عمومی | دانشگاه فرهنگیان

دانشجومعلمان و اساتید، راویان رویش و انتقال مهارت ها به دانشگاه های خود

در حاشیه چهاردهمین گردهمایی رویش پای صحبت دانشجومعلمان فعال حاضر در این جشنواره نشستیم؛ در همین راستا و در مصاحبه ای با یکی از دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان قزوین، وی تاکید کرد: بهترین کاری که بخش فرهنگی و اجتماعی دانشگاه می تواند انجام دهد این است که در کنار بخش نمایشگاهی رویش، اقدام به آموزش دانشجومعلمان و اساتید کند تا آنها به عنوان راوی، دانش فراگرفته شده در این گردهمایی را به شهر و دانشگاه خود منتقل کنند.

فاطمه معصومی یکی از دانشجومعلمان مسئول هیئت شهید بنت الهدی استان قزوین است که در چهارمین گردهمایی سراسری دانشجومعلمان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور شرکت کرده است.

وی بیان می کند: در ابتدا که بحث این گردهمایی مطرح شد تصور می کردم تنها یک سری اقدامات فرهنگی به داوری گذاشته می شود.

معصومی ادامه داد: بعد از بررسی، متوجه شدم دوره ها و کارگاه های آموزشی برای دانشجویان و حتی اساتید حاضر در گردهمایی برگزار می شود؛ که  این هدف اصلی من را برای حضور در این برنامه فرهنگی شکل داد.

وی اظهار کرد: بهترین کاری که بخش فرهنگی و اجتماعی دانشگاه می تواند انجام دهد این است که در کنار برگزاری و داوری بخش نمایشگاهی رویش، اقدام به آموزش دانشجومعلمان و اساتید کند تا آنان به عنوان راوی، دانش فراگرفته شده در این گردهمایی را به شهر و دانشگاه خود منتقل کنند، بدین صورت هزینه هایی که دانشگاه برای یک نفر صرف کرده به تمام دانشجومعلمان سراسرکشور منتقل خواهد شد.

معصومی با تاکید بر این که محتوای کلاس ها مطلوب بود گفت: در کارگاه ها مباحث کاربردی و مفیدی در خصوص هیئت ها و انجمن ها مطرح شد.

رویش واقعی را در "رویش" تجربه کردم

فاطمه مهرنگیان دانشجوی رشته ادبیات و حاضر در چهارمین گردهمایی سراسری دانشجومعلمان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور به میزبانی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی گفت: من به عنوان دبیرانجمن های علمی دانشگاه فرهنگیان استان محل تحصیل خود در این گردهمایی شرکت کردم.

مهرنگیان در خصوص ضرورت فعالیت انجمن ها در دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: برای انجام دادن اقدامات مهم در دانشگاه نمی توان از ظرفیت تمام دانشجومعلمان حاضر بهره برد، بنابراین به مجموعه ای نیاز داریم  که اکنون آن را با عنوان انجمن می شناسیم.

وی اذعان کرد: انجمن ها می توانند با پنج عضو خود اقدامات تاثیرگذاری در سطح دانشگاه داشته باشند.

وی با اشاره به این که ضرورت وجود انجمن نیل دانشگاه به سمت اهداف اصلی و عدم سرگردانی در مسیر پرپیچ و خم دانش است گفت: به همین دلیل دانشگاه ما در مسیر تشکیل انجمن ها مخصوصا انجمن های علمی اهتمام ویژه ای داشته است و انجمن هایی از قبیل انجمن ادبیات، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و .... تشکیل دادیم.

وی یادآور شد: البته انجمن ها باید به یاد داشته باشند که رویکرد اصلی آنها منتقل کردن دغدغه های دانشجویان است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گردهمایی رویش آن طور که باید در رویش دانشجومعلمان موثر بوده است تصریح کرد: من توانستم رویش واقعی را در رویش تجربه کنم.

مهرنگیان افزود: این فضا بستری برای آشنایی و افزایش مهارت و کسب تجربه از دیگر دانشجومعلمان است و بدون شک می توان رویش واقعی را در اینجا مشاهده کرد.

این گردهمایی دانشجویان را در وجود خود می رویاند و آنها را به عنوان نهال هایی تازه به شهر خود باز می گرداند تا دیگر دانشجومعلمان را در مسیر درست کسب مهارت راهنمایی کنند.

گردهمایی رویش مکانی برای تجربه گردانی ذهن های خلاق

دبیر کل شورای انجمن های علمی دانشگاه فرهنگیان البرز گفت: گردهمایی رویش فرصتی را به انجمن ها داد که دستاوردهای خود را به دیگر استان ها نشان دهند و من توانستم زحمات سه ساله خود را در انجمن علمی دانشگاه ارائه دهم.

پردیس عزیزپور دانشجوی رشته علوم تربیتی از دانشگاه فرهنگیان استان البرز و دبیر کل شورای انجمن های علمی این دانشگاه است که در گفت و گو با ما در خصوص فعالیت های انجمن علمی دانشگاه فرهنگیان البرز می گوید: من از عملکرد دانشگاه های دیگر خبر ندارم اما انجمن علمی دانشگاه ما موفق شده است بیشترین تاثیر را بر دانشگاه و حتی دانشجومعلمن داشته باشد.

این دانشجومعلم بیان کرد: انجمن های علمی می توانند کارگاه هایی را برگزار کنند که تکمیل کننده دروس آموزشی در دانشگاه باشد.

وی با بیان این که انجمن های علمی تشکیل شده اند تا دانشجومعلمان نیازهای علمی خود را در آن برآورده کنند افزود: یک سری از درس ها هستند که تئوری خواندن آنها نتیجه دلخواه را ندارد و انجمن علمی می تواند شرایطی ایجاد کند تا دانشجویان از بهترین روش آموزشی بهره ببرند.

وی تصریح کرد: معلم امروز باید با تمام تکنولوژی های روز آشنا شود زیرا به آنها کمک می کند که در تدریس مهارت یابد و از طرفی سرعت بیشتری در انتقال مفهوم داشته باشند.

عزیزپور بیان کرد: گردهمایی رویش فرصتی را به انجمن ها می دهد که دستاوردهای خود را به دیگر استان ها نشان دهند و من توانستم زحمات سه ساله خود را در انجمن علمی دانشگاه ارائه دهم و این خود ایجاد انگیزه برای تمام دانشجویان است.

وی ادامه داد: از طرفی با دیدن دستاوردها و فعالیت دیگر دانشگاه ها ایده های خوبی در ذهنم ایجاد شد که به نظر من این گردهمایی بهترین فضا و مکان برای تجربه گردانی ذهن های خلاق است.

مهارت آموزی، تجربه گردانی و معرفی دستاوردهای فرهنگی سه اصل حاکم بر رویش

الهیه محمدی والا دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان از استان ایلام و عضو علی البدل انجمن علمی آموزش ابتدایی در دانشگاه خود است که در چهارمین گردهمایی سراسری دانشجومعلمان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور حضور یافته است.

وی هدف اصلی خود از حضور در این گردهمایی را کسب دانش که در نهایت منجر به مهارت می شود عنوان کرد و گفت: از نظر من دانشگاه فرهنگیان جزو معدود دانشگاه های کشور است که حوزه فرهنگی را به خوبی به رسمیت می شناسد.

وی با اشاره به این که برگزاری چنین گردهمایی هایی منجر می شود بخش فرهنگی در دانشگاه زنده بماند بیان کرد: ارزشمند بودن فعالیت انجمن ها و نگاه ویژه مسئولین دانشگاه به این بخش کاملا در این گردهمایی مشهود است.

وی ضمن بیان این که تجربه گردانی یکی از اصول اصلی گردهمایی رویش است گفت: در این گردهمایی شرایطی ایجاد شده است تا تمامی دانشجومعلمان در کنار هم و در فضایی با نشاط و صمیمی دستاوردهای فرهنگی خود را به نمایش بگذارند که این خود یک نوع تجربه گردانی محسوب می شود.