آنچه مهم بوده و نگاه مقام معظم رهبری می باشد، آن است که خروجی دانشگاه فرهنگیان باید یک مربی باشد و نه صرفاً معلمی که شان او تنها تدریس یک محتوای خاص است
سومین دوره آموزشی – مهارتی ائمه جماعت پردیس ها و مراکز تابعه دانشگاه فرهنگیان، صبح سه شنبه ۹ بهمن ماه ۱۳۹۷ در مشهد مقدس با حضور حجت الاسلام والمسلمین کرمی مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، حجت الاسلام والمسلمین دادگر مسئول نهاد دانشگاه فرهنگیان(سازمان مرکزی)، دکتر نیری سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی و حجت الاسلام والمسلمین میرزایی مسئول نهاد پردیس های استانی خراسان رضوی آغاز به کار کرد.
در ابتدای این برنامه، مدیر امور پردیس های خراسان رضوی ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان در این دوره آموزشی و تشکر از دغدغه ها، اهتمام، جدیت و برنامه ریزی حجت الاسلام والمسلمین دادگر، اظهارکرد: افتخار داریم به یمن هم جواری با مضجع نورانی آقا امام رضا(علیه السلام) علاوه بر ماموریت های ذاتی دانشگاه فرهنگیان، میزبانی برخی برنامه های کشوری را که به جز انجام ماموریت اداری، شان اصلی آن خادمی زائرین آقا امام ضا(علیه السلام) است را داریم.
وی با ذکر این که هرچند شرایط در استان خراسان رضوی با شرایطی که باید در دانشگاه فرهنگیان باشد، فاصله دارد، افزود: در این استان در مجموع با ۲ پردیس، ۴ واحد دانشگاهی با ۴۰۰۰ دانشجو، ۶۴ عضو هیات علمی و ۳۰۰ استاد مدعو، نسبت به کل کشور شرایط و امکانات خوبی داریم و خدا را شاکریم.
نیری ادامه داد: در طول سابقه ۳۶ سال خدمت در دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش، دو دیدگاه در مورد تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش و تربیت معلم در تقابل با یکدیگر وجود داشته است. یک نگاه این است که لزومی ندارد که خود سازمان دانشگاه داشته باشد و به تربیت معلم روی آورد در حالی که می تواند از خروجی های دانشگاه های دیگر استفاده کند که این نگاه موجب افول تربیت معلم و کاهش دانشجو در آن می شود. نگاه دوم این است که معلمی، حرفه ای متفاوت از سایر مشاغل بوده که با داشتن یک سری اطلاعات حاصل نمی شود. معلمی یک رشدیافتگی و مجموعه شایستگی هایی می خواهد که مکان خاص، برنامه خاص و محتوای خاص می طلبد و دانشگاه فرهنگیان با این نگاه در حال حاضر رونق گرفته است. خدا را شاکریم که مقام معظم رهبری شاید در راس این نگاه هستند و خوشبختانه دکتر خنیفر بسیار هوشمندانه از این ظرفیت استفاده نموده و این نگاه و گفتمان را در کشور گسترش داده اند.
وی با بیان این که ما که در دانشگاه فرهنگیان متولی هستیم، باید بسیار مراقب باشیم به نقطه ای نرسیم که آن نگاه اول بگوید که چه فرقی بین این دو نگاه هست و نتیجه نگاه شما چه شد؟ تاکیدکرد: آنچه مهم هست و نگاه مقام معظم رهبری می باشد آن است که خروجی دانشگاه فرهنگیان، باید یک مربی باشد و نه صرفاً معلمی که شان او تنها تدریس یک محتوای خاص باشد و سند تحول بنیادین به خوبی به این اشاره کرده و معلم را مساوی مربی تعریف کرده است. بنابراین همه باید دغدغه داشته باشیم و حضار محترم که در کنار انجام فریضه نماز، نقش پرورشی نیز دارند باید دغدغه بیش از این داشته باشند.
سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در ادامه با اشاره به طبقه بندی سرمایه در دنیا به انواع مختلفی چون سرمایه مالی، میزان ارز و پول، سرمایه مادی (فیزیکی)، به این معنی که چقدر سد یا پل، بیمارستان و کارخانه وجود دارد، سرمایه طبیعی، سرمایه فرهنگی،نظام های فرهنگی یک کشور، سرمایه انسانی، یک کشور چقدر متخصص دارد، بیان داشت: اما سرمایه ای داریم به نام سرمایه اجتماعی، که آن را نمی شود وارد کرد یا با پول تهیه کرد. سرمایه های اجتماعی در تعاملات و در نقش آفرینی های اجتماعی شکل می گیرد و زیرساخت سرمایه اجتماعی اعتماد هست؛ سرمایه اجتماعی یک کشور به این برمی گردد که افراد چقدر به یکدیگر اعتماد دارند، چقدر به هم احترام گذاشته و همدیگر را دوست دارند؛ چقدر حقوق یکدیگر را رعایت می کنند، بسیار مهم است و دانشگاه فرهنگیان باید روی آن سرمایه گذاری کند چون معلم یکی از عناصر اجتماعی است که می تواند در این سرمایه موثر باشد و نیز با غفلت می تواند به سرمایه اجتماعی آسیب بزند.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد: ان شاءالله این دوره، مشمول این جمله ارزشمند امام رضا(علیه السلام) شود که «برترین عبادت، اندیشیدن در وظیفه است و در هر کاری سه وظیفه معین است، اول، در کار خود بالاترین تخصص را کسب کردن، دوم، امانتی که در کار به فرد سپرده شده است را پاس داشتن و سوم، رضایت افرادی که برایشان کار می کنیم را حاصل کردن».