عمومی | مرکز آموزش عالی شهید رجایی بابل

در گفت وگو با سرپرست مرکز هوشمندسازی دانشگاه فرهنگیان : حفظ جایگاه فرابخشی مرکز هوشمندسازی راهی روشن به سوی آینده

مهندس رضایی، سرپرست مرکز هوشمندسازی دانشگاه فرهنگیان، در گفت وگو با روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، به تشریح جایگاه، وظایف و عملکرد این مرکز و آخرین دست آوردها و تحولات در حوزه فن آوری اطلاعات پرداخت.

وی خاطر نشان کردند: مرکز هوشمندسازی، به عنوان یکی از واحدهای ذیل ریاست دانشگاه، عهده دار مجموعه فعالیت­هایی است که به شکل فرامعاونتی، با تمامی حوزه­ های صفی و ستادی در ارتباط است و حفظ جایگاه فرابخشی مرکز هوشمندسازی راهی روشن به سوی آینده است. این مرکز متشکل از دو مدیریت می­باشد. یکی از مدیریت­های این مرکز، که خدمات خود را به همه معاونت­ها و واحدهای دانشگاه ارائه می­نماید، مدیریت فن آوری اطلاعات و ارتباطات است.

رضایی ادامه داد: مدیریت فن آوری اطلاعات و ارتباطات، مجموعه کارهای نرم افزاری، سخت افزاری، ارتباطات و شبکه و موارد فنی پایگاه­های اطلاع رسانی را عهده دار است.

مدیریت دیگر این مرکز، مدیریت یادگیری الکترونیکی است که برگزاری دوره ­های آموزشی الکترونیکی آنلاین و آفلاین، برگزاری آزمون­های مختلف سراسری دانشگاه نظیر آزمون سرپرستان خوابگاه­ها، برگزاری وبینارهای تخصصی و علمی و برگزاری سلسله جلسات گپ­های مجازی از جمله فعالیت­های این مدیریت است.

سرپرست مرکز هوشمندسازی، درباره آخرین اقدامات و دست آوردهای این مرکز در مدیریت فن آوری اطلاعات و ارتباطات اظهار داشت: یکی از آخرین اقداماتی که هم اکنون پیگیر آن هستیم و ان­شاءالله به زودی شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود، یکپارچه ­سازی سامانه ­های اداری و مالی و پرسنلی دانشگاه است که با تشکیل کارگروه در این خصوص، طرح آن مصوّب شده و مراحل اجرایی آن در حال انجام است.

وی امنیت را یکی دیگر از مسائل مهم در حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات خواند و یکی دیگر از اقدامات مهم و جدید در مدیریت فن آوری اطلاعات و ارتباطات را پیاده سازی سامانه مدیریت امنیت اطلاعاتs ISMخواند و گفت: سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ابزاری برای شناسایی، مدیریت و به حداقل رساندن احتمال وقوع تهدیداتی است که امروزه سازمان­ها به واسطه از دست دادن اطلاعات خود با آنها مواجه هستند و اهمیت دوچندان این سیستم در دنیای امروز امری غیرقابل انکار است. مرکز هوشمندسازی دانشگاه فرهنگیان نیز بنا بر الزامات بخشنامه­ های بالادستی، در حال اجرای این طرح می­باشد و به یکی از نخستین دانشگاه­های پیشرو و بهره بردار کشور از این سیستم مبدل شده است.

وی در ادامه، با اشاره به راه اندازی بیش از ۲۵ سامانه و زیرسامانه در دانشگاه فرهنگیان، ابراز داشت: سامانه آموزش، سیستم مدیریت محتوای پورتال، سامانه نشر مجلات علمی، سامانه مکاتبات اداری، سامانه همایش­ها، سامانه کتابخانه، سامانه بالندگی و پست الکترونیکی از جمله سامانه­ های دانشگاه به شمار می روند.

سرپرست مرکز هوشمندسازی، در ادامه، با اشاره به یکی دیگر از سامانه­ های مهم دانشگاه فرهنگیان، بیان کرد که سامانه پژوهشی یا همان سامانه سجفای سابق، تا به امروز، فراز و نشیب­های فراوانی را تجربه کرده که به همت همکاران مرکز هوشمندسازی بومی­ سازی شده است و برای برگزاری جشنواره ­ها و مسابقات فرهنگی و همچنین برخی امور حوزه نظارت و ارزیابی و بالندگی از بستر آن استفاده می­شود.

