عمومی | پژوهشکده پولی و بانکی

مدیرعامل بانک ملت خبر داد؛-اتحاد استراتژیک بانک ملت با ۳ بانک

به گزارش روابط عمومی پژوشکده پولی و بانکی، محمد بیگدلی در هشتمین همایش بانک‌داری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در میزگرد اتحاد استراتژیک بانک‌ها، با بیان اینکه بحث اتحاد استراژیک بانک‌ها تا امروز شکل نگرفته، اظهار کرد: امروز هر زمان دیگری نیاز به این اتحاد داریم، چون فضای رقابتی بسیار سنگین است و با توجه به تغییرات پی‌درپی خدمات بانک‌ها، هزینه تمام‌شده خدمات افزایش می‌یابد .

وی افزود: در حوزه بانک‌داری الکترونیکی، مزیتی که وجود دارد این است که امکان بهره‌برداری از قابلیت‌ها و سخت‌افزارهای بانک‌ها و کاهش هزینه‌های زیرساختی آن‌ها فراهم است، به طوریکه بانک‌ها می‌توانند از زیرساخت‌های یکدیگر استفاده کرده و محصولات پایه‌ای را که نیاز خدمات الکترونیکی است، با اتحادی که انجام می‌دهند به اشتراک گذاشته، هزینه را کم و محصولات نهایی را با هم استفاده کنند .

مدیرعامل بانک ملت با اشاره به همکاری این بانک با بانک مهر اقتصاد، تصریح کرد: ما دو کار انجام دادیم، نخست اینکه ما امکانات خزانه‌داری از جمله نقل و انتقال مالی و تامین وجه نقد را در اختیار داریم که بانک مهر اقتصاد با ما توافق کرده و با هزینه‌ای اندک ما این کار را برایش انجام می‌دهیم و از سوی دیگر این بانک ازسوئیچ بانک ملت استفاده کرده و بدون ایجاد کانال‌های مجزا، برای مشتریان خود اقدام به ارائه خدمات می‌کنند که بهای تمام شده هر دو بانک کاهش پیدا کرده است .

بیگدلی با اشاره به اتحاد بانک ملت با سه بانک دیگر، اضافه کرد: در حال انعقاد تفاهم‌نامه با سه بانک دیگر هستیم و تفاهم‌نامه‌ آن‌ها امروز امضا می‌شود که یکی از آن‌ها با بانک آینده است .

به گفته وی، زمانی که بهای تمام شده محصولات برای بانک‌ها کاهش پیدا کند، طبیعتا مشتریان نیز از آن منتفع شده و هزینه کمتری را برای خدمات پرداخت می‌کنند .

مدیرعامل بانک ملت با بیان اینکه ما نباید منتظر این باشیم که چالش‌های اتحاد استراتژیک بین بانک‌ها آن‌ها حل شود، گفت: برای مثال سال گذشته بانک‌ها باهم توافق کردند و بانک مرکزی را در جریان قرار دادند که نرخ سپرده‌های بلندمدت را کاهش دهند، چراکه منافع تمام بانک‌ها در این بود، چند ماه این موضوع رعایت شد و بهای تمام‌شده بانک‌ها نیز پایین آمد، ولی بعد از چند ماه ادامه پیدا نکرد. بنابراین برای اینکه این چالش‌ها را اصلاح کنیم باید در این مواقع ناظر و قانون‌گذار ورود کرده و سخت‌گیری کنند .

بیگدلی افزود: بانک‌های ما هنوز به فرهنگ اتحاد استراتژیک نرسیده‌اند که بدون ورود رگولاتور بتوانند پای توافقات خودشان بمانند .

وی با بیان اینکه هدف همه بانک‌ها دولتی، آمارسازی نیست، اظهار کرد: اتفاقا بانک‌های خصوصی بیشتر در این وادی می‌روند که هزینه‌ها را افزایش دهند، اینکه بانک‌ها بخواهند آمار و ارقام را بالا ببرند، در دوره‌هایی خیلی پررونق بود، اما اکنون کم‌رنگ شده و روز به روز هم کمرنگ‌تر می‌شود .

به گفته مدیرعامل بانک ملت اگر دستگاه نظارتی به این نکته سخت‌گیرانه‌تر وارد شود، این چالش می‌تواند حل شود.