عمومی | دانشگاه علوم پزشکی کردستان

اجرای پویش ملی «مبارزه با سرطان»

اجرای پویش ملی «مبارزه با سرطان» سه‌شنبه، ۲ بهمن ۱۳۹۷

به مناسبت هفته ملی پویش مبارزه با سرطان (یکم الی هفتم بهمن ماه)  اقدامات متنوعی در استان و به همت دانشگاه علوم پزشکی کردستان در جریان است.

به گزارش وب دا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اعلام این خبر گفت: برنامه‌های پنجمین دوره هفته و پویش ملی مبارزه با سرطان، همزمان با سراسر کشور در استان کردستان با شعار «سرطان قابل پیشگیری و درمان است، با خود مراقبتی و امید» در حال برگزاری است.

دکتر فرزام بیدارپور ضمن بیان اینکه، کنترل سرطان به عنوان یکی از مسائل اصلی سلامت در دنیا و نیز یکی از سه اولویت اصلی در کشور، مورد توجه متولیان حوزه سلامت است، افزود: در ایران سرطان سومین عامل مرگ و میر بوده و سالیانه بیش از ۸۵ هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا می شوند که در سالهای اخیر با افزایش شیوع و کاهش سن ابتلا به این بیماری در کشور مواجه هستیم که این بحث دلایل مختلفی دارد که از آن جمله می توان به مواردی از قبیل افزایش متوسط امید به زندگی و سالمندی جامعه، گسترش آلاینده های زیست محیطی و دور شدن از سبک زندگی سالم اشاره نمود.

وی با بیان اینکه، این که این بیماری واگیر دار نیست، گفت:  احتمال بروز سرطان در همه سنین و همه نقاط بدن بدن  وجود دارد ولی با افزایش سن احتمال بروز آن بالاتر می گردد.

معاون بهداشتی دانشگاه گفت: سلول های سرطانی می توانند تومورها را تشکیل داده و سیستم ایمنی را مختل و باعث ایجاد تغییرات دیگری در جهت مختل نمودن کارکرد منظم بدن گردند.

دکتر بیدارپور با اشاره به اینکه پیشگیری در این بیماری بهتر از درمان است و بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی با زندگی سالم، تغذیه صحیح، فعالیت بدنی مناسب و دوری از عوامل سرطان زا می توان از ۴۰ درصد موارد سرطان پیشگیری نمود، تصریح کرد: افزایش آگاهی و جلب مشارکت مردم و باور به قابل پیشگیری بودن سرطان و شیوه های آن، اصلاح باورهای نادرست مردم درخصوص سرطان از جمله درمان پذیر بودن آن و جلب مشارکت سیاستگزاران و مجریان سلامت (درون و برون بخشی) در کنترل عوامل خطر سرطان را از اهداف اصلی پویش ملی مبارزه با سرطان است.

وی با اشاره به اینکه، یکی از اهداف دیگر برگزاری این پویش، ایجاد فرصتی برای تغییر نگاه جامعه به بیماری سرطان است، اضافه نمود: گروه‌های هدف این پویش، مردم به ویژه نوجوانان و جوانان، بیماران و خانواده‌ها، سیاستگذاران و مجریان خارج حوزه سلامت و سیاستگذاران و مجریان حوزه سلامت هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت : ایجاد توده یا برآمدگی در پستان یا هر نقطه دیگر از بدن، خال جدید یا هرگونه تغییر واضح در خال ها و یا زگیل های موجود در بدن، زخم های پوستی که بهبود نیابد، تغییرات در عادات دفع ادرار و مدفوع، سوء هاضمه مزمن یا اشکال در بلع غذا، کاهش وزن بدون علت مشخص وخونریزی یا ترشحات غیر عادی از مجاری طبیعی بدن از علامت هایی هستند که باید پیگیری و علت یابی گردند.

دکتر فرزام بیدارپور در زمینه راههای درمان سرطان گفت: در حال حاضر شیمی درمانی با داروهای گروه هدفمند، جراحی، پرتودرمانی و پیوند سلول های بنیادی از جمله روش های درمانی است.

وی برای پیشگیری از این بیماری به مردم توصیه نمود: رعایت سبک زندگی سالم، دوری از فلزات سمی از قبیل آرسنیک، آزبستوز، نیکل، بنزن و فرمالدهید، پرهیز از مصرف الکل، قرار نگرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب، دخانیات، رعایت الگوهای صحیح تغذیه ای، عدم استفاده از غذاهای چرب و نمک سود، انجام فعالیت های فیزیکی و ورزش،  کاهش استرس و فشارهای روحی و انجام معاینات پزشکی مستمر از جمله راههای دیگر پیشگیری از این بیماری است.

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به روز شمار هفته ملی مبارزه با سرطان گفت: دوشنبه اول بهمن به عنوان روز «سرطان و تشخیص زودهنگام آن»، سه شنبه دوم بهمن به عنوان روز «محیط سالم و پیشگیری از سرطان»، چهارشنبه سوم بهمن به عنوان روز «پیشگیری از سرطان و زندگی اجتماعی و معنوی سالم»، پنجشنبه چهارم بهمن به عنوان روز «سرطان و نقش سازمان های مردم نهاد و خیریه»، جمعه پنجم بهمن به عنوان روز « پیشگیری از سرطان و شیوه زندگی سالم»، شنبه ششم بهمن به عنوان روز «سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران و خانواده ها» و یکشنبه هفتم بهمن به عنوان روز «سرطان و نقش نهادهای دولتی و حاکمیتی» نامگذاری شده است .