عمومی | بنیاد ملی نخبگان

درک مقتضیات بومی یکی از ارکان موفقیت در صنعت است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در ادامه برگزاری برنامه‌های بازدید از مراکز صنعتی و تحقیقاتی کشور به منظور آشنایی بیشتر اجتماع نخبگانی با دستاوردهای محققان بومی و همچنین آگاهی از چالش‌ها و مشکلات موجود، برنامه بازدید از مرکز زیست‌فناوری کاربردی و دو شرکت دانش‌بنیان زیست‌تولید رازی و زیست‌پژوه رازی به همت بنیاد نخبگان استان کرمانشاه برگزار شد.

در نشست هم‌اندیشی این بازدید، مصطفایی؛ مدیرعامل مرکز زیست‌فناوری رازی، تلاش مستمر را لازمه موفقیت دانست و گفت: باید هر مشکل را با روشی متناسب، خلاقیت و هوشمندی حل کرد.

وی با بیان اینکه مشکل ابزار راه است، افزود: فائق آمدن بر مشکلات سبب پیدایش و بروز احساس‌های پیش برنده‌ای مانند اعتمادبه‌نفس می‌شود؛ بنابراین می‌توان هر مشکل را ابزاری برای رسیدن به موفقیت دانست.

مصطفایی درک شرایط کنونی و مقتضیات بومی را یکی دیگر از ارکان موفقیت در صنعت برشمرد و ادامه داد: تطبیق محصولات تولید شده بر مقتضیات موجود و همچنین نیازهای واقعی، یکی از اموری است که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه کار صنعتی و موفقیت بیشتر گروه شود.

در ابتدای این بازدید، باقری؛ عضو هیئت‌مدیره شرکت زیست‌تولید رازی، گفت: مرکز زیست‌فناوری کاربردی از شرکت‌های دانش‌بنیان زیست تولید رازی و شرکت دانش‌بنیان نوپای زیست‌تولید رازی تشکیل شده است.

وی افزود: شرکت زیست‌تولید رازی با حوزه فعالیت همچون کیت‌های تشخیصی، خالص‌سازی پروتئین‌ها، گیاهان دارویی و آنتی‌بادی‌ها و شرکت زیست‌پژوه رازی در حوزه فعالیت واکسن‌های انسانی و غیرانسانی و پادزهرها فعالیت دارد.

در بخش دیگری از این نشست، باقری با بیان اینکه این شرکت‌ها در کنار فعالیت اصلی، در تولید دانش فنی نیز فعالیت دارند، ادامه داد: از جمله دستاوردهای این مرکز می‌توان به رفع موانع تولیدکنندگان فرآورده‌های بیولوژیک منطقه، شناسایی و رفع آلودگی خطوط تولید، افزایش بهره‌وری و راندمان تولید، صرفه‌جویی در مسیر تولید، کاهش وابستگی و خودکفایی نسبی، کمک به تولید واکسن هپاتیت B در انستیتو پاستور کرج و رفع مشکلات کارخانه شیر بیستون کرمانشاه اشاره کرد.

باقری تصریح کرد: در کارهای بیوتکنولوژی در مقیاس صنعتی و نیمه‌صنعتی بهتر است مستعدان‌برتر به‌صورت گروهی وارد عمل شوند زیرا در این حوزه عملکرد به صورت فردی و غیرتیمی موجب بروز مشکلات فراوان از جمله عدم‌توزیع تخصصی وظایف خواهد شد.

لازم به ذکر است، بازدید از بخش‌های مختلف این مرکز و همچنین آشنایی با نحوه عملکرد و پیشرفت‌های حاصل‌شده، بخش دیگری از این بازدید بود.