عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

اگر آموزش‌‌ها مبتنی بر عملکرد نباشد، سبب اتلاف سرمایه‌ها می‌شود/ گفتگوهای توسعه‌ای، تضمین‌کننده ارتباطات دوسویه در سازمان است

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر خراسانی در این پنل به ارائه مبحث طراحی و توسعه الگوی صلاحیت حرفه‌ای برای مدیران و کارشناسان آموزش کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر حدود ۶ الی ۷ هزار کارشناس آموزش در کشور فعالیت می‌کنند که اعضای این جامعه بزرگ نیاز به آموزش با یک روش حساب شده دارند.
وی با بیان اینکه امروزه سرمایه انسانی ستون فقرات یک سیستم و ارزشمندترین دارایی آن است که خود عامل پیشرفت در یک سازمان محسوب می‌شود، به نقش مدیران در توسعه مدیریت منابع انسانی اشاره کرد و افزود: مدیران، عاملان آموزش، توسعه و توانمندسازی کارکنان در جهت تحقق اهداف و بهبود عملکرد سازمان‌ها هستند و اگر آموزش‌ها مبتنی بر عملکردها نباشد، منجر به اتلاف سرمایه‌ها می‌شود.
مدیرکل امور اداری و پشتیبانی وزارت علوم در رابطه با لزوم صلاحیت حرفه‌ای در سازمان‌های کشور اظهار داشت: الزامات قانونی، الزامات سازمانی و نیاز دستگاه‌های اجرایی کشور از جمله مواردی است که ضرورت داشتن صلاحیت حرفه‌ای در سازمان‌های کشور را ایجاب می‌کند.
دکتر خراسانی با بیان اینکه رقابت جهانی، تغییرات سریع در حوزه ساختار تکنولوژی و الزمات سازمانی ۳ آیتم مهمی است که در بحث صلاحیت حرفه‌ای مدنظر قرار می‌گیرند، گفت: اساساً صلاحیت حرفه‌ای مجموعه‌ای از دانش مهارت، توانایی، نگرش و ویژگی‌ها است که به عنوان مبنایی برای بهبود عملکرد و آموزش موثرچند الگوی صلاحیت حرفه‌ای به کار گرفته می‌شود.
وی در ادامه به پیامدهای گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: تناسب بین شغل و شاغل، اعتبار حرفه‌ای، افزایش بهره‌وری در منابع انسانی و تحقق اهداف و استراتژی‌های سازمان بصورت چابک از جمله مزیت‌های این گواهینامه است.
وی در ادامه به ارائه الگوهایی در حوزه صلاحیت حرفه‌ای پرداخت.

** تفاهم مشترک بین مدیر و کارکنان سبب درک ظرفیت‌های سازمان می‌شود

در ادامه، دکتر سیدضیاء هاشمی نیز به بیان نقش گفت‌وگو در توسعه مدیران رسانه و تحلیلی بر تجربه ایرنا پرداخت و اظهار داشت: گفتگوهای توسعه‌ای در سازمان‌ها غالباً غیررسمی، همدلانه و مستمر و ناظر بر عملکرد و توسعه کارکنان همراه با دریافت بازخورد و بحث درباره موفقیت‌ها و چالش‌های سازمان و تضمین‌کننده ارتباط دوسویه است.
وی به اهداف گفت‌وگوهای توسعه‌ای اشاره کرد و افزود: شناسایی و تعیین شایستگی‌های لازم و ضروری برای کارمندان، شفاف‌سازی انتظارات مدیر از کارکنان، شکل‌گیری مفاهیم و دغدغه‌های مشترک سازمان یافته از جمله اهداف این گفتگوها است.
تفاهم مشترک بین مدیریت و کارکنان سبب درک ظرفیت‌های سازمان و جلب مشارکت پرسنل و حصول نظرات و دیدگاه‌های مختلف می‌شود.
گفتگوی سازمانی برای کارمندان نیز سبب تقویت هویت سازمانی آنان و اثرگذاری در سرنوشت خود، ایفای نقش مشورتی از طریق اظهار نظر درباره محیط کار و مسائل سازمان و بیان خواسته‌ها و انتظارات کاری از مدیران می‌شود لذا توجه به این امر، مزایا و تاثیرات مثبتی بر کل ساختار سازمان دارد.
وی در ادامه نیز به بیان تجربه توسعه در خبرگزاری ایرنا پرداخت.
همچنین در ادامه پنل تخصصی مدیریت منابع انسانی، دکتر رضایی‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به ارائه مبحث بحران ناکارآمدی در آموزش و توسعه رهبران و مدیران در سازمان‌های ایرانی و دکتر رحمت‌الله پاکدل نیز به ارائه مدل مدیریت استعداد در بخش دولتی، پرداختند.

ز.ح ۷۴/ ع.ع ۵۷