عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

شکوه چهل سالگی، توسعه عدالت در سلامت مهمترین دستاورد حوزه درمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی با شعار حمایت از حقوق انسانی مردم و در راستای استکبار ستیزی و اجرایی کردن عدالت در جامعه، در سال ۱۳۵۷ به رهبری امام خمینی(ره)  به پیروزی رسید تا همه مردم ایران از منابع ملی حقی یکسان داشته باشند از همین رو در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خالی از لطف نیست اگر به دستاوردهای حوزه درمانی در این سالها نظر کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی دسترسی مردم به رفاه اجتماعی و استفاده از امکانات حوزه بهداشت ودرمان افزایش یافت، اظهار کرد:یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه جوامع کاهش میزان مرگ و میر مادران و نوزادان است زیرا که نشان دهنده مراقبت‌های بارداری وزایمان مناسب می باشد. به طوری که بر اساس آمارهای رسمی در دوران قبل از انقلاب، مرگ مادران بارداردر خراسان رضوی بیش از ۲۵۳ در هر صد هزار تولد زنده  بود؛ در حالیکه در حال حاضر به کمتر از ۱۸مورد در صدهزار تولد زنده  رسیده است.

دکتر بدیعی خاطر نشان کرد: علاوه بر این به منظور دسترسی آسان و ارزان قیمت همه آحاد جامعه به زایمان ایمن تحت نظر تیم پزشکی، خدمات زایمان طبیعی در قالب برنامه تحول نظام سلامت در تمامی بیمارستانها رایگان شد به طوری که تا کنون ، ۱۶۰ هزار زایمان طبیعی رایگان در بیمارستانهای دانشگاهی انجام شده است .

ایجاد ۱۸ بلوک زایمان و ۱۱۱ واحد تک نفره زایمان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه فضای بلوکهای زایمان به صورت واحدهای تک نفره زایمان طبیعی ایجاد شده است تا جایگاه مادرباردارتکریم شود، افزود: بهسازی  ۱۸ بلوک زایمان  در مشهد وشهرستانها و تبدیل به ۱۱۱واحد ال-دی-آر (LDR)  تک نفره زایمان، تجهیزکلیه بلوکهای زایمان از جمله اقدامات در راستای تکریم جایگاه مادر باردار است ، علاوه براین در حال حاضر بیش از ۶۰۰ ماما دربلوکهای زایمانی دانشگاهی اشتغال دارند که در دوران قبل از انقلاب این تعدادکمتر از ۵۰ نفر بوده است.

قبل از انقلاب مرکزی برای زوجین نابارور در مشهد وجود نداشت

دکتر بدیعی با بیان اینکه تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، مرکزی برای انجام امور مربوط به ناباروری در مشهد وجود نداشت اظهار کرد:در سال  ۱۳۷۵ نخستین مرکز درمان ناباروری تحت نظارت معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مشهد راه اندازی شد و با ارائه خدماتی مثل هچینگ و میکروانجکشن ، اهدای تخمک,اهدای جنین و رحم حامل به فعالیت می پردازد .

وی گفت:  از سال ۱۳۹۴ که دستورالعمل برنامه حمایت مالی زوجین نابارور و توسعه خدمات ناباروری با هدف افزایش نرخ رشدجمعیت ، برقراری دسترسی عادلانه به خدمات درمان ناباروری و کاهش پرداخت از جیب مردم برای درمان ناباروری از طرف وزارت بهداشت به دانشگاه ها ابلاغ شد، مرکز میلاد به عنوان یک مرکز دولتی مشمول دستورالعمل فوق بوده و ماهیانه حدود دویست زوج نابارورراز تخفیفات درمانی فوق استفاده می کنند. علاوه براین  دو مرکز خصوصی درمان ناباروری نوین و ارمغان نیز بر اساس دستورالعمل مذکور ضمن عقد قرارداد با دانشگاه در طرح تخفیف درمان زوجین نابارور شرکت نموده و ماهیانه تعدادی از مراجعین را تحت پوشش قرار می دهند .

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در سال ۱۳۵۷ تعداد ۲۹ بیمارستان در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی فعالیت داشتند، اظهار کرد: اما امروز ۴۹ بیمارستان در مناطق تحت پوشش دانشگاه به مردم ارایه خدمت می کنند ، علاوه براین در سال ۱۳۵۷ در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱۷ آزمایشگاه فعالیت می کردند  که این رقم امروز به ۲۰۹ مرکز ارتقاء یافته است.

