عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

غربالگری بیش از یک میلیون نفر از ساکنان مناطق زیر پوشش دانشگاه در زمینه سرطان های شایع

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اجرای برنامه غربالگری و شناسایی زودهنگام سرطان های شایع در مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه از سال ۹۵ تا کنون اظهار کرد: بر اساس این برنامه تا کنون بیش از یک میلیون نفر زیر پوشش قرار گرفتند.

دکتر محمد رضا دارابی در مراسم افتتاح همزمان مراکز پیشگیری و غربالگری سرطان در مناطق زیر پوشش دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان قطب شمال شرق کشور نقش مهمی در شناسائی و ارائه خدمات تشخیصی درمانی به بیماران مبتلا به سرطان دارد خاطر نشان کرد: بر اساس آخرین آمار ، سالیانه بیش از ده هزار مورد جدید سرطان در استان خراسان رضوی شناسائی می شود و این استان با میزان بروز کلی سرطان  ۱۸۸ در صد هزار نفر رتبه ۱۵ کشوری را دارا می باشد.

وی با بیان اینکه سرطان های پستان ، معده ، پوست(غیرملانوما) از سرطان های شایع در استان به شمار می رود اظهار کرد: سرطان های شایع در مردان به ترتیب سرطان معده ، پوست(غیرملانوما)، کولورکتال و در زنان به ترتیب سرطان پستان ، کولورکتال و پوست(غیرملانوما) است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بر اساس برنامه شناسایی و غربالگری سرطان های شایع تا کنون  ۴۲۲ هزار و ۸۶۰ مورد غربالگری سرطان پستان انجام شده است که از این تعداد دو هزار و ۷۹۴ نفر به سطح دو ارجاع شده اند اظهار کرد: در برنامه غربالگری سرطان کلورکتال نیز ۶۱ هزار نفر زیر پوشش قرار گرفتند که از این تعداد ۷۱۵  نفربرای ادامه درمان به سطح دو ارجاع داده شدند و حدود ۵۵۵ نفر نیز دارای سابقه فامیلی این بیماری بودند که شناسایی شدند.

دکتر دارابی اظهار کرد: در سرطان سرویکس نیز ۵۵۲  هزار و ۷۶۰ نفر غربالگری شدند که از این تعداد ۱۳۸ هزار و ۵۰۰ نفر برای بررسی بیشتر به مراکز سطح دو ارجاع داده شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد:  استاندارد سازی مراکز درمانی دولتی و خصوصی در حوزه سرطان، توسعه مراکز رادیوتراپی در بخش های دولتی و خصوصی، جذب مشارکت خیران در حوزه درمان برای ساخت مراکز غربالگری سرطان ها و ایجاد ۵ مرکز غربالگری و تشخیص سرطان در شهرهای مشهد، کاشمر و قوچان با زیر بنای ۳ هزار متر مربع و با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات در راستای تشخیص، غربالگری و درمان بیماران مبتلا به شمار به می رود.

وی اخذ موافقت اصولی دستگاه براکی تراپی بیمارستان امام رضا (ع) ، انتقال بخش شیمی درمانی بیمارستان شهید هاشمی نژاد و کلینیک ایثار به ساختمانهای جدید ، توزیع متخصصین رادیوانکولوژیست به شهرستان قوچان و کاشمر ، فعالیت واحدهای طب حمایتی و تسکینی در بیمارستانهای امید و امام رضا(ع) از سایر خدمات ارائه شده این دانشگاه به بیماران سرطانی عنوان کرد.

دکتر دارابی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در پنج بیمارستان امید ، دکتر شیخ ، شهید هاشمی نژاد ، امام رضا(ع) و قائم (عج) بخش شیمی درمانی و در دو بیمارستان امید و امام رضا (ع) بخش رادیوتراپی فعال است و علاوه بر بخش دولتی در بیمارستان رضوی و در مرکز رادیوتراپی انکولوژی رضا نیز بخش شیمی درمانی و رادیوتراپی به بیماران سرطانی خدمات درمانی را ارائه می دهد.

همزمان با سراسر کشور، ۵ مرکز پیشگیری و تشخیص سرطان و بیماری های غیر واگیر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد افتتاح شد.

مراکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان به صورت ویدئو کنفرانس با حضور سرپرست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جمعی از معاونین و رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و معاونین درمان و بهداشت این دانشگاه با زیر بنای ۳ هزار متر مربع در بیمارستانهای امام رضا(ع)، شهید هاشمی نژاد، امید، موسی بن جعفر قوچان و شهید مدرس کاشمر با هزینه ای بیش از ۱۴۰ میلیارد ریال افتتاح شد.

{jcomments on}