عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

افزایش ۵۰ درصدی تعداد دانشجویان مهارتی بعد از انقلاب

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر ابراهیم صالحی عمران به مهمترین دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در حوزه آموزش‌های مهارتی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه توجه به توسعه آموزش‌های مهارتی از دوران بعد از انقلاب از لحاظ کمی و کیفی مورد توجه قرار گرفت و موفقیت‌هایی نیز در این زمینه حاصل شد. به گونه‌ای که ما از لحاظ تعداد دانشگاه‌ها، دانشجویان مهارتی و حتی رشته‌های مهارتی توسعه قابل توجهی به دست آورده‌ایم و تعداد آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای در کشور از ۴۳ آموزشکده قبل از انقلاب به ۱۷۳ دانشکده رسیده است.
وی در ادامه از تاسیس دانشگاه علمی کاربردی به عنوان دانشگاهی مهارتی در سال ۱۳۷۲ به عنوان یک دستاورد انقلاب اسلامی در عرصه آموزش عالی توصیف کرد و گفت: در حال حاضر تعداد زیادی دانشجو در رشته‌های مختلف مهارتی علمی کاربردی و البته مدارس "سما" آموزش می‌بینید و ما به هیچ عنوان این تعداد دانشگاه و دانشجوی مهارتی در دوران قبل از انقلاب نداشتیم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تاکید بر اینکه باید تا پایان برنامه ششم توسعه تعداد دانشجویان مهارتی کشور ۳۰ درصد افزایش یابد، گفت: این سیاست‌ها بیانگر این است که رویکرد سازمان آموزش عالی یک رویکرد مهارتی به شمار می‌رود. بنابراین اتفاقی خوبی در توجه به آموزش‌های مهارتی کشور روی داده است.
وی همچنین تاکید کرد: آموزش‌های مهارتی به کارگاه‌ها، امکانات، تجهیزات و مربی آموزش دیده نیاز دارد و باید سرمایه گذاری جدی در این عرصه صورت بگیرد و هنوز جای توجه بیشتری در نظام آموزش عالی به این آموزش‌ها وجود دارد.
دکتر صالحی عمران همچنین با اشاره به افزایش ۵۰ درصد آمار دانشجویان مهارتی در دوران پس از انقلاب، گفت: در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار دانشجو در دوره‌های مهارتی تحصیل می‌کند و با در نظر گرفتن برنامه ششم توسعه باید آمار دانشجویان مهارتی تا پایان این برنامه به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو افزایش یابد که البته با توجه به وجود این ظرفیت در آموزش عالی، بخشی از آن از طریق اقداماتی که آموزش پرورش به دوره‌های کاردانش و فنی حرفه‌ای انجام می‌دهد تامین و بخشی نیز با فرهنگ سازی بین خانواده‌ها اتفاق بیفتد.
منبع: خبرگزاری ایسنا