ارائه خدمات به بیماران خاص پس از پیروزی انقلاب اسلامی

وی با تاکید براینکه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به  بیماران خاص نیز توجه بیشتری شد تا در راستای عدالت اجتماعی بتوانند از خدمات درمانی مناسب بهره ببرند، اظهار کرد: راه اندازی مراکز جامع بیماران خاص (تالاسمی ، هموفیلی، ام اس و دیالیز) جهت ارائه خدمات متمرکز درمانی، راه اندازی ۷مرکز شیمی درمانی  وچهار مرکز رادیوتراپی جهت بیماران سرطانی در بیمارستانهای زیر پوشش از جمله این اقدامات به شمار می رود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به انجام عمل های جراحی پیوند اعضا از افراد مرگ مغزی از سال ۱۳۸۰در دانشگاه اظهار کرد:  در این مدت ۱۳۵۷ پیوند کلیه، ۲۶۴  پیوند کبد، ۶۷۷ پیوند قرنیه، ۳۶۶ پیوند پوست، ۶۳ پیوند قلب و ۱۲ پیوند پانکراس و ۱۲۵ مورد پیوند مغز استخوان انجام شده است.

افزایش پایگاه های اورژانس پس از پیروزی انقلاب اسلامی

دکتر بدیعی با بیان اینکه تعداد پایگاه های اورژانس دانشگاه مشهد از ۴ پایگاه در سال ۵۷ به ۱۳۸ پایگاه رسیده است، تصریح کرد: به منظور تکریم ارباب رجوع ونظارت بر کیفیت خدمات ارائه شده سامانه mcmc  راه اندازی شد که وظیفه انتقال و هدایت بیماران در بین مراکز درمانی اعم از دولتی ، خصوصی ،دانشگاهی و غیر دانشگاهی ، نظامی و خیریه و همچنین بررسی و رفع مشکلات حوزه درمان وپایش نحوه ارایه خدمات درمانی بخصوص به گروههای آسیب پذیر و پرخطر (مادران وکودکان) را دارد.

افزایش سطح علمی و تعداد پرستاران در بیمارستان های زیر پوشش مشهد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه  پیش از پیروزی انقلاب اسلامی سطح سواد پرستاران بیشتر در حد دیپلم بهیاری و یا کارشناسی پرستاری بود، خاطر نشان کرد: پس از انقلاب پیشرفت تحصیلی پرستاران شتاب گرفت به نحوی که پیشرفت مقطع تحصیلی از بهیاری به کارشناسی ، کارشناسی ارشد و حتی افزایش دانش آموختگان دکتری در رشته پرستاری صورت گرفت .

وی گفت:در حال حاضر میانگین نیروی پرستار به تخت فعال در بیمارستان های دانشگاهی مشهد ضریب ۱ می باشد و با استاندارد سازی ، پرستاری از حالت وظیفه ای و تقسیم کار به حالت مراقبت کیس متد تبدیل شده که هر پرستار ملزم به مراقبت از بیمار در تمامی زمینه های مورد نیاز می باشد .

وی خاطر نشان کرد:  قبل از انقلاب تعداد پرستاران در بیمارستان های تابعه شهر مشهد تنها ۵۰۰ نفر بود که در حال حاضر به ۵ هزار و ۳۴۰ نفر افزایش یافته است و تعداد کاردان و کارشناس هوشبری که قبل از انقلاب کمتر از ۵۰ نفر بودند اکنون ۵۵۲ نفر رسیده است.

تاسیس بیمارستان های تک تخصصی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

وی گفت: تاسیس بیمارستان های تک تخصصی (بعد از انقلاب)  نیز صورت گرفته است که از آن جمله می توان به بیمارستان های چشم خاتم الانبیا ء(ص) ، کودکان دکتر شیخ واکبر و عروق علوی اشاره کرد، علاوه براین سهم بیمار از کل صورت حساب های درمانی کاهش ۷۵ درصدی داشته است تا خدمات مناسبی با قیمت پایین به بیماران ارائه شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: سهم بیمار روستایی از صورتحساب خدمات بستری در بیمارستان های دانشگاهی از ۲۴ درصد به ۵ درصد و در بیماران بستری شهری به ۱۰ درصد کاهش یافت.

وی تصریح کرد: پوشش صد درصدی بیمارستانهای تابعه دانشگاه از پزشکان متخصص بر اساس نیاز منطقه به صورت مقیمی و ماندگاری نیز یکی دیگر از افتخارات حوزه درمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

{jcomments on}