافته است همچنین معاونت پژوهشی در نظر دارد در اعتبارات گرنت ویژه اعضای هیات علمی سازمان به آن توجه نماید. دکتر زارع در سخنان خود  ضوابط و آئین نامه های کاری و  تهیه گزارش نهایی را در مواردی برای محققان با قید و بندهایی توصیف نمود با این حال از ایشان  تقاضا داشت  با شوق و علاقه،  به  انگیزه پیشرفت علمی و رفع  نیاز بخش کشاورزی، اجرای طرح را برعهده گیرند تا از این طریق هم مشکل بهره بردار حل شود و هم منفعتی برای جامعه حاصل گردد. معاون سازمان طرح سایبان را طرحی تحقیقی و توسعه ای نامید که با کمک بخش ترویج به اجرا در می آید و با تدوین بسته های ترویجی، روشهای نوین باغداری را به جامعه بهره بردار منتقل می نماید.

دکتر داراب حسنی رئیس موسسه تحقیقات  علوم باغبانی کشور با تشریح برنامه ها و محورهای های اصلی فعالیت موسسه، لزوم برنامه های جمعی  و طرح های کلان را در عرصه باغبانی کشور یادآور و آن را  منشاء اثرات مثبت دانست. وی فعالیت های موسسه را شامل بخش ژنتیک به نژادی، فناوری و مدیریت تولید و فیزیولوژی و فناوری پس از برداشت دانست و مشارکت ۷ پژوهشکده تابعه موسسه تحقیقات باغبانی و سایر موسسه های تابعه سازمان تحقیقات را از نقاط قوت طرح برشمرد. دکتر حسنی اجرای طرح سایبان را فرصت معتنمی برای همکاری با سایر محققان وزارت جهاد کشاورزی و بنیانگذاری فعالیت های پژوهشی موثر دانست. وی همکاری با دانشگاه ها و بکارگیری ظرفیت سایر پژوهشگاه ها را  از سیاست های موسسه برشمرد و در ارتباط با برون سپاری وظائف غیرحاکمیتی به بخش خصوصی، به تعداد ۳۰ قرارداد واگذاری اشاره داشت و افزود:  موسسه سعی دارد در جهت پیشرفت هرچه سریعتر کارها از توان بخش خصوصی  بهره برد.

دکتر ولی اله بنی عامری مجری طرح توسعه گلخانه ای کشور با تشریح اثرات اقتصادی و کاهش خسارت ناشی از تنش های محیطی  در این طرح بیان داشت: سال های گرمی را پشت سر می گذاریم و این امر تبخیر را بدنبال دارد که هزینه های بسیاری را به ما تحمیل می کند از طرفی شدت تابش و آفتاب سوختگی، سرمازدگی ، تگرگ، خسارت ناشی از پرندگان و حشرات ، آفات و از دست رفتن فرصت های شغلی از دیگر  معضلاتی است که  تولیدات کشاورزی را تهدید می کند و هرساله حدود ۶۰۰ هزار هکتار باغات کشور در معرض خسارتها و تنش های محیطی چه زیستی و غیر زیستی قرار دارد خوشبختانه ما می توانیم با بکارگیری انواعی مناسب از سایبانها در باغات، از خسارات بیشتر جلوگیری نماییم. وی با ارائه تجربیاتی  از  پوشش توری باغات جهرم،  باغ مرکبات و تجهیزات و انواع توری، گزارشی از  تاثیر مثبت طرح در کاهش خسارت در درختان میوه، سبزی و گیاهان زینتی بیان داشت و افزود : هم اکنون دفتر  ۱۳ طرح در قالب ۴۶ پروژه و ۲۳ محصول در ۱۷ استان در دست اجرا دارد و با همکاری سازمان تحقیقات و موسسه های تابعه و دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی، همکاری های بیشتری را به اجرا خواهد گذارد.

روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی