عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

آغاز به کار نهمین همایش علمی سالانه سلامت روان و رسانه با موضوع خشونت

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی نهمین همایش علمی سالانه سلامت روان و رسانه  با موضوع خشونت ، روز یکشنبه ۷ بهمن ۹۷ در سالن آمفی تئاتر سازمان جوانان هلال احمر آغاز به کار کرد.
در ابتدا  آیلین مردان پور، دبیر اجرایی همایش گفت: کرسی یونسکو در آموزش سلامت برگزار کننده اصلی نهمین همایش علمی سالانه سلامت روان و رسانه  است که  امسال برای نهمین سال متوالی این همایش را با همکاری انجمن علمی روانپزشکان ایران، سازمان جوانان هلال احمر، اداره کل سلامت شهرداری تهران، انجمن علمی روان تنی ایران، انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات و سایر انجمن ها و نهادهای مرتبط برگزار می کند، وی گفت: با توجه به نقش تعیین کننده رسانه ها در عصر ارتباطات، عنوان کلی همایش، سلامت روان و رسانه نامگذاری شده است که محور و مبنای انتخاب موضوعات آن پرداختن به موضوعات مهم و مغفول مانده حوزه سلامت روان است.
سپس دکتر شهاب الدین صابونچی رئیس سازمان جوانان هلال احمر ضمن ابراز خرسندی از میزبانی و همکاری با  این همایش گفت: نهضت بین المللی هلال احمر و صلیب سرخ از اساس بر پایه کاهش خشونت، کمک به انسانها و ارتقا سلامت و کرامت آنها بنیان گذاری شده است و  هدف اصلی این سازمان در کشور ما، طی این سه دهه  که از عمر آن می گذرد،  نیز همواره  ترویج صلح و دوستی و کاهش آلام بشری بوده  است که البته در دو دهه اخیر  خواسته و ناخواسته وجهه امداد و نجات  به چهره غالب هلال احمر در اذهان عمومی تبدیل شده است، او  سپس  فعالیتهای این سازمان در خصوص ترویج صلح و کاهش خشونت در جامعه را بیان کرد. در ادامه دکتر مریم رسولیان، دبیر علمی همایش فوق،  به سخنرانی پرداخت و گفت: برای دومین بار پیاپی است که خشونت به عنوان موضوع همایش انتخاب می شود به علت این که خشونت و پرخاشگری یکی از معظلات جهان امروز است و طبق آمار پزشکی قانونی طی ۹ ماهه سال ۹۷  نسبت به سال ۹۶، تشکیل پرونده نزاعها  ۹ درصد افزایش یافته و طبق آمارهای همین سازمان بیشترین تشکیل پرونده در سازمان پزشکی قانونی برای نزاع های خیابانی بوده و در رتبه  بعد، تشکیل پرونده به علت تصادفات  است، وی  همچنین تصادفات را  نیز نوعی رفتار  ثانویه مرتبط با خشونت در جامعه  دانست و به اهمیت توجه به خشونت در جامعه پرداخت. رئیس انجمن روانپزشکان ایران بیان کرد که  سال گذشته این همایش بیشتر جنبه توصیفی و بیان آمار و ارقام خشونت  در گروه های مختلف داشته است  اما  امسال هدف این است که به تدریج موانعی که برای ساماندهی وضع رفتاری مشخص و  خشونت در جامعه وجود دارد را شناسایی  و  حداقل  مداخالات بومی را  طراحی  کنیم.
در ادامه دکتر مصطفی معین، رئیس همایش فوق به  سخنرانی با موضوع فرهنگ صلح و عدم خشونت از دیدگاه یونسکو پرداخت، وی شاخص های موثر در گسترش خشونت را نابرابری جنسیتی، بیکاری، کمبود احساس کامیابی و موفقیت،  پایین بودن رتبه شادی و امید، ناپایداری و شکنندگی کشورها  دانست و پیشنهاداتی برای افزایش رتبه شادی و امید مطرح کرد و همچنین ماموریت و اهداف یونسکو را برای گسترش فرهنگ صلح برشمرد.
سپس دکتر احمد نوربالا، مشاور وزیر بهداشت در امور سلامت روان، درباره سیمای انواع خشونت در پیمایش ملی سلامت روان و سرمایه اجتماعی ایران صحبت کرد، او ضمن تعریف خشونت یعنی استفاده از زور و قدرت فیزیکی بر علیه شخص یا گروهی از جامعه که منجربه جراحت یا مرگ شود، به  طبقه بندی  انواع خشونت و تعریف پرخاشگری، مبنی بر رفتاری آشکار به قصد صدمه رساندن، پرداخت، وی گفت: پررنگ ترین خشونت در فضای جامعه خشونت کلامی است و طبق پیمایش سال ۹۳، ۴۸.۲۴ درصد افراد در ۱۲ ماه گذشته خشونت کلامی در خانه و ۴۹.۴۸ درصد این نوع خشونت را خارج از خانه تجربه کرده اند. بر اساس این پیمایش بیشترین درصد شیوع رفتار خشونت آمیز در خانه در استان های لرستان، ایلام، کرمانشاه و کمترین در  استان قم بوده است.
در ادامه میزگرد مسئله ملی خشونت ، با حضور دکتر شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور شهروندی، پروانه سلحشوری، نماینده مجلس، اشرف گرامی زادگان، مشاور حقوقی در معاونت امور زنان و خانواده و دکتر مریم رسولیان، فوق تخصص روانپزشکی، تشکیل شد. در این میزگرد دکتر مولاوردی  به منشور حقوق شهروندی تاکید کرد و گفت: بدون برقراری نسبت بین سه موضوع سلامت روان، رسانه  و حقوق شهروندی نمی توانیم به پیشگیری از خشونت دست پیدا کنیم و در ادامه به نقش حقوق شهروندی در پیشگیری از خشونت و اقدامات  انجام گرفته در این خصوص پرداخت،سپس دکتر سلحشوری درباره لایحه حقوق کودکان و دکتر گرامی زادگان درباره لایحه تامین امنیت زنان سخنرانی کرده  و  در پایان میزگرد سخنرانان به سوالات شرکت کنندگان پاسخ دادند.
در بعداز ظهر همان روز، دومین میزگرد همایش با  موضوع شهر، خشونت با حضور دکتر زینب نصیری مدیر کل سلامت شهرداری،( موضوع سخنرانی: خشونت و فضاهای شهری)، دکتر حسین ایمانی جاجرمی، استاد جامعه شناسی  (موضوع سخنرانی: زیربنای اجتماعی و خشونت شهری)، دکتر الهام شیرازی، روانپزشک اطفال،  (موضوع سخنرانی: ارتباط نحوه معماری فضاهای محیطی با امنیت خانواده ها و کودکان ) و دکتر محمدرضا جوادی یگانه، معاون اجتماعی شهرداری تهران، (به عنوان مسئول میزگرد)، برگزار شد.

در حاشیه این همایش کارگاه خشونت خانگی ( با سخنرانی دکتر شهربانو قهاری) و کارگاه پیشگیری از  کودک آزاری های جنسی (با سخنرانی سارا کاظمی) در سالن های فرعی سازمان جوانان هلال احمر  برگزار شد.
این همایش  در دو روز برگزار خواهد شد و  روز ۸ بهمن ماه نیز پس از پایان میزگردها برگزیدگان جایزه کرسی یونسکو در آموزش سلامت معرفی خواهند شد.
خبر: الناز واحدی
عکس: لیدا لطفی