عمومی | دانشگاه علم و صنعت ایران

وزیر ارتباطات در همایش فناوری فضایی: با مشارکت دانشگاه ها دانش فضایی را ترویج خواهیم کرد

وزیر ارتباطات در همایش فناوری فضایی: با مشارکت دانشگاه ها دانش فضایی را ترویج خواهیم کرد


اولین همایش ملی «فناوری فضایی و کاربردهای آن»، نهم بهمن ماه ۱۳۹۷ با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیر شورای عالی امنیت ملی در دانشگاه علم و صنعت ایران گشایش یافت.
این همایش هشتم تا دهم بهمن ماه ۱۳۹۷ در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) دانشگاه برگزار می شود. در مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی فناوری فضایی و کاربردهای آن، ابتدا دکتر ذاکری (رییس دانشگاه) به عنوان میزبان به مهمانان و مدعوین خیر مقدم گفت. پس از آن کلیپی از فعالیت های فضایی در کشور در زمینه ساخت و پرتاب ماهواره به نمایش درآمد. ماهواره نوید علم و صنعت، اولین ماهواره بومی کشور است که طراحی و ساخت آن توسط دانشگاه علم و صنعت ایران و به دست محققان این دانشگاه صورت پذیرفت.
در ادامه مراسم افتتاحیه، مهندس آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) سخنرانی کرد. وی با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، صنعت فضایی را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و ابراز خوشحالی کرد که چنین همایشی برای پیگیری توسعه کاربردهای صنعت فضایی در زندگی روزمره مردم در مجموعه دانشگاه علم و صنعت ایران در حال برگزاری است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر نقش و تاثیر صنعت فضایی در مدیریت بهینه بسیاری از بحران ها، افزود: علاوه بر کمک به مدیریت بحران هایی مانند کم آبی و خشکسالی در کشور و یا مدیریت کشاورزی و کاشت محصولات، صنعت فضایی در مدیریت بهینه محیط زیست نیز کاربرد بسیاری دارد. وی تصریح کرد باید دستاوردهای این صنعت را عملی کنیم و گفت: از یک و نیم سال گذشته در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محور کار را توسعه کاربرد صنعت فضایی قرار داده ایم و به کمک پژوهشگاه فضایی و بر پایه معلوماتی که از قبل فراهم شده بود، این فرآیند را آغاز کردیم و اکنون در عرصه کشاورزی، پایش ۶ محصول آغاز شده است. همچنین  اولین تفاهم نامه ما با محیط زیست به منظور پیشگیری از آتش سوزی و اطفاء حریق پارک ملی گلستان امضا و با استفاده از دانش فضایی در حال پیاده سازی و اجراست. پروژه مدیریت منابع آب و توزیع فنی حق آبه نیز در پژوهشگاه فضایی آغاز شده و اینها میسر نمی شد مگر آنکه زیرساخت مناسبی وجود می داشت و انچه حایز اهمیت است، تقویت این رویکرد است.


مهندس آذری جهرمی تصریح کرد: مدیران کشور باید بدانند دانش فضایی چه کاربردهایی در عرصه مدیریت آنها دارد و حرکتی که امروز در دانشگاه علم و صنعت ایران با برگزاری این همایش آغاز شد، ترویج کاربردهای صنعت فضایی است. وی با تاکید بر تقویت رویکرد بهره‌مندی از فناوری فضایی در بخش‌های مختلف اقتصادی، یادآور شد: یکی از موضوعات در دستور کار ما توسعه کسب‌ و کارهای فضایی است که در این زمینه در تلاش هستیم تا بخش خصوصی از منابع در دسترس استفاده کنند و جامعه را از خدمات ‌دهی به کسب و کارهای دیگر و ایجاد ثروت و اشتغال بهره مند سازد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه‌اندازی اولین پارک فناوری فضاپایه در استان مازندران خبر داد و گفت: در هفته فضایی، پارک فناوری فضایی به عنوان اولین مرکز توسعه کسب‌ وکارهای فضایی در استان مازندران ایجاد می ‌شود و در آن کلیه شرکت‌ های فعال در حوزه فناوری ‌های فضاپایه مستقر خواهند شد . وی با بیان اینکه اعتبارات زیادی برای کسب و کارهای فضاپایه گذاشته شده، تاکید کرد: این کار اثرات بزرگی بر اقتصاد کشور خواهد داشت.
مهندس جهرمی با بیان اینکه فعالیت دانشمندان در عرصه فضایی از سالها قبل آغاز شده است و بسیاری از کشور‌ها ما را در این زمینه تحریم کردند، تصریح کرد: نباید از تحقیقات در حوزه ماهواره غافل شویم و کاری که شروع شده با جدیت ادامه می یابد. وی گفت: مسیر فعالیت و کاربردی کردن فناوری فضایی اهمیت بالایی دارد و اولین گام علمی به صورت گسترده در همه دانشگاه‌ها آغاز شده است هر چند در طول هفته‌های گذشته یک تجربه ناموفق در زمینه ماهواره‌ه پیام امیرکبیر داشتیم که البته چنین تجربه‌های ناموفقی، طبیعی است. وی افزود: ما از فردای همان روز با مسئولان دانشگاه صنعتی امیرکبیر درخصوص ماهواره صحبت کردیم تا ماهواره‌ای با دقت ۴۰ برابر در دستور کار طراحی و عملیاتی شدن قرار گیرد . وی همچنین از پرتاب ماهواره «دوستی» دانشگاه شریف خبر داد و گفت: این ماهواره به زودی پرتاب خواهد شد .
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ماهواره «ظفر» دانشگاه علم و صنعت ایران، گفت: بر اساس اعلام محققان مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه، این ماهواره در شهریورماه سال آینده تحویل داده می ‌شود و امیدواریم تجربه ماهواره دوستی، در ماهواره ظفر مورد استفاده قرار گیرد. این ماهواره در مدار ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتری قرار می‌گیرد که طول عمر آن ۲.۵ تا سه سال قرار می گیرد و تصاویری با دقت حدودی ۱۵ متر رزولوشن به ما می دهد که دستاورد مهمی برای ماست.
وی گفت: ادامه داد: بعضاً در خصوص هزینه‌ بر بودن طراحی و ساخت ماهواره به ما گلایه ‌هایی می‌شود، ولی باید اعلام کنم هزینه ساخت ماهواره پیام، ۱.۲ میلیون یورو در مدت ۱۰ سال بوده است. مهندس جهرمی افزود: در این حوزه همه گروهها هم نظر هستند که این صنعت باید توسعه پیدا کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این که صنعت فناوری فضایی، صنعتی راهبردی محسوب می‌شود در خصوص کاربرد این فناوری در بخش کشاورزی، گفت: ما در  پایش به عمل آمده متوجه شدیم که در قلب کشور و در زمینی به وسعت ۷۰ هکتار، خشخاش کشت شده است که کسی از آن اطلاعی نداشت و در استان دیگری، ۷۸ هزار هکتار برنج کاشته شده  در حالی که در شرایط بحران کم آبی در دولت مصوب شده تنها در استانهای گیلان و مازندران برنج کاشته شود. وی تصریح کرد: ما داده‌های دریافت شده را در اختیار مسئولان به منظور پیگیری قرار می‌دهیم ولی اگر نسبت به محیط پیرامون خود خبری نداشته باشیم، نمی‌توانیم برنامه ‌ریزی و تصمیم ‌گیری کنیم .


مهندس آذری جهرمی با بیان این‌که در عرصه مخابرات نیز گامهای خوبی برداشته شده است، اظهار کرد: ماهواره «ناهید یک» به خوبی پیش رفته و «ناهید دو» با جدیت در حال گذراندن مراحل طراحی خود است. وی افزود: نمونه پروازی این ماهواره به‌ زودی آماده می‌شود و این ماهواره اولین ماهواره عملیاتی در لایه لئو با طول عمر دو تا ۲.۵ سال است .
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: البته ماهواره های مخابراتی دیگری نیز در حال طراحی است و در ماهواره ژئو که مالکیت مداری در اختیار حاکمیت بود به سمت ورود بخش خصوصی حرکت کردیم. وی با بیان این‌که از ۲۰ سال گذشته دولت در تلاش است تا ماهواره مخابراتی خود را در مدار قرار دهد، ادامه داد: در طول این مدت شاید بنا به دلایل محدودیت‌های موجود نتوانستیم دستاورد ملموس در این عرصه داشته باشیم که برخی از دلایل آن مربوط به آرایش ساختاری است، ولی جمهوری اسلامی ایران درصدد است تا ماهواره مخابراتی خود را در لایه ژئو برای ارائه خدمات تلویزیونی و مخابراتی قرار دهد .

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان با اشاره به برگزاری اولین همایش ملی فناوری فضایی و کاربرد‌های آن گفت: این همایش اتفاق بسیار مهم و خوبی است و باید از برگزار کنندگان آن قدردانی کنیم. امیدواریم با مشارکت دانشگاه‌ها بتوانیم در ترویج دانش فضایی و کاربردهای آن موفق عمل کنیم و در افق ۱۴۰۴ از دانش فضایی در مدیریت زیرکشت، حفاظت از محیط زیست، حوزه منابع آب، اطلاعات لازم را دریافت کنیم و در این عرصه از فناوری فضایی برخوردار باشیم.
در ادامه افتتاحیه همایش، دکتر سلیمانی (دبیر علمی همایش و مدیر گروه مهندسی فناوری ماهواره  دانشکده فناوری های نوین دانشگاه) سخنان کوتاهی ایراد کرد. وی رساندن کشور به باشگاه فضایی و قرار گرفتن در جرگه ۹-۸ کشور دنیا که می توانند در فضا حضور داشته باشند را مایه افتخار هر ایرانی دانست. وی رقم فروش اطلاعات داده هایی که توسط صنعت فضایی دریافت می شود را سالانه ۳ تا ۴ میالیارد دلار در جهان برآورد کرد و گفت: بیش از ۸۰ کشور در تلاش هستند خود را به فضا برسانند.
گفتنی است سیاست گذاری و راهبرد؛ علوم و فناوری فضایی؛ کاربردها و خدمات فضایی؛ حسگرهای فضایی؛ اقتصاد فضا و حقوق فضا، محورهای اصلی این همایش ملی هستند. مقالات این همایش در دو قالب شفاهی (در ۱۲ موضوع) و پوستری ارایه می شود. بنابر اعلام دبیر اجرایی همایش، از مجموع ۱۴۰ مقاله دریافتی، ۸۵ مقاله در این همایش پذیرفته و ارایه می شوند. برگزاری ۸ کارگاه تخصصی در روز اول همایش و ارایه ۲ پنل تخصصی، دیگر برنامه های این همایش، در کنار ارایه مقالات است.

آلبوم تصاویر

Sapp.ir/iust_iran