عمومی | دانشگاه شهید باهنر کرمان

افتتاحیه سومین دوره مسابقات ملی دانشجویی مکانیک سیالات

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، روز چهارشنبه 16 اسفند ماه 96، افتتاحیه سومین دوره مسابقات ملی دانشجویی مکانیک سیالات با حضور دکتر رنجبر؛ رئیس گروه همکاری علمی و بین المللی دانشگاه، دکتر محبی؛ رئیس سومین دوره مسابقات ملی دانشجویی مکانیک سیالات، دکتر زند رحیمی؛ رئیس دانشکده فنی ومهندسی، دکتر چمنی؛ رئیس هیأت امناء مسابقات مکانیک سیالات، جمعی از اعضاء هیأت علمی و دانشجویان در تالار وحدت برگزار شد.

ابتدا تلاوت آیاتی از کلام لله مجید، سرود جمهوری اسلامی، سرود دانشگاه و کلیپ زنده یاد مهندس افضلی پوربنیانگذار دانشگاه در کرمان، آغازگر مراسم بود.

دکتر رنجبر؛ رئیس گروه همکاری علمی و بین المللی دانشگاه، ضمن خیر مقدم، سالروز میلاد حضرت فاطمه(س) و روز زن را تبریک گفت.
وی از بنیادگذار دانشگاه در کرمان یاد کرد و افزود: زنده یادافضلی پور و همسرشان بانوفاخره صبا، در دل کویر نهالی را به نام دانشگاه کاشتند که امروز درحدود15000 دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند.
رئیس گروه همکاری علمی و بین المللی دانشگاه گفت: این دانشگاه در چهل سال گذشته میزبان تعداد بیشماری دانشجو از سراسر کشور بوده که فارغ التحصیلان این دانشگاه در ایران زمین و دیگر نقاط دنیا مشغول به خدمت هستند و این نهال همیشه زنده است چرا که جوانان این مرز وبوم با اندیشه و تلاش خود این نهال را آبیاری می‌کنند و دانشگاه شهیدباهنر این افتخار نصیبش شده که میزبان دانشجویان و داورانی از سراسرکشور در سومین دوره مسابقات ملی دانشجویی مکانیک سیالات باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: علم مکانیک سیالات یکی از شاخه‌های مهم علوم و کاربردی امروزه جهان است که فعالیت‌های تحقیقاتی گسترده‌ای به صورت عملی و تئوری بر روی آن صورت می‌پذیرد. این علم در بیشتر رشته‌های مهندسی به‌ویژه مهندسی شیمی، مهندسی عمران،  مهندسی مکانیک،  مهندسی کشاورزی، مهندسی معدن و مهندسی مواد کاربرد دارد و طیف وسیعی از دانشجویان و استادان را در‌گیر می‌کند.  آموزش مهندسی در سالهای اخیر تغییرات بنیادی کرده است و  داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﻪ  ﺷﻴﻮهﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﻣﻄﺎﻟﺐ درﺳﻲ را ﻳﺎد میﮔﻴﺮﻧﺪ. روﺷﻬﺎی آﻣﻮزش و ﺗﺪرﻳﺲ ﻧﻴﺰ ﻣﺘﻨﻮع اﺳﺖ در این مسابقات دانشجویان علاوه بر اینکه فرا می‌گیرند که چگونه از قدرت خلاقیت و نوآوری خود استفاده کنند، کار تیمی را که لازمه موفقیت در کارهای اجرایی و صنعتی هست را هم تجربه می‌کنند.

دکتر رنجبر گفت: نسل سوم دانشگاههای دنیا، دانشگاههای کار آفرین و نسل چهارم دانشگاههای ثروت آفرین هستند، که دانشگاه شهید باهنر بلکه تعداد زیادی از دانشگاه های کشور به بحث کارآفرین و ثروت آفرینی توجه داشته اند. برگزاری چنین مسابقاتی در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین، می‌تواند به منزله استارت آپ‌های کوچک باشد و در برخی مواقع به کارهای بزرگی منجر شود.

در ادامه برنامه های این افتتاحیه کلیپی از دستاورده های بخش مکانیک سیالات پخش شد.

دکتر محبی؛ رئیس سومین دوره مسابقات ملی دانشجویی مکانیک سیالات، گفت: امروزه در دنیا کیفیت شرط بقا مراکز آموزش عالی است، سپس از فرمایشات امام علی (ع) بیان کرد (علم وابسته به عمل است و علمی که به توام به عمل نباشد علم نیست) و گفت: کار تیمی ﻛﻪ در آن داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺆﺛﺮ درﮔﻴﺮ آﻧﭽﻪ ﻣﻲآﻣﻮزﻧﺪ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ، ﺑﻪ ﺳﺆاﻻت ﭘﺎﺳﺦ ﻣﻲدﻫﻨﺪ، ﺧﻮد ﺳﺆاﻻﺗﻲ را ﻃﺮح ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ، وارد ﺑﺤﺚ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ و ﻣﻄﺎﻟﺐ را ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻣﻲ دﻫﻨﺪ. در ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮔﺮو ﻫﻲ، ﺗﺤﺖ ﺷﺮاﻳﻄﻲ ﻛﻪ ﻫﻢ ﻛﺎر ﮔﺮوﻫﻲ ﻫﻢ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻓﺮدی اﻳﺸﺎن اﻗﻨﺎع ﺷﻮد، ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﻳﺎ ﭘﺮوژه ﻫﺎ را اﻧﺠﺎم ﻣﻲ دﻫﻨﺪ. روش‌های داﻧﺸﺠﻮ ﻣﺤﻮر ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ روش ﺳﻨﺘﻲ اﺳﺘﺎد ﻣﺤﻮر ﺑﺮﺗﺮی ﺑﺎرزی دارﻧﺪ ﻛﻪ در ﻣﻮاردی ﭼﻮن ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺳﺮﻳﻊﺗﺮ و ﺑﺎ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری ﺑﻴﺸﺘﺮ، درک ﻋﻤﻴﻖﺗﺮ ﻣﻮاد درﺳﻲ، ﺑﻪ ﻛﺎرﮔﻴﺮی ﺗﻔﻜﺮ ﻧﻘﺎداﻧﻪ ﻳﺎ ﻣﻬﺎرﺗ‌ﻬﺎی ﻣﺸﻜﻞ ﮔﺸﺎﻳﻲ ﺧﻼﻗﺎﻧﻪ و اﻳﺠﺎد ﻧﮕﺮش ﻣﺜﺒﺖ ﺑﻪ آﻧﭽﻪ ﺗﺪرﻳﺲ ﻣﻲ ﺷﻮد، ﻗﺎﺑﻞ ﻣﺸﺎﻫﺪه اﺳﺖ. شناخت دقیق مسئله و مراحل طراحی و داشتن قابلیت های لازم برای حل، یکی از اهداف آموزش نوین مهندسی است. فارغ التحصیلان رشته مهندسی در صورتی که دارای چنین قابلیت هایی باشند قادر به انجام یک تحول اساسی از دیدگاه های اقتصادی، کارآفرینی و رفع معضلات جامعه در سطح کشور خواهند بود. در این راستا انجام مسابقات علمی بین دانشجویان می تواند ایجاد کننده انگیزه کافی برای تحقق چنین رویکردی باشد.
وی
آموزش طراحی و مهارت حل مسائل بصورت عملی که قبلا تئوری آن را دانشجویان فراگرفته‌اند-تقویت روحیه خلاقیت، نوآوری و فناوری در بین دانشجویان -ایجاد ارتباط بیشتر میان مفاهیم تئوری و کارکردهای تجربی-ارتباط علمی بین دانشگاهی را از اهداف این جشنواره اعلام کرد .
رئیس سومین دوره مسابقات ملی دانشجویی مکانیک سیالات آماری از این مسابقات به شرح زیر بیان کرد: 14 تیم در طراحی و ساخت هاور کرافت، 9 تیم در طراحی و ساخت فلومتر، 7 تیم آزمایشگاه مجازی و 12 تیم در ساخت نماهنگ در این مسابقات شرکت کردند.
دکتر محبی محور مسابقات را این چنین معرفی کرد:
آزمایشگاه مجازی ( Virtual Lab ): این بخش شامل برنامه‌نویسی و شبیه سازی فرآیند یک پدیده‌ی سیالاتی است که از بین موضوعات که در  بخش مربوطه اعلام می شود انتخاب می گردد. تیم‌های شرکت‌کننده باید باتوجه به موضوعات اعلام شده در سایت مسابقات نسبت به تهیه برنامه کامپیوتری آزمایش اقدام و قبل از اتمام مهلت مقرر، فایل‌های مربوطه را به دبیرخانه مسابقات ارسال کنند. پس از اعلام نتایج اولیه، تیم‌ها باید در صبح روز اول مسابقات نسبت به تغییرات اعلام شده توسط مسولین مسابقات در برنامه اقدام و نسخه‌ی نهایی را تا عصر همان روز تحویل دهند. در این بخش هر تیم شرکت‌کننده می‌تواند حداقل از ۲ نفر و حداکثر از 3  نفر  تشکیل گردد. در این بخش تیم‌ها باید یک نفر از اعضای هیات علمی را به عنوان مشاور علمی معرفی کنند- نماهنگ ( Video Clip ):  در این بخش هر تیم یک یا حداکثر سه نماهنگ (کلیپ) در رابطه با پدیده های مکانیک سیالات تهیه می کند-پروژه‌ی عملی: شرکت‌کنندگان در این قسمت پس از ساخت یک یا دو دستگاهی که مشخصات آن در بخش مربوط به پروژه های عملی اعلام شده است با حضور در مکان مسابقات نسبت به معرفی طرح  ساخت و عملکرد دستگاه اقدام می نمایند. در این بخش هر تیم شرکت‌کننده می‌تواند حداقل از ۲ نفر و حداکثر از 4  نفر (بجز مشاور علمی)  تشکیل گردد. در این بخش تیم‌ها  باید یک نفر از اعضای هیات علمی را به عنوان مشاور علمی معرفی کنند.

دکتر چمنی؛ رئیس هیأت امناء مسابقات مکانیک سیالات، گفت: یکی از انگیزه های که باعث شد این مسابقات راه اندازی شود عدم توجه دانشجویان به این درس بود و با این کار توانستیم دانشجویان را به این سمت سوق دهیم و یک تئوری عملی را دنبال کنیم و ویژگی خاص این مسابقات چند رشته ای بودن آن است که باعث سختی کار می شود.

در ادامه جلسه بصورت میزگرد وپرسش و پاسخ بین دانشجویان و اعضاء هیأت علمی قرارگرفت.

خبر درحال به روز رسانی است