عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

اهدای عضو در خراسان رضوی بیش از میانگین کشوری است

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: شاخص کشوری اهدای عضو بیماران مرگ مغزی به ازای هر یک میلیون نفر ۱۱ و این رقم در خراسان رضوی ۱۸ است که از میانگین کشوری بالاتر است.

به گزارش وب دا، دکتر ابراهیم خالقی خاطر نشان کرد: اهدای عضو نیاز به فرهنگ سازی بیشتر دارد تا خانواده ‌های افراد دچار مرگ مغزی در صورت اطلاع از وضعیت بیماران واقع در لیست پیوند، راحت ‌تر اهدای عضو را قبول ‌کرده و جان افراد نیازمند پیوند عضو را نجات دهند.

وی اظهار کرد: به طور میانگین در کشور روزانه ۱۰ بیمار نیازمند به پیوند عضو، قبل از اهدای عضو جان خود را از دست می دهند.

وی گفت: در سال گذشته سه هزار و ۳۰۰ بیمار در انتظار دریافت عضو در استان خراسان رضوی جان خود را از دست دادند در حالی که سه هزار بیمار دچار مرگ مغزی وجود داشت که از این تعداد حدود ۹۰۰ مورد به مرحله اهدای عضو رسید.

دکتر خالقی افزود: با وجود افزایش سه درصدی رضایت خانواده ‌ها برای اهدای عضو بیمار مرگ مغزی، فرهنگ ‌سازی در رسانه ‌ها به گسترش فعالیت ‌های انسان‌ دوستانه و زندگی ‌بخش در جامعه کمک می کند.

مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پیوند عضو از افراد مرگ مغزی از سال ۸۰ در دانشگاه راه اندازی شده است اظهار کرد: در این مدت به بیش از سه هزار و ۱۴۰ بیمار نیازمند به عضو زندگی دوباره بخشیده شده است.

دکتر ابراهیم خالقی با اشاره به اینکه فرایند اهدای عضو بسیار پیچیده است و در انجام هر عمل پیوند حدود یکصد نفر از کادرهای پزشکی، پرستاری، آزمایشگاه، رادیولوژی و خدمات درگیر آن می شوند خاطر نشان کرد: از سال گذشته فرایند و استانداردهای شناسایی و مراقبت از افراد مرگ مغزی به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است و بر این اساس تمامی افرادی که دچار مرگ مغزی شده اند تحت مراقبت های خاص قرار می گیرند.

مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تشخیص مرگ مغزی با معاینه پزشک معالج انجام می شود، تصریح کرد: بعد از تائید پزشک معالج یک تیم چهار نفره متشکل از متخصص اعصاب، متخصص جراح اعصاب، متخصص بیهوشی و متخصص داخلی مراحل تایید را انجام و پس از آن توسط نماینده پزشک قانونی یا نماینده دادستان تائید نهایی انجام می شود.

دکتر خالقی، با اشاره به اینکه پیچیده ترین مرحله اهدای عضو، دریافت رضایت از خانواده فرد مرگ مغزی است خاطر نشان کرد: با وجود اینکه فرهنگ سازی گسترده ای در زمینه غیر قابل برگشت بودن مرگ مغزی انجام شده است اما هنوز هم بسیاری از خانواده ها امید بازگشت عزیز خود را دارند به همین دلیل تنها در ایران است که تائید مرگ مغزی توسط یک تیم بعد از پزشک معالج انجام می شود این بخاطر اطمینان خاطر از مرگ مغزی است تا خانواده ها نیز از مرگ عزیز خود مطمئن شوند.

{jcomments on}