عمومی | پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

گزارش نشست مشترک با پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

روز سه‌شنبه چهارم دی ماه ۱۳۹۷، جلسه‌ای با حضور دکتر مطلبی، معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و سرکار خانم دکتر سعیدی (مدیر ارتباطات پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ) و دکتر عاملی رضایی (نماینده پژوهشگاه در تفاهم‌نامه) برای بررسی راهکارهای اجرایی ساختن تفاهم‌نامه فی‌مابین برگزار شد.
دکتر مطلبی با اشاره به وظایف و ماموریت‌های کلان پژوهشگاه فرهنگ در چارچوب سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به تشریح ساختار و معرفی برنامه‌ها، اهداف و فعالیت‌های سه پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات آن پژوهشگاه به منظور تحقق اهداف تعیین‌شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد پرداخت. معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ با بیان اینکه دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ متولی اجرای پژوهش‌های کلان ملی و کاربردی این پژوهشگاه به سفارش وزارت فرهنگ است، برخی از طرح‌های ملی در دست اجرای این پژوهشگاه را که از سوی عتف نیز مورد حمایت مالی هستند، معرفی کرد:
•    طرح‌ ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان (موج چهارم)
•    سنجش سرمایه اجتماعی کشور (موج سوم)
•    سبک زندگی ایرانیان
•    خلقیات ایرانیان
•    ارزش‌ها و نگرش‌های کودکان و جوانان
•    مصرف کالاهای فرهنگی
دکتر مطلبی بر همکاری و اجرای طرح‌های پژوهشی مشترک، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی مشترک تاکید و از تسریع در فرایند اجرایی آنها استقبال کرد.
در ادامه، دکتر عاملی رضایی به پژوهش و تحقیق در حوزه‌های مختلف علوم انسانی بویژه مطالعات بین‌رشته‌ای و ترویجی‌سازی علم بویژه کاربردی ساختن علوم انسانی با توجه به مقتضیات و نیازهای روز جامعه و کشور به عنوان اهداف و وظایف اصلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و جایگاه و نقش مهم آن در تغییر و تحولات اساسی در حوزه علوم انسانی اشاره کرد. دکتر عاملی با برشمردن پژوهشکده‌ها و مراکز موجود در پژوهشگاه، بخشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های هریک از پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشگاه را تشریح کرد و پژوهشکده‌هایی که با توجه به اهداف، برنامه‌ها و زمینه‌های کاری خود می‌توانند سریع‌تر در حوزه‌های مورد علاقه پژوهشگاه فرهنگ همکاری کنند ازجمله پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پژوهشکده اخلاق و تربیت و بطور خاص گروه فبک، پژوهشکده مطالعات اجتماعی، پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی کاربردی، پژوهشکده مطالعات تطبیقی اقتصاد و مرکز اسناد فرهنگی آسیا و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی را نام برد.
رئیس مرکز اسناد فرهنگی آسیا با تاکید بر همسو بودن مطالعات و دغدغه‌های پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی با پژوهشگاه فرهنگ، به ظرفیت‌ها و توانایی‌های پژوهشگاه بویژه اجرای طرح‌های کلانی همچون طرح‌ جامع اعتلای علوم انسانی، که امکان همکاری در آن برای اساتید برجسته کشور فراهم شده است؛ انجام طرح‌های مشترک در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بویژه درباره آسیب‌های اجتماعی، جوانان، هویت، فرهنگ عمومی؛ و مطالعات اقتصاد در حوزه‌های فرهنگ و هنر که پژوهشی در خصوص آن صورت نگرفته است، اشاره کرد. خانم دکتر عاملی رضایی در پایان پیشنهاد داد:
۱.    به منظور تسریع در بررسی زمینه‌های همکاری مشترک و اجرایی ساختن مفاد تفاهم‌نامه، شورایی با عنوان «عمومی‌سازی فرهنگ» تشکیل و راهکارهای همکاری بررسی شود.
۲.    پژوهشگاه در پیمایش‌های سالانه پژوهشگاه فرهنگ مشارکت کند.
۳.    طرح‌های ملی با مشارکت اعضای هیات علمی هر دو پژوهشگاه یا به صورت کنسرسیوم تعریف و اجرا شود.
در پایان جلسه و با توجه به مباحث مطرح شده پیشنهاد شد:
۱.    سه حوزه: هویت و عمومی‌سازی فرهنگ، ارتباطات و رسانه و اقتصاد فرهنگ در اولویت اجرای فعالیت‌های پژوهشی مشترک قرار گیرد.
۲.    مقرر شد تا پایان دی ماه کارگروهی متشکل از نمایندگان دو پژوهشگاه و با حضور معاونان پژوهشی و رئیسان و اعضای پیشنهادی هر دو پژوهشگاه‌، جلسه‌ای در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تشکیل شود تا زمینه‌های عملیاتی ساختن محورهای همکاری مشترک در قالب ترویجی‌سازی علم: برگزاری نشست‌ها و همایش‌های مشترک، تعریف طرح‌های کلان ملی مشترک، مشارکت در نظارت و داوری طرح‌های پژوهشی و... مشخص و نهایی شود.
۳.    فراخوان جشنواره پژوهش فرهنگی سال درخصوص طرح‌ها، پایان‌نامه‌ها و کتاب‌ها به پژوهشگاه تقدیم شد. مقرر شد در پژوهشگاه و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی اطلاع‌رسانی شود تا:
اول آثار و پژوهش‌های پژوهشگران پژوهشگاه در قالب طرح پژوهشی، پایان‌نامه و کتاب به دبیرخانه جشنواره ارسال شود، و
دوم پس از بررسی‌های لازم از شبکه نخبگانی و بانک داوران شورا در سراسر کشور برای گزینش و ارزیابی آثار پیشنهادی مشارکت و همکاری لازم صورت گیرد.