عمومی | پژوهشکده پولی و بانکی

-بلاک چین تا سال ۲۰۳۰ به شکوفایی می‌رسد

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، ابوطالب نجفی امروز در هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با بیان اینکه بلاک چین ضمن ایجاد انقلاب در حوزه مالی و بانکی توانسته به کودتایی در این حوزه بیانجامد گفت: برای درک صحیح از تاثیر بلاک چین باید ۱۰ سالی صبر کنیم زیرا این فناوری آینده نگر است .

وی با تاکید بر اینکه طبق آمار و ارقام موجود وضعیت بلاک چین در سال ۲۰۳۰ مشخص خواهد شد تصریح کرد: بلاک چین فناوری دهه آینده کسب و کار بوده و نحوه پذیرش آن مهم است. نجفی با تاکید بر اینکه در سال های گذشته کسب و کارهای سنتی وجود داشت که با آمدن اینترنت نحوه فعالیت ها، اینترنتی شد، تصریح کرد: اکنون با پیشرفت تکنولوژی، کسب و کارها دیجیتال شده و با هوشمندی و اختیار به فعالیت خود ادامه می دهند .

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با بیان اینکه در حال حاضر فناوری ها با یکدیگر تعامل دارند، گفت: در حوزه فناوری های نوین بانکی همه چیز اعم از سفارش ها و سرویس ها به صورت خودمختار شده است .

نجفی با تاکید بر اینکه ترکیب سه فناوری آی او تی، هوش مصنوعی و بلاک چین توانسته خودمختاری را به فناوری های نوین ببخشد افزود: در حال حاضر یک سری فناوری های دیگر نیز به هوشمند تر شدن این کسب و کارها کمک کرده است .

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با بیان اینکه بشر در گذشته به شیوه ای متفاوت از اکنون تجارت می کرده و ابزار گوناگونی داشته است، تصریح کرد: در گذشته های دور اعتماد مبتنی بر عامل انسانی بوده اما جلوتر که آمدیم سازمان های رسمی همچون بانک ها، بیمه و وزارتخانه ها بوجود آمده و به عنوان واسطه ارزش، محل اعتماد شدند .

نجفی با تاکید بر اینکه با آمدن اینترنت سرعت عملیات سازمان هایی که کار واسطه ای داشتند بیشتر شد، افزود: اتفاقی که با انقلاب بلاک چین افتاد اعتماد از سازمان ها و انسان ها به سمت فناوری و کدهای دیجیتال حرکت کرد .

وی با بیان اینکه با تغییرات ایجاد شده در نحوه مکاتبات و همچنین قراردادها، همه چیز در بستر اینترنت حرکت کرد، ادامه داد: در حال حاضر دفتر جهانی (مالی - حسابداری) به وجود می آید که در آن تمام کارها اعم از امورات بانکی، هویتی، مالکیت معنوی و ... در این دفاتر ثبت و ضبط می شود .

نجفی با تاکید بر اینکه ثبت و ضبط اطلاعات در دفتر جهانی مذکور در یک زمان بسیار کوتاه انجام می شود، گفت: بحث این است که در حال حاضر با این وضعیت بانک ها در کجا قرار می گیرند؟

وی افزود: پیش بینی این است که در سال ۲۰۳۰ یک اقتصاد و یک جامعه قابل برنامه ریزی به وجود می آید و اعتماد بر پایه الگوریتم برقرار شده و ماشین ها همدیگر را مدیریت می کنند. نجفی در ادامه اظهار داشت: بلاک چین می تواند در خدمت مردم باشد و از سوی دیگر کاربردهای متفاوتی در صنایع ایجاد کند .

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک افزود: بلاک چین یک فرصت است و با توجه به اینکه غیرمتمرکز است امکان ویژه را تشکیل می دهد. از سوی دیگر اگر به سمت غیر متمرکز کردن اطلاعات برویم نظارت های بیشتری را شکل خواهیم داد .

نجفی با بیان اینکه بلاک چین یک فناوری فونداسیونی است و پیاده سازی آن باید آهسته و به تدریج باشد، گفت: با ترکیب بلاک چین با سایر فناوری ها کسب و کارهای خودمختار و مستقل بوجود خواهد آمد .

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به بلاک چین در صنعت های مختلف نگاه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که بلاک چین تاثیر بسزایی در تمامی صنعت ها دارد و این موضوع از نظر اقتصادی برای بانک ها مهم است. در این راستا سرویسی که می تواند بیشتر فعال شود انتقال وجه بین الملل است .

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که بلاک چین آمده تا تمام مشکلات جوامع بشری را حل کند، اما در واقع این طور نیست. وی تصریح کرد: باید بیاندیشیم نقش بانک در دنیای بلاک چین چه خواهد شد. از اینرو ضروری است یک بانک جدید با زیرساخت مشترک غیرانحصاری برای سرویس های مالی و مبتنی بر بلاک چین به وجود آید. همچنین سرمایه گذاری و خروجی هدفمند در هر صنعتی می تواند با کمک بلاک چین شکوفا شود؛ بلاک چین تا سال ۲۰۳۰ به شکوفایی خود خواهد رسید.