عمومی | دانشگاه گیلان

پاسخ روابط عمومی دانشگاه گیلان به مطالب مندرج در گیل خبر

با توجه به درج چندین خبر از دانشگاه گیلان در پایگاه خبری گیل خبر در ماه های اخیر، روابط عمومی دانشگاه گیلان جوابیه ای به شرح زیر صادر کرد:

حدود یک سالی است که پایگاه گیل خبر، دانشگاه گیلان را هر از چند گاهی با شاخص های خاص خود، یکسویه به داوری می نشیند و پیشرفت­ ها و اقدامات مثبت علمی و پژوهشی این دانشگاه را نادیده می انگارد. آخرین این موارد انتقادی است به نداشتن سردرب مجتمع اصلی دانشگاه و ربط دادن آن به یادداشت قبلی خود در خصوص اتوبوس­ های دانشگاه، که در آن تشکل­ های مردم نهاد دانشجویی را نیز مورد انتقاد قرار داده بود. این پایگاه خبری حتی قطع برق منطقه ­ای شهر را به برنامه یک تشکل فرهنگی دانشگاه ربط داده و آن را دستمایه خبرسازی هدفمند قرار داده است.

محتوا و لحن تحلیل­ های این پایگاه خبری چنان است که گویی از همدلی حاکم بر مجموعه دانشگاه ناخشنود است و از فضای عقلانی حاکم بر محیط دانشگاه راضی نیست. از آنجا که دانشگاه گیلان انتقاد را فرصتی برای شناخت نقاط ضعف و یافتن راه کارهایی برای رفع آن ها می­ داند و از سویی دیگر مشی خود را پرداختن به متن کار و بی اعتنایی به حاشیه سازی­ های احتمالی افراد یا گروه­ ها قرار داده است، در صدد پاسخگویی برنیامد. اما از آنجا که استمرار انتشار یکسویه اخبار همراه با تفسیرهای خاص، ممکن است موجب فضاسازی علیه این مرکز بزرگ علمی گردد، روابط عمومی دانشگاه بر خود لازم دید نکاتی را به استحضار مخاطبان محترم این رسانه و سایر خوانندگان فهیم برساند:

دانشگاه گیلان حق هر فرد یا رسانه ­ای می­ داند که با شاخص­ های شخصی، هر رویدادی را ارزیابی کند. اما ارزیابی دانشگاه­ ها شاخص­ های خود را دارد و با معیارهای مراکز علمی مورد سنجش قرار می­ گیرد.

پایگاه گیل خبر می تواند شاخص دانشگاه­ های خوب دنیا را داشتن سر در ورودی بداند اما این شاخص در ارزیابی دانشگاه­ ها جایی ندارد و برخلاف تصور این پایگاه خبری، بسیاری از دانشگاه­ های مهم و اثرگذار جهان سردر ندارند. در دنیای امروز نمادها، اشکال مختلفی دارند که یک شکل آن می­ تواند بنایی فیزیکی باشد و دانشگاه گیلان نیز آن را در مجتمع اصلی خود خواهد ساخت همچنان که در زمان استقرار مرکزیت دانشگاه در محل فعلی پردیس دانشگاهی، سردری برای آن مجموعه ساخته شد.

اما دانشگاه گیلان نمادهای دیگری نیز دارد که به آن شناخته می­ شود. تعدادی از اعضای هیات  علمی این دانشگاه که به عنوان دانشمندان یک درصد برتر دنیا شهرت دارند از نمادهای بارز دانشگاه گیلان به شمار می روند. اینکه سالانه بیش از دو هزار نفر از فارغ التحصیلان این دانشگاه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فقط در دانشگاه ­های دولتی قبول می­ شوند از نمادهای این دانشگاه است. اینکه دانشگاه گیلان در جمع ۲۵۰ دانشگاه برتر جوان در نظام رتبه بندی تایمز قرار دارد و در سایر نظام­ های رتبه بندی جهانی مانند سایماگو و لیدن جایگاه قابل قبولی دارد و اینکه نام دانشگاه گیلان در فهرست دانشگاه­های یک درصد برتر جهان قرار دارد و هم­ اکنون صدها دانش آموخته دانشگاه گیلان در کسوت هیات علمی در دانشگاه های داخلی و خارجی به فعالیت علمی می­ پردازند، بهترین نمادهایی محسوب می­ شوند که با شاخص­ ها و مقیاس ­های دانشگاهی به دست آمده ­اند.