مهندس رضایی همچنین ابراز داشتند که یکی از اقداماتی که برای راحتی کاربران در دست انجام است، طراحی سامانه هدف (هوشمندسازی دانشگاه فرهنگیان) است که به عنوان چتری بر تمام سامانه ­های دانشگاه استقرار خواهد یافت تا کاربران دانشگاه، برای ورود به حساب کاربری خود با سامانه ­های متفاوت مواجه نشوند.

مهندس رضایی ادامه داد: سامانه های مکاتبات اداری، فیش حقوقی، سامانه مالی، سامانه پرسنلی، حضور و غیاب، کارگزینی، سامانه اسکان و سامانه آمار از دیگر سامانه های حوزه اداری و مالی دانشگاه به شمار می رود که به بهره­ برداری رسیده است. همچنین سامانه تغذیه، سامانه سلامت، سامانه سلامت روان از جمله اصلی­ترین سامانه ­های دانشجویی به شمار می­روند.

وی همچنین به راه ­اندازی سامانه میز خدمت اشاره داشتند و تاکید کردند که ان­شاءا... در آینده تمامی فرایندهای درخواست مربوط به ارباب رجوع در سطح کشور بصورت الکترونیکی ثبت و پیگیری شود.

وی  راه ­اندازی SIEM برای ذخیره و آنالیز و بررسی Log ها و اجرای امنیت اطلاعات در راستای اجرای استاندارد ISO۲۷۰۰۱ و همچنین راه ­اندازی سامانه­ های آموزشی در حوزه فناوری اطلاعات و مجازی­ سازی جهت ارتقای سطح علمی کارشناسان هوشمندسازی سراسرکشور را از جمله اقدامات مهم دیگر مرکز نام بردند.

سرپرست مرکز هوشمندسازی، درباره آخرین اقدامات و دست آوردهای این مرکز در مدیریت یادگیری الکترونیکی نیز اظهار داشت در مدیریت یادگیری الکترونیکی نیز راه ­اندازی سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه (LMS) و سامانه شبکه اجتماعی دانشگاه تحت عنوان شبکه مجازی یادگیری معلمان (شمیم) ویژه دانشجومعلمان، جهت ارائه محتوای آموزشی موردنیاز دانشجویان و جذب و نگهداشت دانشجومعلمان حتی به دانش ­آموختگان به منظور ایجاد ارتباط، تولید محتوا و انتقال تجربیات از جمله آخرین اقدامات و دست آوردهای این مدیریت می­باشد. یکی از ویژگی­های اصلی این شبکه اجتماعی، اختصاصی بودن آن برای دانشجومعلمان، استادان و کارکنان دانشگاه است. رویکرد این شبکه اجتماعی، بیشتر به حمایت علمی دانشجومعلمان اختصاص دارد تا بتوانند در فعالیت­های خود در شبکه ­های مجازی مختلف، از قابلیت­های این شبکه برخوردار باشند. این شبکه اجتماعی دانش محور، که در بستر وب طراحی شده، دارای نسخه­های تحت گوشی­های هوشمند نیز هست.

رضایی یکی دیگر از اهداف مهم مرکز هوشمندسازی دانشگاه را راه ­اندازی شبکه اختصاصی و برقراری ارتباط فیبرنوری میان سازمان مرکزی و پردیس­ها و مراکز استان­ها بیان و اظهار امیدواری کرد که با تشکیل کارگروه تخصصی، اجرای ارتباط فیبرنوری بین ۳۱ مدیریت استان مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد و در چند فاز برنامه ­ریزی شده و به عنوان یکی از پروژه ­های برنامه عملیاتی سال ۹۸ در نظر گرفته شود.

رضایی در تشریح مزایای اجرایی شدن این طرح عنوان داشت که تاکنون شبکه تمام دانشگاه­های فرهنگیان کشور به صورت مستقل راه ­اندازی شده است و اینترنت اکثر این مراکز به صورت بی سیم تامین می­شود که با وجود استفاده خوبی که از آنها داشته ایم، فاقد کیفیت و پایداری ارتباطات از طریق فیبرنوری هستند که با تحقق این پروژه در سال­های آتی، سرعت بیشتر و کیفیت و پایداری بالاتر در شبکه اینترنت، راه­اندازی متمرکز سامانه­ها، از امتیازات آن به شمار می رود.

رضایی، یکی از مهم ترین اهداف دانشگاه در حوزه هوشمندسازی را، تدوین سند راهبردی هوشمندسازی دانست و خاطرنشان کرد این سند می­تواند چشم انداز خوبی در این حوزه برای دانشگاه ترسیم نموده و استراتژی های لازم را برای حرکت از وضعیت کنونی به سمت وضعیت مطلوب مشخص کند.