عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

در مراسمی با حضور دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان از تمبر یادبود "یکصدمین سال تاسیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور"رونمایی شد

در مراسمی با حضور دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان از تمبر یادبود "یکصدمین سال تاسیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور"رونمایی شد

مراسم نکوداشت " یکصدمین سال تاسیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور " با حضور دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر لاهیجانیان پیشکسوت و مدیر اسبق شیلات ایران، دکتر عبدالحی معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران، دکتر پورکاظمی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، پیشکسوتان، دانشمندان، اساتید، نمایندگان انجمن های علمی، اتحادیه ها و جامعه آبزی پروران و صیادان دوشنبه ۸ بهمن سال جاری در سالن فجر ستاد سازمان برگزار شد

دکتر پورکاظمی رئیس موسسه تحقیقات شیلاتی کشور ضمن قدردانی از حمایت های ارزشمند رئیسان سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان شیلات ایران برای برنامه ریزی مراسم ، از فعالیت های دو ساله کمیته های علمی و اجرایی  برای گردآوری مطالب و مستندسازی های تاریخچه فعالیت های یکصدساله موسسه قدردانی نمود. وی با مروری بر سابقه تحقیقات درحاشیه دریای خزر،  انستیتو کاسترنیخ روسیه را با دارا بودن حدود ۱۲۵ سال فعالیت اولین انستیتوی علمی در دریای خزر، و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور را با یکصد سال سابقه، دومین موسسه از نظر قدمت تحقیقات در این زمینه نام برد. براساس مستندات مرکز اسناد، اولین گزارش علمی توسط کارشناسان روسی مربوط به سال ۱۹۰۱ (۱۱۷سال قبل) تدوین شده و اولین آمارها از  تالاب انزلی و دریای خزر در این گزارش ثبت گردیده است. دکتر پور کاظمی با اشاره به تلاش های متعددی که روسا، مدیران و پیشکسوتان در طی یکصد سال فعالیت در عرصه شیلات متقبل شدند وضعیت تشکیلاتی موسسه را در حال حاضر  شامل  ۱۱ مرکز تحقیقاتی، ۵ پژوهشکده،  آزمایشگاه های تخصصی و ناوگان تحقیقاتی،  بعنوان شبکه بزرگی برای عرصه های علوم شیلاتی نام برد که با برخورداری از کادر متخصص و مجرب در سطح ملی و بین المللی،  مرکزی مرجع محسوب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدیان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان طی سخنانی با پراهمیت خواندن نقش آب در حیات بشر نخستین نشانه های حیات را از عنصر ارزشمند آب نام برد و بیان داشت: دو سوم کره خاکی را آب فراگرفته است و این جایگاه عظیم الهی که انسانها و سایر موجودات از آن بهره می برند یک نعمت الهی است که در اختیار بشر قرار گرفته و نباید بدون تحقیق و بررسی مورد استفاده قرار گیرد. وی افزود: قدردانی و شکر نعمت الهی این است که نعمت های خدادادی را با  پژوهش بشناسیم و نحوه بهره­برداری آن را یاد بگیریم.

دکتر عبدالحی معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران با اشاره به تقارن این مراسم با آغاز دهه فجر انقلاب شکوهمند اسلامی بیان داشت: موفقیت هایی که امروز در کشور شاهد آن هستیم مدیون تلاش و زحمات بی دریغ هموطنان،  بخصوص شهدای انقلاب اسلامی است. وی با تقدیر از مدیران و کارکنانی که طی سالیان متمادی در زمینه شیلات کشور فعالیت داشتند به  پیشرفت های فراوانی که در بخش آبزی پروری ،صید و صیادی برای کشور حاصل شده است اشاره کرد و افزود:  ارتقاء چشمگیر تولید صید و آبزی پروری از حدود ۳۹ هزار تن  در سال ۱۳۵۷ به یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن در سال جاری نشان دهنده تلاش هایی است که  در حوزه شیلات محقق شده و  در بخش های مختلف این عرصه از جمله موسسه تحقیقات، مدیران اجرایی،  بخش خصوصی و دانشگاه ها اتفاق افتاده است.

دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با تشریح اهمیت بخش شیلات برای سازمان تحقیقات کشاورزی آن را موجب نجات کشور از تنگناهای ناشی از تحریم های ظالمانه به کشور دانست و افزود: امروز با توجه به دانش بخش تحقیقاتی می توانیم پروتئین مورد نیاز  هموطنان را با تکیه بر توان داخلی فراهم نماییم و از طرفی با ورود به بحث  اشتغال، معضل بیکاری را مرتفع سازیم. همچنین با توجه به نیاز کشور به علوفه بیشتر، می توانیم با استحصال جلبک، برای تامین علوفه مورد نیاز برای بخش دامی را اقدام نماییم  و در این زمینه  با همکاری موسسه تحقیقات علوم دامی و سایر موسسه ها جریان پربرکتی را آغاز نماییم. وی تدوین دستورالعمل های فنی برای رفع بیماری ها را از کارهای موثر در پیشبرد فعالیت ها در واحدهای تولیدی نام برد و بر لزوم  استمرار آن تاکید کرد.

دکتر خاوازی برنامه ریزی برای آموزش و ترویج را از دیگر مباحث مهم در زمینه شیلات نام برد که باید توسط اساتید موسسه تحقیقات شیلات هدایت شود. وی به دانش و اطلاعات محققان اشاره داشت و بیان کرد: هنوز میزان زیادی از اطلاعات به  بهره برداران نرسیده که به افزایش عملکرد و تولید آنها کمک می کند با انتقال اطلاعات به این بخش ها می توانیم،  قدم های موثری برداریم.

در بخش دیگری از این برنامه، دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان و مسئولان بلندپایه سازمان شیلات ایران ضمن رونمایی از تمبر یادبود " یکصدمین سال تاسیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور"  از نمایشگاه آرشیو مستندات و لوازم آزمایشگاهی قدیم "موسسه از سال ۱۲۹۷ تاکنون، بازدید بعمل آوردند.

روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی