عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

مصرف صبحانه نقش بسیار مهمی در افزایش قدرت یادگیری دانش آموزان دارد

لیلا نامی نظری افزود: طبق بررسی‌های علمی به‌عمل‌آمده، ثابت‌شده مصرف صبحانه و به دنبال آن افزایش نسبی قند خون با بهبود در عملکرد مغز، افزایش سرعت پردازش مغز و درنتیجه تقویت و افزایش سرعت بازخوانی حافظه باعث افزایش یادگیری در دانش آموزان می‌شود.
نامی نظری تصریح کرد: دانش‌آموزانی که بدون صرف صبحانه یا استفاده از مواد غذایی کم‌ارزش در این وعده در مدرسه حاضر می‌شوند معمولاً از تمرکز و قدرت یادگیری کمتری برخوردارند و همین مسئله می‌تواند به افت تحصیلی در آن‌ها بیانجامد و این دانش آموزان در انجام تکالیف بخصوص ریاضی توانایی لازم را نخواهند داشت.
وی اظهار داشت: متاسفانه باوجود اهمیت زیاد این وعده غذایی که علاوه بر یادگیری، بر سلامتی دانش آموزان نیز بسیار موثر است، این مسئله توسط خود دانش آموزان و در بعضی موارد توسط خانواده‌ها موردتوجه قرار نمی‌گیرد.
نامی نظری تصریح کرد: والدین به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نمایند که فرزندانشان شام را در ساعات اول شب صرف نموده و در ساعت معینی نیز بخوابند تا صبح‌ها زودتر بیدار شده و وقت کافی برای مصرف صبحانه داشته باشند.
کارشناس مسئول واحد نوجوانان و جوانان شبکه بهداشت و درمان دشتستان اظهار داشت: والدین باید در انتخاب صبحانه سالم نیز نهایت دقت را داشته باشند و در وعده صبحانه، از نان به‌عنوان منبع تامین انرژی، پنیر با تخم‌مرغ به‌عنوان منبع تامین پروتئین و شیر برای تامین پروتئین و کلسیم استفاده نمایند.
وی افزود: کره همراه با مربا یا عسل یا خرما بخشی از انرژی موردنیاز روزانه را تامین می‌کند و علاوه بر آن کره منبع خوبی از ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A,D است.
نامی نظری خاطرنشان کرد: انواع غذاهای سنتی مانند عدسی با نان، خوراک لوبیا با نان نیز از غذاهای مفید و باارزش بالای غذایی می‌باشند که می‌توانند به‌عنوان صبحانه مفید و سالم برای دانش آموزان استفاده نمایند.
وی با درخواست از خانواده‌ها به‌منظور افزایش آگاهی در زمینه اهمیت صبحانه گفت: والدین باید مصرف صبحانه را در بین نوجوانان خود نهادینه کرده و به‌این‌ترتیب به ایجاد نسلی فعال، هدفمند و پویا در آینده کمک نمایند.
انتهای پیام/ س.غ/۳۰۳۰