با این حال ساخت سردر مناسب جزو برنامه­ های دانشگاه خواهد بود و برگزاری مسابقه طراحی سردر به عنوان قدم اول بود که توسط دانشکده هنر و معماری انجام شد. بدیهی است برگزاری مسابقه و انتخاب یک طرح از طرف داوران شرط کافی برای اجرای آن نیست و اجرای آن نیازمند تمهیداتی است که به مرور زمان حاصل می شود و گاه با موانعی روبرو می شود که غلبه بر آن­ها زمان­ بر است. شایان ذکر است که طرح اول برگزیده توسط داوران، از جهت معماری مورد تایید قرار گرفت اما با عدم مراجعه و همکاری طراحان آن مواجه شد و طراحان آن برای ارائه جزئیات طرح و مطالب توجیهی برای اجرای پروژه حاضر نشدند. در این میان اولویت­ های دیگر عمرانی در دستور کار دانشگاه قرار گرفت که هر کدام از آنها جزء نیازهای اساسی دانشگاه بودند؛ از جمله حصارکشی مجتمع اصلی دانشگاه با مساحت ۱۹۰ هکتار که باعث تامین امنیت بیشتر کوی دانشگاه شد. راه اندازی خوابگاه ۳۰۰ نفری جدید برای دانشجویان دختر و تجهیز تدریجی سلف سرویس­ های دانشجویی به دستگاه­های پخت صنعتی و انجام تعمیرات اساسی خوابگاه ­های دانشجویی. هم اکنون نیز تلاش می ­شود تا در سال آینده برای ۳۰۰ نفر دانشجوی دیگر نیز ظرفیت خوابگاهی جدید ایجاد شود. افزایش ۲۲ هزار مترمربع فضاهای آموزشی و کمک آموزشی در طی چند سال گذشته نشان از اهتمام دانشگاه به رفع نیازهای اساسی دانشجویان دارد. با این همه، طراحی و ساخت سردر دانشگاه، کماکان در دستور کار دانشگاه قرار دارد و دانشگاه به دنبال طراحی و اجرای بنایی با هزینه­ ای معقول و منطقی است.

اما درباره یادداشت دیگر آن پایگاه خبری تحت عنوان “افتخار دانشگاه گیلان به اتوبوس های فرسوده خود” به استحضار مخاطبان گرامی می­رساند که مجتمع اصلی دانشگاه گیلان بر اساس اعلام شهرداری رشت در حوزه شهری قرار دارد. از این رو شهرداری انواع عوارض شهری را از دانشگاه مطالبه می­ کند. شهرداری رشت موظف است همچون بسیاری از شهرها، حمل و نقل دانشجویان را بر عهده بگیرد و از گیل خبر که دغدغه رفاه دانشجویان دارد، می­ خواهیم که با طرح مطالبه دانشجویان این دانشگاه، از سازمان های مسئول بخواهد در تحقق این انتظار به حق، دانشگاه گیلان را یاری نمایند.

دانشگاه به اتوبوس­ های خود افتخار نمی­ کند بلکه سالیانه با هزینه­ های فراوان نسبت به ایمن سازی اتوبوس ­­های موجود و تمدید مستمر معاینه فنی وسایل نقلیه خود اقدام می­کند تا در شرایط سخت اقتصادی کشور مقداری از بار هزینه­ های دانشجویان بکاهد و خلا عدم ارائه خدمات حمل و نقل شهری را تا اندازه­ ای پر کند. افتخار اصلی دانشگاه گیلان به نقش آفرینی آن در تولیدات علمی و تربیت نیروی متخصص است که بخشی از آثار آن در بالا اشاره شد. افتخار دانشگاه گیلان به این است که با وجود محدودیت و قلت منابع، علاوه بر موارد فوق، توانسته است در سال جاری آزمایشگاه مرکزی دانشگاه را تجهیز و راه اندازی کند و همچنین ایستگاه پیشرفته هواشناسی را با مشارکت آکادمی علوم چین در دانشگاه مورد بهره برداری قرار دهد.

دانشگاه گیلان به خیّرین و حامیان خود افتخار می­ کند. خیّرینی که دو پروژه آنان در ماه گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت و هم اکنون سه پروژه خیّرساز دیگر در دانشگاه گیلان در دست احداث و یک پروژه در دست مطالعه است.

متاسفانه در آن پایگاه خبری از دستاوردهای اشاره شده که بخشی از نتایج تلاش­ های دانشگاهیان است خبری نیست. از رسانه­ هایی که دغدغه توسعه استان گیلان به ویژه گسترش آموزش عالی را دارند انتظار می رود در کنار انتقادات، نسبت به بازتاب دادن دستاوردهای دانشگاهیان این استان نیز اقدام کنند. در غیر این صورت و در شرایط سخت اقتصادی کشور، یافتن مشکلات و برجسته کردن آن­ها و ارائه تحلیل­ های مایوس کننده هنر نیست. یادآور می­ شود که دستاوردهای دانشگاه گیلان محصول همدلی و مشارکت همه دانشگاهیان اعم از استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه و پشتیبانی مسئولان استانی و کشوری است و برای رسیدن به جایگاه واقعی آموزش عالی استان راهی طولانی در پیش داریم.