عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

با خود مراقبتی و امید، سرطان قابل‌پیشگیری و درمان است

فرزانه گشمردی در نشستی به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان گفت: علائم واقعی سرطان ناشناخته است اما پاره‌ای از عوامل همچون ژنتیک، سن، رژیم غذایی، دخانیات، قرار گرفتن در معرض تابش شدید نور خورشید و مواد شیمیایی موجود در محیط کار و سابقهٔ فامیلی در بروز این بیماری موثر است.
وی اولین کلید بیماری سرطان را رژیم غذایی نامناسب دانست و عنوان داشت: باید بدانیم یک‌سوم سرطان‌هایی که منجر به مرگ می‌شود با آنچه می‌خوریم در ارتباط است و در جوامع شهری پیشرفته صرف بیش‌ازحد مواد غذایی و در جامعهٔ فقیر، کمبود مواد تغذیه‌ای موجب سرطان می‌شود.
گشمردی افزود: اگر بیش‌ازحد چربی مصرف کنیم به دلیل ترشح زیاد صفرا در روده برای هضم چربی‌ها، بخشی از آن تبدیل به یک نوع اسید می‌شود که در ایجاد سرطان رودهٔ بزرگ نقش مهمی‌دارد.
وی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از سرطان مصرف غذاهای دریایی را فراموش نکنید زیرا حاوی چربی امگا ۳ هستند و از بروز سرطان و بیماری قلبی جلوگیری می‌کند.
این کارشناس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر با اشاره به اینکه مصرف میوه‌جات و سبزی‌ها و مواد فیبردار، توت خشک، انجیر خشک و کشمش موجب کاهش بروز سرطان می‌شود، گفت: از مصرف مواد غذایی آماده مثل ساندویچ، چیپس و غذاهای کنسرو شده که از روغن‌های جامد و چند بار مصرف استفاده‌شده اجتناب شود، زیرا مصرف زیاد چربی موجب تجمع بافت چربی در بدن می‌شود که خود عامل مهمی در بروز سرطان است.
فرزانه گشمردی افزود: توصیهٔ سازمان جهانی بهداشت برای سلامت تغذیه، قرار دادن یک ظرف پر از سبزی‌ها برای هر نفر در هر وعدهٔ غذایی است و متخصصان تغذیه معتقدند خوردن روزی یک عدد سیب با پوست شما را از ابتلا به سرطان روده مصون می‌دارد.
گشمردی خاطرنشان کرد: مصرف دخانیات دومین کلید ابتلای به سرطان است و افراد باید از مصرف دخانیات خودداری کنند زیرا انواع دخانیات افراد را در مسیر ابتلا به سرطان ریه، مری، حنجره، دهان، مثانه، کلیه‌ها، لوزالمعده، گردن رحم و سرطان خون قرار می‌دهد.

قرار گرفتن در معرض تابش شدید نور خورشید شایع‌ترین علت سرطان پوست است


کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت سومین کلید سرطان را قرار گرفتن در معرض نور خورشید عنوان کرد و افزود: شایع‌ترین علت سرطان پوست قرار گرفتن در معرض نور خورشید است و برای جلوگیری از عوارض نامطلوب نور خورشید استفاده از محافظ پوست و ضد آفتاب مناسب ضروری است.
فرزانه گشمردی تصریح کرد: هر ضایعه یا زخمی که بهبود نیابد و تغییر اندازه و شکل یا خون‌ریزی داشته باشد از علائم هشداردهندهٔ سرطان به شمارمی رود و بیشتر سرطان‌های پوستی در نقاط برهنهٔ پوست مانند صورت، دست‌ها، ساعد و گوش رخ می‌دهد.
وی چهارمین کلید را مصرف الکل عنوان داشت و تصریح کرد: مصرف مشروبات الکلی، خطر ابتلا به سرطان دهان، حلق، مری و حنجره را افزایش می‌دهد و خطر ابتلا در افرادی که همراه با مصرف مشروبات الکی، سیگار هم می‌کشند بیشتر است.
گشمردی تاکید کرد: مصرف الکل به کبد هم آسیب می‌رساند و خطر ابتلا به سرطان پستان را نیز افزایش می‌دهد.
وی کلید پنجم را تماس با پرتوها و مواد شیمیایی در محیط کار خواند و اشاره داشت: افرادی که در معرض پرتوها، مواد شیمیایی و آلاینده‌ها قرار دارند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند که سرطان ریه شایع‌ترین آن‌ها است.
این کارشناس در مورد کلید ششم که آیا سرطان ارثی است عنوان داشت: سرطان لزوماً ارثی نیست، ولی ممکن است بعضی از سرطان‌ها مانند سرطان پستان، سرطان رودهٔ بزرگ و یا نوعی از سرطان پوست در بعضی از خانواده‌ها بیشتر مشاهده شود که در خانواده‌هایی که در آن‌ها، این نوع سرطان‌ها مشاهده‌شده است اطرافیان آن‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارند.
وی خاطرنشان کرد: تغییر در دفع ادرار و مدفوع، ترمیم نشدن زخم روی بدن، ترشح و خون‌ریزی غیرعادی، وجود سفتی یا توده در هر جای بدن و تومورها، سوءهاضمه و یا اشکال در بلعیدن، بروز تغییرات واضح در زگیل و خال، سرفهٔ مزاحم، گرفتگی و خشونت صدا نیز هفتمین کلید و ازجمله علائم هشداردهنده سرطان است.

انتهای پیام/ ا.س- ۳۰۰۰