عمومی | دانشگاه تهران

نشست فیزیک اخترشناس برجسته با هیات رئیسه پردیس علوم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به‌نقل از پردیس علوم پرفسور آن ماری لاگرانژ ۳۰ دی ۱۳۹۷، ضمن ایراد سخنرانی علمی در دانشگاه با هیات رئیسه پردیس علوم نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار که با همراهی کاردار علمی و فرهنگی کشور فرانسه در تهران برگزار شد، پس از معرفی ساختار، فعالیت‌ها و توانمندی‌های علمی پردیس علوم، آشنایی و تبادل اطلاعات در خصوص ساختار تحصیلی و پژوهش در دو کشور صورت گرفت و فرصت‌های همکاری مورد حمایت از جمله برنامه حمایتی جندی شاپور و حمایت از فرصت مطالعاتی و دانشجویان پسادکتری در فرانسه و آموزش زبان قبل از اقامت پژوهشی و آموزشی مورد بحث قرار گرفت.
هم چنین برخی موارد موفق از همکاری‌های پژوهشی دانشگاه‌های ایران و فرانسه در خصوص انجام طرح‌های کاربردی نام برده شد. شرایط و تشویق انجام رساله‌های کوتوتل (دو مدرکه) بین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های فرانسه به عنوان یکی ازاهرم‌های هم افزایی و تقویت همکاری‌های دانشگاه‌های ایران و فرانسه، مورد بحث قرار گرفت.
آن ماری لاگرانژ، کاشف (Exoplanet Beta Pictoris b) در زمینه درک فرایندهای شکل‌گیری ستارگان و سیاره‌ها در حضور استادان دانشجویان و محققان این حوزه نیز سخنرانی کرد.
آن ماری لاکرانژ، دارنده افتخارات متعدد از جمله عضویت آکادمی علوم فرانسه و شوالیه لژون دنور (Legion d'honneur) و یکی از پیشگامان استفاده از تکنیک اپتیک تطبیقی در ستاره‌شناسی مدرن است و در حال حاضر به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین ستاره‌شناسانی شناخته می‌شود که بر روی سیستم‌های سیاره‌ای فراخورشیدی فعالیت دارد.
پرفسور آن ماری لاگرانژ از جمله فیزیک اخترشناسان برجسته در اروپا و عضو مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه (CNRS) است. وی به پژوهش در زمینه سامانه‌های سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی تمرکز دارد و تاثیر فعالیت ستاره‌ای بر کشف سیارات را بررسی می‌کند و نشان‌های مختلف علمی از جمله شوالیه لژیون افتخار (بالاترین مقام فرانسوی) را از آکادمی علوم فرانسه در سال ۲۰۱۳ دریافت کرده است.